Su-57 -hävittäjän sarjatuotanto alkoi Venäjällä

keskiviikko 31.07.2019
TEKSTI Markku Pervilä

Lentokonevalmistaja Suhoi on aloittanut viidennen sukupolven Su-57 -hävittäjäkoneiden sarjatuotannon Venäjällä. Ilmavoimille on tarkoitus valmistua 76 koneen näyte-erä jo vuoden loppuun mennessä.
Valtion uutistoimisto Tassin mukaan Venäjän apulaispääministeri Juri Borisov, maan puolustusministeriö ja Suhoi allekirjoittivat koneiden valmistamisesta sopimuksen Venäjän armeija 2019 -näyttelyn yhteydessä kesäkuun lopussa Moskovassa.
- Valtiollisen sopimuksen allekirjoittivat Venäjän puolustusministeriö ja Suhoi-yhtiö kansainvälisessä puolustusalan näyttelyssä. Sopimus koskee ensimmäisiä Su-57 -hävittäjäkoneita. Suhoi on aloittanut omien sopimusvelvollisuuksiensa täyttämisen, ministeri Borisov sanoi Moskovan asemessujen jälkeen.
Tarkkailijoiden mukaan ensimmäiset hävittäjät valmistuvat ilmavoimien käyttöön jo tämän vuoden loppuun mennessä, Flight Global kirjoittaa.
Ukaasilla lisää ihmehävittäjiä
Viime toukokuussa presidentti Vladimir Putin laajensi ukaasillaan ilmavoimille alun perin tarkoitettua Suhoi Su-57 -konekantaa. Tavatessaan kenraalinsa 15. toukokuuta Putin totesi, että ilmavoimat tarvitsee kolmen täyden lentorykmentin verran näitä hävittäjiä vuoteen 2028 mennessä.
Toukokuisen tapaamisen aikoihin Venäjän asevoimat oli sitoutunut hankkimaan ainoastaan 16 kappaletta Su-57 -koneita vuoteen 2027 mennessä. Tässä välissä Suhoi on kuitenkin kyennyt alentamaan hävittäjien kustannuksia viidenneksellä, minkä ansiosta nyt on siis sovittu 76 lentokoneen toimituksista.