Suomen ensimmäinen 600 kilon ultra Nummelaan

perjantai 23.04.2021
TEKSTI KIRSI SEPPÄLÄ
KUVAT KIRSI SEPPÄLÄ
MILK ry osti modernin ATEC 321 FAETA NG -ultran 107 jäsenensä käyttöön ja uusien lentäjien koulutukseen. Kyseessä on kuudes Milk ry:n Atecin tehtaalta ostama ultra. Koneen vähittäismyyntihinta on 135 000 euroa. Lentotunnin hinta on 115 euroa.

Turvallisuuskulttuuri paranee ylipaino-ongelmien poistuessa

Vuoden alusta voimaan tullut ilmailulaki ja AIR M5-10 -ilmailumääräys mahdollistaa kevytilmailukoneiden maksimilentoonlähtömassan (MTOM) korotuksen.

– Ultrien 600 kilon maksimipainon muutos on malliesimerkki yhteisöjen ja viranomaisten yhteistyöstä. Muutos ei olisi ollut mahdollista ilman Traficomin, Ilmailuliiton, Europe Airsportsin, SMLL ja IAOPA:n saumatonta yhteistyötä, erikoisasiantuntija, yleisilmailukoordinaattori Jani Hottola Traficomista sanoo ja lisää EASA:n vastustaneen projektia.

Traficomin tavoitteena oli mahdollistaa turvallisempi toimintaympäristö tälle harrasteilmailun nopeimmin kasvavalle sektorille.

Malmilta Nummelaan vuoden 2020 alussa muuttanut Mäntsälän ilmailukerho MILK ry toi huhtikuussa ensimmäisen painorajakorotetun eli opt-out ultran, ATEC 321 FAETA NG:n Suomeen. Kun Atecin tyhjäpaino on 344 kiloa ja maksimilentoonlähtöpaino on EASA opt-out:in mukainen 600 kiloa, kuormaa saa lennolla olla 256 kiloa.

–Uuden koneen käytettävyys on eri luokkaa. Kerhon Zephyriin sai kuormaa vain 179 kiloa, eli kahdella matkustajalla ei saanut täysiä tankkeja, MILK puheenjohtaja Jorma Sucsdorff vertailee.

600-kiloista ultraa saa lentää ultrakevytlupakirjalla kunhan on ensin käynyt eroavuuskoulutuksen. Jos pilotilla on LAPL tai PPL-lupakirja tai TMG-oikeus, pelkkä perehdyttämiskoulutus riittää.

Kone on kompaktin kokoinen, sen siipien kärkiväli on 9,6 metriä.

ATEC 321 FAETA NG:ssä on 100 hv:n Rotaxin 912 iS sport -moottori; se on tämän hetken toinen ruiskumoottorilla varustettu ultra Suomessa. Potkurin alennusvaihde takaa hiljaisen käyntiäänen.

ATEC 321 FAETA NG:ssä on 100 hv:n Rotaxin 912 iS sport -moottori.

–Koneessa on ekstrana rakettipelastusvarjo sekä toisiotutkavastain ja GPS-navigaattori. Perusmittarivarustuksen lisänä on Garminin HSI-lisänäyttö, jossa on suunta- ja navigointitieto, kompassi, nopeus, variometri ja korkeus, Sucsdorff kertoo.

Perusmittarivarustuksen lisänä on Garminin HSI-lisänäyttö.

Koneen matkalentonopeus on 242 kilometriä tunnissa (131 kt). Täysillä tankeilla kaksi henkeä kyydissä koneen toiminta-aika on 6,5 tuntia. Matkalennossa 63 prosentin tehoilla ja 200 kilometrin tuntinopeudella polttoainetta kuluu 15 litraa tunnissa. Atecin kiitotievaatimus asfaltilta 15 metrin esteen yli on maksimipainoilla 320 metriä ja lasku 370 metriä.

Puheenjohtaja Jorma Sucsdorff tankkaa ensimmäistä kertaa vasta Suomeen tullutta Faetaa. Kone saapui maahan maanteitse, ja se kasattiin Nummelassa laittamalla siivet, sivuperäsin ja korkeusvakaaja paikalleen. Traficom aloitti koneen katsastuksen 22.4.