lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Sekarakenteinen moottoripurjelentokone: Scheibe SF 28 A Tandem-Falke

torstai 19.10.2017
TEKSTI Janne Kuutti
Scheibe SF 28 A Tandem-Falke esiintymässä lentonäytöksessä 2014 La Ferté-Alaisissa Ranskassa. Kuva: Norman A Graf.

Saksalainen diplomi-insinööri Egon Scheibe (28.9.1908–26.9.1997) aloitti lentokoneiden suunnittelu-uransa opiskellessaan lentokoneen rakennusta Münchenin teknisessä yliopistossa. Hän oli mukana suunnittelemassa Akaflieg Münchenin, eli Münchenin yliopiston ilmailukerhon lentokoneita alkaen tyypistä Mü 4 aina Mü 13-tyyppiin asti.

Scheibe SF 28 A 
Tandem-Falke, OH-458, 
moottori Limbach L 1700 EA I

Moottorin teho (hv) 60

Siipiprofiili tyvi Göttingen 533,  kärki 535

Siipien kärkiväli (m) 16,3

Siipipinta-ala (m²) 18,5

Siiven sivusuhde 14,5

Maksimi siipikuormitus (kg/m²) 33

Pituus (m) 8,1

Korkeus (m) 1,55

Tyhjämassa (kg) 400

Suurin lentoonlähtömassa (kg) 610

Suurin matkanopeus (km/h) 
 155 @ 3050 RPM

Suurin sallittu nopeus (km/h) 190

Paras liitoluku 1:26 @ 95 km/h

Pienin vajoama (m/s) 0,9 @ 70 km/h

Sakkausnopeus (km/h) 62

Nousunopeus (m/s) 2,3

Polttoainesäiliön tilavuus (l) 40

Polttoaineen kulutus 
matkalennossa (l/h) 12 @ 2600 RPM.