Vuonna 2023 eri puolilla maailmaa lentonäytöksissä tapahtui useita lento-onnettomuuksia ja valitettavasti yksi niistä oli Suomessa. Onnettomuuteen johtaneiden tekijöiden lisäksi tutkinnassa selvitettiin myös erilaisten ilmailutapahtumien turvallisuusjärjestelyitä.
Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) julkaisi tapahtumasta tutkintaselostuksen kesäkuussa.
Selänpään perinteisessä ilmailupäivässä, jolla ei ollut lentonäytöslupaa, oli suunniteltu kahden Extra-koneen pariesitys, jonka ohjaajat lensivät suunnitelman mukaan. Tämän jälkeen heitä pyydettiin lentämään vielä toiset lennot. Ohjaajat päättivät lentää harjoitusmielessä sooloesitykset, joista ensimmäinen päätyi matalalta aloitetun lattakierteen takia onnettomuuteen ja ohjaajan menehtymiseen. Tapahtuman tutkintaa helpotti oleellisesti useiden katsojien ottamat videot, joiden perusteella pystyttiin osoittamaan, että ohjaaja alitti esityslentonsa sallitun alarajan (400 jalkaa eli noin 122 metriä) ennen onnettomuutta ja lattakierre alkoi vain 1200 – 1300 jalan (noin 366 —396 metrin) korkeudesta.
Otkes toteaa selostuksessaan, että sosiaalisen median kasvanut merkitys lisää näytöslentäjien paineita ja luo lentosuoritukseen psykologisia tekijöitä. Sosiaalinen media on muuttanut näytöslentäjien vuorovaikutusta yleisön kanssa luoden tarpeen hyväksynnälle ja sosiaaliselle arvostukselle.
Sivullisten turvallisuus taattava
Traficom teki muutoksia ilmailutapahtumien järjestämiseen ja näytöslentäjien hyväksymistodistuksen myöntämiseen. Traficom julkaisi 6.5.2024 päivitetyn OPS M1-2, Lentonäytökset ja -kilpailut, jossa muutoksia tuli erityisesti riskinarviointia koskeviin vaatimuksiin, näytöksen järjestäjän ja näytöksen johtajan tehtäviin ja vastuihin, näytöslentäjän hyväksymistodistusta koskeviin menettelyihin ja pienimuotoisia ja suuria näytöksiä koskevien vaatimusten erotteluun.
Keskeistä tässä ilmailumääräyksessä on taata katsojien, sivullisten ja lentäjien turvallisuus.
Liitto neuvoo tapahtumien järjestämisessä
Ilmailuyhdistysten järjestämät erilaiset ilmailupäivät ovat hyvin tärkeä tapa houkutella uusia harrastajia ilmailun eri lajeihin. Somessa onkin ollut kritiikkiä OPS M1-2:n päivityksestä, joka joidenkin mielestä vaikeuttaa tapahtumien järjestämistä.
Ilmailuliitto on päättänyt kirjoittaa syksyn 2024 aikana oppaan tai vastaavan, miten järjestää erilaisia ilmailutapahtumia ja lentokilpailuja käytännössä. Erityinen huomio tulee olemaan turvallisuustarkastelun eli riskien arvioinnin tekemisen tukemisessa esimerkiksi tarkastuslistan avulla. Ilmailuliiton tavoitteena on kannustaa yhdistyksiä järjestämään jatkossakin paljon tapahtumia uusien harrastajien saamiseksi ilmailun piiriin. Tähän palataan siis loppuvuodesta.
Turvallisesta näytös- tai esittelylentämisestä
Entisenä näytöslentäjänä haluan tuoda muutamia perusperiaatteita esiin.
– Näytössarjan suunnittelussa on oltava realistinen ja tuntea hyvin oman koneen suorituskyky sekä oma taitotaso. On ymmärrettävä, miten hallitaan koneen kokonaisenergia siten, että koko liikesarja voidaan toteuttaa alittamatta minimikorkeuksia.
– Harjoittelu aloitetaan korkealla ja selvästi päätetyllä alarajalla esimerkiksi 2000 jalkaa eli 607 metriä. Tällöin voi hyvin katsoa, pysyykö koko sarja selvästi alarajan yläpuolella. Kun harjoituksia on tehty riittävästi ja liikesarja todettu turvalliseksi, tulee tehdä lentoja myös esityskorkeudessa: tämä voi olla haasteellista toteuttaa, koska monenkaan kentän päällä ei saa taitolentoa harjoitella.
– Kaikissa liikkeissä tulee olla selkeät minimialoituskorkeudet sekä -nopeudet. Syöksy- lattakierteisiin tulee jättää runsaasti ”pelivaraa”, jos oikaisu jostain syystä viivästyy.
– Lentäjällä pitää olla kyky keskeyttää esityssarja, jos ei saavuteta liikkeen aloitusarvoja. Lisäksi hänellä pitää olla kyky arvioida sen päivän viretilaa; jos lentäjällä ei olekaan se ”paras päivä”, on hyvä nostaa minimikorkeuksia ja helpottaa liikkeitä. Yleisö ei sitä huomaa.
Esittelylentämistä on myös se, kun otamme vaikkapa kavereita lennolle kyytiin ja haluamme esitellä, kuinka hienoa lentäminen on. Turvallinen lentäjä pitää silloinkin ”jalat maassa” ja suunnittelee lennon kulun huolella, eikä esitä kavereille, mitä tälläkin lentokoneella pystyy tekemään.
Me ihmiset olemme erilaisia
Lukijoille pohdittavaksi millaisin ajatuksin olette ilmailemassa:
– Olenko impulsiivinen eli teen lentäessä yllättäviä päätöksiä ilman harkintaa?
– Olenko ”Minulle ei voi tapahtua mitään”-tyyppiä?
– Olenko ”Älä tule minua neuvomaan”-tyyppiä?
– Olenko ”Minä pystyn kaikkeen”-tyyppiä?
– Olenko ”Luovuttaja”-tyyppiä?
Varmaankin jokainen voi tunnistaa itsensä näissä termeissä jossain määrin tai joskus ajatelleensa. Nämä ovat kuitenkin ilmailussa ja muussakin liikenteessä vaarallisia piirteitä ja tärkeintä on itse tunnistaa tilanne, jossa alkaa ajatella näin; silloin on asia vielä korjattavissa. Erityisesti näytöslentämisessä edellä mainitut ajatukset ovat hengenvaarallisia.
Toivon kaikille turvallista ilmailua.
Kirjoittaja Ismo Aaltonen on ICAO:n onnettomuustutkinnan asiantuntija.