lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Sata vuotta ilmailun hyväksi: Sotavuodet

torstai 07.03.2019
TEKSTI Harri Mustonen

Purjelento vaati kovaa kuntoa, kun liitokoneet oli vietävä mäen päälle ja vedettävä kumiköydellä ilmaan. Kuvassa Grunau 9 starttaa Jämillä.

1939–1949

30.11.1939 Neuvosto­liitto hyökkää Suomeen ja pommittaa useita paikka­kuntia.

13.3.1940 Talvisota päät­tyy. Suomen ilmavoimat saavuttivat alivoimastaan huolimatta noin 200 ilma­voittoa.

1941–1945 Jatkosodan aikana Jämin toiminta jatkuu aktiivisena.

  

Kesäkuu 1941 Kaksi Aeron hankkimaa Douglas DC-2 -matkus­tajakonetta aloittavat liikennöinnin.

19.9.1944 Välirauha. Len­tokielto astuu voimaan niin sotilas- kuin siviilikoneille.

15.1.1945 Suomen Ilma­puolustusliitto lopettaa toimin­tansa.

5.2.1945 Suomen Ilmai­luklubi muuttaa nimensä Suo­men Ilmailu­liitoksi.

9.3.1945 Sekä Ilmapuo­lustusliiton että Ilmailuklubin päätökset vahvistetaan yhdistysten ylimääräisissä kokouksissa.

3.4.1945 Suomen Ilmailuklubin sääntöjen ja nimen muutta­minen Suomen Ilmailuliitoksi hyväksytään yhdistysrekis­teriin.

Heinäkuu 1945 Ensimmäiset purjelennon SM-kilpailut Jämillä.

27.7.1945 Lentokielto loppuu. ”Suo­men ilmailu on vapaa.”

19.10.1946 Aeron en­simmäinen DC-3-liikenne­kone, OH-LCA, saapuu Suo­meen.

1947 Suomen Ilmailuliitto aloittaa jälleen lentonäytös- ja lennätystoi­minnan.

14.10.1947 Yhdysvaltalai­nen Charles Yeager saavuttaa X-1-koneella äänen nopeu­den.

1949 Aarne Ellilälle Wakefield-luo­kan MM-voitto Cranfieldissä, Englannissa.

27.7.1949 Ensimmäisen kaupallisen suihkumat­kustajako­neen D.H.106 Cometin ensilento.