Seurantalaitteella pysytään kartalla

torstai 25.10.2018
TEKSTI Kari Martiala
KUVAT Kari Martiala ja Bigstock

Testasimme PPO AssetOne -seurantalaitetta kovassa käytössä ja vaativissa olosuhteissa.

Markkinoille on tullut uusi pienikokoinen GSM/GPS-seurantalaite PPO AssetOne koneiden, laitteiden, kont­tien ja muiden arvokkaiden tavaroiden seurantaan. Laite on varustettu litiumparistolla, mikä tar­joaa noin kolmen vuoden toiminta-ajan.

IP67-luokitettu (täysin suojattu pölyltä ja kestää 30 minuutin veteen upotuksen korkeintaan yhden metrin sy­vyyteen asti) seurantalaite on ohjelmoitavissa lähet­tämään sijaintinsa esi­merkiksi määrävälein tai kellonajan mu­kaan. Seurantalaite on suunniteltu myyjän mukaan kestämään pölyä, vesisadetta ja lämpötilan vaihtelua. Laitteesta on saatavana sekä pa­risto- että akkukäyttöinen versio.

AssetOneen on räätälöitävissä tarvittaessa suurempi paristo ja matalampi kotelo. Laite sisältää SIM-kortin ja liittymän eli käyttäjän ei tarvitse erikseen hankkia puhelinliittymää, vaan se sisältyy palvelun hintaan. Laitteesta on saatavilla myös uusi malli, jossa on 3G-yhteysmahdollisuus.

Laitteen liikkumista voi seurata nettiliittymän kautta eikä siihen tarvita erillistä sovellusta. Sijainnin voi tarkastaa kännykällä, tabletilla tai tietokoneella.

Seuranta on helppoa ja seurantatiedot löytyvät nopeasti. Erilaisilla karttapohjilla voi paikantaa ja seurata yksittäisiä tai useita kohteita. Laite piirtää tunnollisesti karttaan tehdyn matkan ja historiatiedot.

Laitteen ilmoittamia tietoja pääsee tut­kimaan vain omilla tunnuksilla, joten tiedot eivät päädy ulkopuolisille.

Testasimme PPO AssetOne -laitetta lentokoneen lisäksi rahtilaivan komentosillalla matkalla Helsingistä Rostockiin ja takaisin. Laite toimi koko matkan moitteetta.

Seurantalaite toimi ilmassa, maassa ja merellä

Testasimme akkukäyttöisen AssetOne-seurantalaitteen matkantekoa kuukauden ajan. Laite liikkui Etelä-Karjalassa lento­koneen mukana viikon ajan, saman verran rahtilaivan mukana Itämerellä sekä lisäksi henkilöautossa eri puolilla Suomea.

Laite oli säädetty ilmoittamaan sijaintinsa testin aikana tunnin välein, ja lopputulok­sena karttaan piirtyivät oheisissa kuvissa näkyvät matkat.

Laite oli sijoitettu sisätiloihin ja sen paikkaa vaihdettiin lentokoneessa ja laivalla muutaman kerran testin aikana. Vaikka laitteen ympärillä oli runsaasti muita sähkö­laitteita ja osan aikaa laivan metalliseinät, se näyttää toimineen luotettavasti. Reittiä osoittavissa kartoissa ei ole katkoksia.

Laitteen liikkumista seurattiin jakson aikana ja reittikartat tallennettiin. Seurantajakson jälkeen tutkittiin, miten laite oli tallentanut kuljetut matkat ja min­kälaista tietoa se oli tuottanut matkansa aikana. Testilaite lähetti säätöjen mukaisesti sijaintitietonsa tunnollisesti rekisteriin kerran tunnissa ja karttatietojen perusteella seuranta toimi hyvin eri testiolosuhteissa.

Seurantalaite ladattiin testin ajan yhden kerran, kun sijoituspaikka vaihtui lentokoneesta laivaan. Testilaitteen lataa­minen oli työlästä, sillä pohjan ruuvit piti avata, jotta päästiin käsiksi latausjohtoon. Pienikokoisen liittimen irrottaminen on iso­näppiselle käyttäjälle hankalahko tehtävä. Uudessa laiteversiossa lataus on onneksi testilaitetta helpompaa, sillä latauspiste on näkyvissä kotelossa.

PPS Onen kartat ja niihin piirtyneet reitit ovat selkeitä, ja ohjelman käytön oppi nopeasti.

Laite tuottaa selkeät karttamerkinnät

Seurantalaite toimi koko testiajan luotet­tavasti. Sijainnin seurannassa ilmenneet ongelmat liittyivät todennäköisesti laitteen sijoituspaikkaan, joten oikea paikka kan­nattaa hakea kokeilemalla.

GPS-paikantimet ovat laajasti käytössä myös matkustajalentokoneissa ja ne ovat osin syrjäyttämässä ilmanpaine-eroihin perustuvat korkeusmittausjärjestelmät. Lentokoneen korkeus ei tuota ongelmia, sillä NASA:n MMS-satelliitit ovat pystyneet hyödyntämään GPS-signaalia jopa 70 000 kilometrin etäisyydellä maanpinnasta, kun GPS-satelliitit kiertävät Maata noin 20 200 kilometrin korkeudella.

Kartat ja niihin piirtyneet reitit olivat selkeitä, ja ohjelman käytön oppi nopeasti. Laitteelle onkin helppo keksiä erilaisia käyt­tötarkoituksia. Seurantalaitteella voidaan valvoa vaikkapa erilaisten kilpailujen ja len­tosuoritusten toteutumista. Ilmailukerhot voivat myös valvoa minkälaisia matkoja niiden lentokoneilla lennetään.

Hyötyä laitteesta on myös SAR-lennoilla, joissa otetaan etsintäkuvio talteen.

Paikannuspalvelu toimii myyjän mu­kaan salattuna ja se on suojattu salasanalla. Tietoja ei myöskään luovuteta kolmansille osapuolille. Palvelin on yksi Saksan suurim­mista konesalikeskuksista, joka on British Standards Institutionin sertifioima. BSI on kansainvälinen yhtiö, joka auttaa organisaa­tioita kaikkialla maailmassa parantamaan suorituskykyään, pienentämään riskejä ja saavuttamaan kestävää kasvua.

Käyttöoikeudet voivat olla hyvin kattavia tai rajoitettuja asiakkaan toiveiden mukaan. Haluttaessa seurantatietoja voidaan integ­roida myös kolmannen osapuolen järjestel­miin.

ASIANTUNTIJA Pekka Lylyharju

Tekniset tiedot

• Laite: PPO AssetOne -paikannuslaite
  • Hinta: 295 euroa
  • Paikannuspalvelu: 14,90 euroa kuukaudessa. Perushinta sisältää paikannuspalvelun, seurantalaitteen dataliittymän ja teknisen tuen. Hinta vaihtelee sen mukaan, minkälaisia ominaisuuksia tai räätälöintiä asiakas haluaa.
  • Mitat: 120 millimetriä x 80 millimetriä x 32 millimetriä
  • Paino: 240 grammaa
  • Sisäänrakennettu GSM/GPS-antenni
  • Liikkeentunnistus sisäänrakennetulla kiihtyvyysanturilla