
Testasimme PPO AssetOne -seurantalaitetta kovassa käytössä ja vaativissa olosuhteissa.
Markkinoille on tullut uusi pienikokoinen GSM/GPS-seurantalaite PPO AssetOne koneiden, laitteiden, konttien ja muiden arvokkaiden tavaroiden seurantaan. Laite on varustettu litiumparistolla, mikä tarjoaa noin kolmen vuoden toiminta-ajan.
IP67-luokitettu (täysin suojattu pölyltä ja kestää 30 minuutin veteen upotuksen korkeintaan yhden metrin syvyyteen asti) seurantalaite on ohjelmoitavissa lähettämään sijaintinsa esimerkiksi määrävälein tai kellonajan mukaan. Seurantalaite on suunniteltu myyjän mukaan kestämään pölyä, vesisadetta ja lämpötilan vaihtelua. Laitteesta on saatavana sekä paristo- että akkukäyttöinen versio.
AssetOneen on räätälöitävissä tarvittaessa suurempi paristo ja matalampi kotelo. Laite sisältää SIM-kortin ja liittymän eli käyttäjän ei tarvitse erikseen hankkia puhelinliittymää, vaan se sisältyy palvelun hintaan. Laitteesta on saatavilla myös uusi malli, jossa on 3G-yhteysmahdollisuus.
Laitteen liikkumista voi seurata nettiliittymän kautta eikä siihen tarvita erillistä sovellusta. Sijainnin voi tarkastaa kännykällä, tabletilla tai tietokoneella.
Seuranta on helppoa ja seurantatiedot löytyvät nopeasti. Erilaisilla karttapohjilla voi paikantaa ja seurata yksittäisiä tai useita kohteita. Laite piirtää tunnollisesti karttaan tehdyn matkan ja historiatiedot.
Laitteen ilmoittamia tietoja pääsee tutkimaan vain omilla tunnuksilla, joten tiedot eivät päädy ulkopuolisille.
Testasimme PPO AssetOne -laitetta lentokoneen lisäksi rahtilaivan komentosillalla matkalla Helsingistä Rostockiin ja takaisin. Laite toimi koko matkan moitteetta.
Seurantalaite toimi ilmassa, maassa ja merellä
Testasimme akkukäyttöisen AssetOne-seurantalaitteen matkantekoa kuukauden ajan. Laite liikkui Etelä-Karjalassa lentokoneen mukana viikon ajan, saman verran rahtilaivan mukana Itämerellä sekä lisäksi henkilöautossa eri puolilla Suomea.
Laite oli säädetty ilmoittamaan sijaintinsa testin aikana tunnin välein, ja lopputuloksena karttaan piirtyivät oheisissa kuvissa näkyvät matkat.
Laite oli sijoitettu sisätiloihin ja sen paikkaa vaihdettiin lentokoneessa ja laivalla muutaman kerran testin aikana. Vaikka laitteen ympärillä oli runsaasti muita sähkölaitteita ja osan aikaa laivan metalliseinät, se näyttää toimineen luotettavasti. Reittiä osoittavissa kartoissa ei ole katkoksia.
Laitteen liikkumista seurattiin jakson aikana ja reittikartat tallennettiin. Seurantajakson jälkeen tutkittiin, miten laite oli tallentanut kuljetut matkat ja minkälaista tietoa se oli tuottanut matkansa aikana. Testilaite lähetti säätöjen mukaisesti sijaintitietonsa tunnollisesti rekisteriin kerran tunnissa ja karttatietojen perusteella seuranta toimi hyvin eri testiolosuhteissa.
Seurantalaite ladattiin testin ajan yhden kerran, kun sijoituspaikka vaihtui lentokoneesta laivaan. Testilaitteen lataaminen oli työlästä, sillä pohjan ruuvit piti avata, jotta päästiin käsiksi latausjohtoon. Pienikokoisen liittimen irrottaminen on isonäppiselle käyttäjälle hankalahko tehtävä. Uudessa laiteversiossa lataus on onneksi testilaitetta helpompaa, sillä latauspiste on näkyvissä kotelossa.
PPS Onen kartat ja niihin piirtyneet reitit ovat selkeitä, ja ohjelman käytön oppi nopeasti.
Laite tuottaa selkeät karttamerkinnät
Seurantalaite toimi koko testiajan luotettavasti. Sijainnin seurannassa ilmenneet ongelmat liittyivät todennäköisesti laitteen sijoituspaikkaan, joten oikea paikka kannattaa hakea kokeilemalla.
GPS-paikantimet ovat laajasti käytössä myös matkustajalentokoneissa ja ne ovat osin syrjäyttämässä ilmanpaine-eroihin perustuvat korkeusmittausjärjestelmät. Lentokoneen korkeus ei tuota ongelmia, sillä NASA:n MMS-satelliitit ovat pystyneet hyödyntämään GPS-signaalia jopa 70 000 kilometrin etäisyydellä maanpinnasta, kun GPS-satelliitit kiertävät Maata noin 20 200 kilometrin korkeudella.
Kartat ja niihin piirtyneet reitit olivat selkeitä, ja ohjelman käytön oppi nopeasti. Laitteelle onkin helppo keksiä erilaisia käyttötarkoituksia. Seurantalaitteella voidaan valvoa vaikkapa erilaisten kilpailujen ja lentosuoritusten toteutumista. Ilmailukerhot voivat myös valvoa minkälaisia matkoja niiden lentokoneilla lennetään.
Hyötyä laitteesta on myös SAR-lennoilla, joissa otetaan etsintäkuvio talteen.
Paikannuspalvelu toimii myyjän mukaan salattuna ja se on suojattu salasanalla. Tietoja ei myöskään luovuteta kolmansille osapuolille. Palvelin on yksi Saksan suurimmista konesalikeskuksista, joka on British Standards Institutionin sertifioima. BSI on kansainvälinen yhtiö, joka auttaa organisaatioita kaikkialla maailmassa parantamaan suorituskykyään, pienentämään riskejä ja saavuttamaan kestävää kasvua.
Käyttöoikeudet voivat olla hyvin kattavia tai rajoitettuja asiakkaan toiveiden mukaan. Haluttaessa seurantatietoja voidaan integroida myös kolmannen osapuolen järjestelmiin.
ASIANTUNTIJA Pekka Lylyharju