Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös järjestetään Porissa

keskiviikko 08.12.2021
TEKSTI JUHA SILVENNOINEN
Patruille de Francen upea kahdeksan koneen muodostelma. Kuva: Patruille de France

Vuoden 2022 Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös järjestetään Porissa 18.–19.6. Näytöksen toteuttaa Ilmailuliiton omistama yhtiö Suomen Ilmailunäytös Oy (SIN Oy).

SIN Oy on aloittanut lentoasemayhtiö Finavian ja Porin lentoaseman edustajien kanssa valmistelut, joilla näytös sovitetaan lentoaseman toimintaan niin maassa kuin ilmassakin. Porin kaupungin sekä seudulla toimivien ilmailuyhteisöjen kanssa on pidetty ensimmäinen yhteistyökokous, jossa ilmapiiri oli hyvin innostunut.

Näytöksen ohjelma on herättänyt jo kovasti kyselyjä. Kansainvälisten näytösten vetonaulat ovat pääosin eri maiden ilmavoimien taitolento-osastoja. Niitä koskevat hakemukset on jätetty syyskuun lopussa, mutta päätökset niistä saamme vasta helmi maaliskuussa. Suomen Ilmavoimien seuraavan hävittäjän päätöksiä jännitetään ilmeisesti pitkälle talveen, joten valitun kaluston saanti kesän päälentonäytökseen on vielä suuri arvoitus.

Samana viikonloppuna on useita lentonäytöksiä, muun muassa Tanskan päälentonäytös. Työn alla on niin siviili kuin sotilasesiintyjien osalta mahdollinen yhteistyö näytösjärjestäjien kesken sekä suorat yhteydenotot eri suuntiin.

Näytöksen toteuttava Suomen Ilmailunäytös Oy vastaa tapahtuman ja lentonäytöksen johtamisesta ammattivoimin, mutta käytännön toteutus tehdään paikallisten toimijoiden kanssa yhteistyössä.