6th World Paramotor Slalom Championships
Helinä Nieminen ja Mika Virolainen edustivat Suomea moottoroidun varjoliidon slalomin MM-kilpailuissa Qatarin Lusailissa. Niemisen kilpailut päättyivät ensimmäisenä päivänä rajuun törmäykseen veteen ja Virolaisen korkeisiin karsintapäivän virhepisteisiin.
Lentopäiviä piti olla kymmenen, joista kolme ensimmäistä harjoituspäiviä ja seuraavat seitsemän kisapäiviä. Sääolosuhteet eivät kuitenkaan suosineet ja ensimmäisenä harjoituspäivänä tuuli alkoi voimistua estäen turvallisen lentämisen. Huonot keliolosuhteet johtuivat pääasiassa Shamal-tuulesta, joka sattui epäsopivasti juuri kisojen ajankohdalle. Tuuli pysyi voimissaan noin viikon ajan ja puhalsi Lusailin Al Saad Plazan tornitalojen takaa muodostaen turbulenssia stadioneille. Kisojen loppupäähän osui myös muutama sadepäivä, mikä on todella harvinaista Dohassa.
Suomalaiset pääsivät kokemaan siis Qatarin talven. Ulkolämpötila oli koko ajan 20–33 astetta, eli suomalaisittain kesä. Slalomissa on turvallisuuden vuoksi asetettu noin 5 m/s tuuliraja, joten loppujen lopuksi lentopäiviä oli ainoastaan kolme, joista yksi harjoittelupäivä ja kaksi kisapäivää.
Hyvien kisajärjestelyjen ja kahden lentostadionin ansiosta tulokset saatiin virallistettua vähäisistä kilpasuorituksista huolimatta. Nämä olivat ensimmäiset kilpailut, jossa lennettiin samanaikaisesti kahdella radalla, mikä osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Suomen kilpamenestys jäi tällä kertaa vaisuksi. Helinä Nieminen törmäsi ensimmäisenä kisapäivänä rajusti veteen, eikä voinut enää jatkaa kisoja. Mika Virolainen sai kaikkiaan viisi tehtävää sisältäneestä karsintapäivästä kahden tehtävän osalta korkeat virhepisteet, jotka huononsivat sijoitusta ja jäi finaalin ulkopuolelle.
Kiinnostavaa oheisohjelmaa
Qatar oli todella vieraanvarainen länsimaalaisille vieraille. Kilpailun järjestäjät olivat varautuneet tuulisiin päiviin aktiviteeteilla, kuten museo- ja ostosmatkoilla. Yhtenä aktiviteettina oli myös retki hiekka-aavikon dyyneille. Järjestettyjen aktiviteettien lisäksi paikalliset pilotit olivat hyvin ystävällisiä, ja he esittelivät oman maansa mahtavimpia paikkoja ilomielin.
Kilpailuiden avaus- ja päätösseremoniat olivat todella näyttävät. Avajaisissa esiintyivät soittokunta sekä Qatarin armeijan alaisuudessa toimiva taitolento-osasto sekä laskuvarjo joukkue. Suomen Qatarin suurlähettiläs Pekka Voutilainen tuli tapaamaan Suomalaisten joukkuetta avajaisten yhteydessä.
Päätösseremoniassa nautittiin näyttävistä ilotulituksista, kun laskuvarjohypyt tehtiin pimeässä. Hyppääjät laskeutuivat seremoniapaikalle. Puolasta saapunut Flying Dragons Team huolehti valojen, musiikin ja pyrotekniikan yhdistelmästä paramoottorien muodostelmalentoesityksessä. Seremonioissa oli runsaasti korkea-arvoisia vieraita Qatarin ja ympäröivien maiden hallinnosta sekä Qatarin armeijan ylintä johtoa. Myös FAI:n presidentti David Monks oli läsnä avajaisissa sekä kilpailujen aikana. Kisajärjestelyt olivat muutoinkin todella upeat ja Lusail kisapaikkana hieno.
