Solotürk Vaasan lentonäytökseen

tiistai 21.05.2024
TEKSTI Jyri Mattila ja Janni Mikkonen
KUVAT Solotürk
Esitys itsessään kestää noin 18—20 minuuttia sisältäen noin 20 taitolentoliikettä. Esityksen aikana valkoista savua vapautuu siipien reunan savupodeista.

Turkin ilmavoimien F-16 demotiimi esiintyy ensimmäistä kertaa Suomessa. Useita palkintoja voittanut Solotürk, esittelee yleisölle Turkin ilmailuosaamista, Turkin ilmavoimien lentäjien taitoa ja tietenkin suorituskykyistä Solo F-16 C Block-30 -hävittäjää. Solotürkin kotitukikohta sijaitsee Konyassa, Turkissa.

Turkin ilmavoimien F16 -esityslentohistoria pohjautuu vuoteen 2009, jolloin Turkin ilmavoimien johto aloitti ohjelman ”Lento yhdellä F-16-koneella”. Perustajaryhmäksi valikoituivat majuri Murat Keleş, kapteeni Fatih Batmaz ja kapteeni S. Yalın Ahbab.

Maj Murat Keleş suoritti ensimmäisen harjoitusesityksen ”Ride in the sky” 18. toukokuuta 2010 ja kolmen kuukauden koulutuksen jälkeen hänestä tuli ensimmäinen F-16-sooloesityslentäjä Turkissa. Tiimin nimi ”Solo Türk” valittiin noin 300 ilmavoimien esikunnan henkilöstön lähettämän nimen joukosta. SoloTürkin ensimmäinen julkinen esiintyminen tapahtui 15. huhtikuuta 2011 Turkin ilmavoimien 100-vuotispäivänä, joten virallisesti tiimi on nyt 13-vuotias.

Yhden lentäjän esitys
Solotürkin show toteutetaan yhdellä koneella ja yhdellä ohjaajalla, takana on kuitenkin loistava ja ammattitaitoinen demotiimi mekaanikkoineen ja PR-henkilöineen. Ryhmän kokoonpano vaihtelee hieman vuosittain mutta yleensä ryhmässä toimii kerrallaan kaksi lentäjää.

Vaasan lentonäytöksessä nähdään Solotürk ohjaajina majurit Murat Bakici ja Yasin Dikkule. Molemmat miehistä ovat syntyneet vuonna 1983 ja liittyneet Turkin ilmavoimiin vuosina 2001 ja 2002. Majuri Murat Bakici on aloittanut esityslentämisen vuonna 2022 ja toimii Solotürk ykkösohjaajana, yli 4000 lentotunnin kokemuksella. Majuri Yasin Dikkule aloitti esityslentämisen tänä vuonna 2024 ja toimii Solotürkin kakkosohjaajana. Esitys itsessään kestää noin 18—20 minuuttia sisältäen noin 20 taitolentoliikettä, joissa koneen nopeus vaihtelee 220 ja 1200 kilometrin tuntinopeuyden välillä ja korkeus taas aina 30 metristä viiteen kilometriin. Esityksen aikana valkoista savua vapautuu siipien reunan savupodeista.

SoloTürkin F-16-koneessa on Turkin kansakunnan ja Turkin ilmavoimien tärkeimmät ja merkittävimmät symbolit.

Symbolein koristeltu kone
SoloTürkin F-16-koneen graafiseen ilmeeseen sisältyvät Turkin kansakunnan ja Turkin ilmavoimien tärkeimmät ja merkittävimmät symbolit, koska juuri näitä arvoja Solotürk edustaa taivaalla. Graafikko Murat Dorkip on vastuussa sivuvakaajassa sijaitsevan kotkan suunnittelusta, jossa yhdistyvät sekä Turkin kansakunnan historia, että ilmavoimien symbolit.

Lentokoneen alla näkyvät kultainen puolikuu ja tähti, jotka symboloivat Turkin kansakunnan kiintymystä ja kiitollisuutta Turkin ilmavoimia kohtaan. Hopeinen tähti koneen yläosassa symboloi Turkin tasavaltaa ja Turkin ilmavoimien ihannetta olla 2000-luvun tähti. Musta kotka siivessä kertoo tarinaa lentäjän sielun synnynnäisestä päättäväisyydestä ja vapaudesta, kun taas koneen nokan mustat vinoviivat ilmailussa tarvittavista ominaisuuksista kuten nopeasta ajattelusta ja päätöksentekokyvystä, jatkuvasta kehittymisestä ja rajojen tunnistamisesta.

SoloTürkin F-16-koneen ilme kertoo Turkin historiasta.