Suomessa takana turvallinen ilmailuvuosi

tiistai 08.01.2019
TEKSTI Markku Pervilä
KUVAT Kari Martiala
Suomen kaupallisessa ilmailussa vuosi 2018 jäi historiaan kuolemantapausten määrällä mitattuna turvallisena. Viime vuonna yhtään suomalaista ei menehtynyt ilmailuonnettomuuksissa.
Valitettavasti kaksi ulkomaalaista kuoli Suomessa viime vuonna tapahtuneissa onnettomuuksissa. Ensimmäinen onnettomuus tapahtui ulkomaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ja toinen ulkomaisessa harrasteilmailussa, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kertoo tiedotteessaan.
Vakavia vaaratilanteita oli viime vuonna 12 kappaletta. Määrä jatkoi kasvuaan ja oli huomattavasti kymmenen vuoden keskiarvon yläpuolella. Vakavien vaaratilanteiden yleisin tyyppi oli ilma-alusten välinen läheltä piti -tilanne ilmassa.
Suomessakin selkeä trendi oli viime vuonna monet dronejen eli miehittämättömien ilma-alusten aiheuttamat vaaratilanteet. Niitä oli vuonna 2018 kuusi kappaletta, kun edeltävänä vuonna niitä oli vain kaksi. Viranomaisten mukaan kaupalliset drone-toimijat ovat vastuullisia ja suurimmat haasteet liittyivät yksityisiin, säännöistä tietämättömiin lennättäjiin.
Ulkomaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa Suomessa tapahtui yksi kuolemaan johtanut onnettomuus, kun Kittilässä liikesuihkukoneen ovi avautui suurella voimalla ja osui koneen kapteenia päähän.
Lisäksi vakavia vaaratilanteita tapahtui noin neljä kertaa enemmän vuonna 2018 kuin vuonna 2017.

Harrastajat lensivät turvallisesti

Suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa vuosi 2018 sujui edellisvuotta turvallisemmin. Onnettomuuksia tapahtui seitsemän, mutta niistä selvittiin ilman kuolonuhreja. Vuonna 2017 onnettomuuksissa kuoli yksi henkilö. Onnettomuuksien kokonaismäärä pysyi hieman kymmenen vuoden keskiarvon alapuolella.
Vuoden aikana tapahtui 18 vakavaa vaaratilannetta. Määrä on samaa luokkaa kuin edellisinä vuosina. Suurimmassa osassa onnettomuuksista syy näyttää olevan ilma-aluksen hallinnan menetys lentoonlähdön tai laskun aikana. Yksi ulkomaalainen menehtyi vuoden aikana norjalaisen gyrokopterin onnettomuudessa Kilpisjärvellä.

Kiitoteillä suurimmat riskit

Lennonjohdon aiheuttamien porrastusten alitusten määrä laski edellisvuodesta. Porrastusten alitusten määrä onkin vähentynyt jo useana vuotena peräkkäin.
Lennonvarmistuksen aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrä sen sijaan kasvoi huomattavasti edellisvuoteen nähden. Tammikuussa Helsinki-Vantaalla tapahtunut kiitotiepoikkeama luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi, muuten kiitotiepoikkeamat eivät aiheuttaneet merkittäviä vaaratilanteita.
Maa-ajoneuvojen aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrä kasvoi huomattavasti vuosina 2015-2017, mutta viime vuonna niiden määrä kääntyi laskuun.

Avoin raportointi on turvallisuuden perusta

Avoin havaituista poikkeamista raportointi ja raporttien oikeudenmukainen käsittely on ilmailussa aina nähty yhtenä tärkeimmistä turvallisuuden peruspilareista. Mitä herkemmin raportteja tehdään, sitä parempi kuva toiminnan kehittämisestä saadaan ja sitä tehokkaammin turvallisuutta pystytään kehittämään. Suuri raporttien määrä on kelpo indikaattori hyvästä turvakulttuurista.
Suomessa noudatetaan raporttien käsittelyssä oikeudenmukaisen turvallisuuskulttuurin (just culture) periaatteita.
Raportoinnissa tehtiin viime vuonna taas uusi ennätys. Virastoon toimitettiin yli 9 000 ilmoitusta poikkeamista. Määrä kasvoi edellisvuodesta noin 20 prosenttia.

Euroopan lentoturvallisuusjärjestö EASA:n (European Aviation Safety Agency) mukaan vuosi 2017 oli kaupallisen ilmailun turvallisin. Vuonna 2018 sattuneet suuret kansainväliset onnettomuudet osoittavat, että turvallisuutta ei voi ottaa itsestään selvänä.

www.liikennefakta.fi

LISÄÄ AIHEESTA