Kilpailuidenjärjestäjät olivat järjestäneet ammattilaiset kuvaamaan tapahtumaa, ja taltiointeja löytyykin esimerkiksi YouTubesta Qatar Air Sport Committeen tililtä.
Joukkueella oli johtaja tukenaan
Suomen joukkue lähti kilpailuihin avoimin mielin, oppimaan uutta, tapaamaan ystäviä ja saamaan kokemusta. Nyt Qatarissa pidetyt kilpailut olivat lajin kuudennet MM-kisat, joten Suomella on vielä hyvin aikaa parantaa sijoitustaan. Lajin pariin kaivataan lisää suomalaisia kilpailijoita. Edellytykset harjoitteluun kotimaassa ovat vielä toistaiseksi heikot, minkä vuoksi kilpailijoiden määrä ei ole kasvanut muiden maiden tapaan. Kokeneiden slalom-pilottien etumatkaa on vaikea tavoittaa ilman määrätietoista lajiharjoittelua.
Edistystä on kuitenkin tapahtunut, sillä Suomen joukkueella oli ensimmäistä kertaa tukenaan erillinen joukkueenjohtaja, Mika Carling. Aiempina vuosina Suomen joukkueella ei ole ollut erillistä johtajaa, vaan pilotit ovat joutuneet hoitamaan kyseisen tehtävän itse. Joukkueenjohtajan tehtäviin kuuluu esimerkiksi erilaisiin kokouksiin osallistuminen sekä tiedottaminen. Osana päivistä tehtäviin kului tunteja aikaa, ja useimmiten tehtävät ajoittuivat samalle ajankohdalle kuin pilotit valmistuivat kisoihin. Suomen pilotit saivat siis ensimmäistä kertaa keskittyä kunnolla kilpailemiseen. Myös jatkossa pilotit toivovat saavansa kisoihin mukaansa joukkueenjohtajan, kuten suurimmalla osalla muista maista on ollut jo vuosien ajan.
Lajin pariin toivotaan lisää innokkaita harrastajia ja ennen kaikkea Suomen joukkueeseen toivottaisiin lisää osallistujia. Siten myös kyseisen lajin harrastaminen sekä kisoihin harjoitteleminen olisi huomattavasti helpompaa ja siten myös mielekkäämpää. Asianmukainen harjoittelu vaatii pyloniradan rakentamisen veden päälle sekä hyvät lentoonlähtö- ja laskupaikat. Koska lajissa lennetään matalalla korkeudella veden päällä, tarvitaan paikalle myös osaavaa pelastushenkilöstöä ja 1–2 venettä. Tällä hetkellä harjoittelu vaatii matkustamista sellaisiin maihin, joissa lajin parissa on enemmän harrastajia.
Slalomissa lennetään kovaa ja tarkasti
Lajin MM-kilpailuja on järjestetty vuodesta 2013 lähtien. Paramotor Slalom on moottoroidun varjoliidon niin sanottu kuninkuuslaji, jossa maailman nopeimmat pilotit lentävät suhteellisen pienillä siivillä ja tehokkailla moottoreilla aikaa vastaan. Ilmatäytteisistä 8–12 metriä korkeista pyloneista veden pinnalle tehty rata lennetään mahdollisimman nopeasti yksi kilpailija vuorollaan. Jokaisessa tehtävässä käytetään eri reittiä pilottien kilpaillessa toisiaan vastaan sekunnin kymmenyksistä tai jopa sadasosista. Ennen tehtävää kilpailijat keskittyvät painamaan lennettävän reitin ja laatimansa ”ajolinjat” mieleensä.
Suurnopeuskameroilla otetaan aikaa tuhannesosasekunnin tarkkuudella. Lajissa ei ole varaa virheisiin lentokorkeuden ollessa kymmenestä senttimetristä kymmeneen metriin veden pinnasta. Veteen syöksymisiä sattuu toisinaan, mutta turvajärjestelyjen ja taitavien mekaanikkojen ansiosta kilpailija on useimmiten mukana kilpailussa jo saman päivän aikana.
