(Self) Made in USA

maanantai 07.05.2018
TEKSTI Janne Kuutti
KUVAT Eric James Swearingen, ArtofEricJames.com

Yhdysvaltalainen Pete Plumb suunnitteli rakennussarjamoottorin, joka sopii muun muassa ultra- ja LSA-luokan lentokoneisiin. Pegasus DP-1 O-100 -moottori on siitä erikoinen, että se hyödyntää tyyppihyväksytyn Continental O-200 -moottorin osia.

Pegasus DP-1 O-100

  • Tyyppi 2-sylinterinen, 4-tahtinen, bokserimoottori
  • Kuivapaino (kg) 48 (105 lb)
  • Pituus (mm) 508 (20″)
  • Korkeus (mm) 508 (20″)
  • Leveys (mm) 787 (31″)
  • Iskutilavuus (cm³) 1 647 (100,5 in³)
  • Iskunpituus (mm) 98,4 (3,875 in)
  • Sylinterin halkaisija (mm) 103,2 (4,063 in)
  • Puristussuhde 9:1
  • Polttoaineen syöttö kaasutin, Zenith/Bendix model 13859
  • Sytytys kaksi Slick 4301 -magneettoa
  • Jäähdytys ilma
  • Voitelujärjestelmä painevoitelu, öljy moottorin alla säiliössä
  • Voiteluöljyn määrä (l) 2,85 (3 US quart)
  • Suurin sallittu jatkuva teho (hv) @ 3000 RPM 58 (43 kW)
  • Suurin teho (hv) @ 3000 RPM 58 (43 kW)
  • Suurin vääntömomentti (Nm) @ 3000 RPM 142 (105 ft-lb)
  • Venttiilikoneisto työntötankokäyttö, kansiventtiilit 2/sylinteri, hydrauliset venttiilinnostimet
  • Pyörintäsuunta vastapäivään edestä katsottuna
  • Polttoaine 100LL
  • Po. kulutus (l/h) @ 2750 RPM 9,5 (2,5 US gal)

Huom.: Arvot koskevat 1.9.2017 ensilentonsa
lentänyttä koemoottoria.