lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Tehtaita ja testilentoja

torstai 05.12.2019
TEKSTI Ari Tamminen
KUVAT Ari Tamminen

Pertti Husa ennen lentoa tutustumassa A-32:n ohjaamoon. Huomaa mittaritaulusta tulevat erilliset kaasuvivut, Y-sauvassa oleva tyylikäs jarruvipu ja pendeliperäsin. A-22:ssa oleva muovinen peräpyörä on poissa.

AEROPRAKT A-32 vs. A-22

Lukuisia pikkumuutoksia ja huomattavasti muuttunut ulkonäkö. Aerodynaamista ”siistimistä” useissa paikoissa.

  • 10 cm lyhyempi siipien kärkiväli
  • 26 cm matalampi sivuvakaaja/-sivuperäsin
  • 4 cm pidempi runko
  • 0,21 m2 suurempi siipipinta-ala

A-32 / A-22

Lentoonlähtö-/laskumatka 100 m / 100 m

Lentoonlähtömatka 15 m esteen yli 230 m / 243 m

Laskumatka 15 m esteen yli 244 m / 243 m

Parhaan nousukulman nopeus 100 km/h / 90 km/h

Parhaan nousunopeuden nopeus 120 km/h / 100 km/h

Paras nousunopeus 1180 ft/min /  690 ft/min

Matkalentonopeus 175 km/h @ 4 650 rpm / 148 km/h/4 600 rpm

Maksiminopeus 215 km/h @ 5 500 rpm / 180 km/h/5 400 rpm

Sakkausnopeus sileänä 60 km/h / 77 km/h

Sakkausnopeus laskuasussa 50 km/h /  60 km/h

Vne 240 km/h / 222 km/h

LISÄÄ AIHEESTA