Slalom-radalla ei ole poikkeuksellista, että liitimen lentonopeus ylittää 100 km/h. Varjoliitimien valmistajat ovat jo vuosia kehittäneet siipiä erityisesti slalom-kilpailuja varten. Siivet poikkeavat niin sanotuista normaaleista matkalentosiivistä ainoastaan siten, että ne ovat ketterämpiä ja nopeampia käännöksissä sekä niissä on laajempi nopeusalue, jota säädetään jaloilla käytettävän speedbarin avulla. Speedbaria käyttäen pilotti voi kiihdyttää lentonopeuttaan siiven profiilia muuttamalla. Slalomissa käytetyt siivet ovat kooltaan tyypillisesti 13–18 neliömetriä. Varjoliitimien valmistajat määrittävät siiville painorajat, joilla siipi toimii sille tarkoitetulla, turvallisella tavalla.
Kilpailun rekisteröinnissä pilotti ja liidin punnitaan lentoonlähtövarustuksessa lennon vaatima polttoainemäärä tankattuna. Suurempi paino tuo etua lentonopeuteen mutta verottaa turvallisuudessa, minkä vuoksi siiven painorajoissa pysyminen on pakollista ja valvottua. Kilpailun aikana tuomaristo voi valvoa lentopainoja pistokokein.
Suurin kokonaislentopaino on esimerkiksi 13-neliöisellä siivellä 110 kiloa ja 18-neliöisellä 160 kiloa.
Moottoreina kilpailijat käyttävät 150–300-kuutioisia kaksitahtimoottoreita, joita on myös kehitetty mahdollisimman tehokkaiksi slalomia silmällä pitäen. Moottorinvalmistajien mekaanikot ovat isommissa kilpailuissa paikalla säätämässä ja tarvittaessa korjaamassa edustamiaan laitteita. Italialaiset Sky Engines ja Polini ovat ehdottomasti suosituimmat moottorit slalom-pilottien keskuudessa.
Helina Nieminen
• Kilpailee jaloin starttaavien naisten luokassa (PF1_f)
• Osallistunut moottoroidun varjoliidon kansainvälisiin Slalom-kilpailuihin useina vuosina
• Osallistui ensimmäisen kerran 2017 Egyptissä järjestetyt kutsuvieraskilpailuihin
• Voitti MM-pronssia 2018 naisten sarjassa, Egyptissä.
• Osallistunut muun muassa Espanjassa ja Puolassa järjestettyihin MM-kilpailuihin.
Helinä Niemisen varusteet
Varjoliidin ITV Piper 18
Moottori Skyengines Boxer 220s
Kehikko Flymecc
Potkuri Helix
Kypärä Nvolo Flight helmet
Mika Virolainen
• Kilpailee pyöriltä starttaavien luokassa (PL1)
• Osallistui ensimmäisiin Suomessa järjestettyihin SM-tason moottoroidun varjoliidon Slalom -kilpailuihin vuonna 2022, ja sijoittui yksilökilpailuissa hopealle ja voitti joukkuekilpailussa kultaa.
• Osallistui MM-kilpailuihin Tšekeissä vuonna 2022 ja Espanjassa vuonna 2023 sekä avoimiin Puolan mestaruuskilpailuihin 2023.
Mika Virolaisen varusteet
Varjoliidin Dudek Snake4 17
Moottori Skyengines Boxer 220s
Kehikko Liberty Paramotors
Potkuri E-Props
Kypärä Icaro Solar X
6th World Paramotor Slalom Championships
Qatarin MM-kisoihin osallistui 55 pilottia yhteensä 14 maasta. Kilpailuissa oli kolme pääkategoriaa: jaloin starttaavat miehet (PF1), jaloin starttaavat naiset (PF1_f) sekä pyöriltä starttaava Trike (PL1). Lisäksi Trike luokassa järjestettiin erilleen joukkuekilpailu Racing Team. Palkintosijoille pääsivät Puolan, Ranskan, Usan, Belgia, Qatarin ja Tsekin tasavallan pilotit.