Santeri Kemppi suoritti lupakirjan 2018

tiistai 02.06.2020
TEKSTI KIRSI SEPPÄLÄ
KUVAT KARI KEMPPI
Santeri Kemppi valmistautuu lennolle. Kyseinen lento oli hänen 100. lentonsa ja samalla myös tyyppilento kerhon LS4-a purjekoneeseen.

 

”Ilmailu on sukuvika”

 

–Ilmailu on minulle sukuvika. Isovanhemmillani on minusta äiti ottama kuva, kun olen lastenistuimessa Piperin takapenkillä kuulokkeet päässä. Olen pikkupojasta asti kulkenut isäni Kari Kempin mukana ilmailun parissa. Isäni on pitkän linjan moottorilentäjä ja pikiläinen kuten minäkin. Olen hänen kanssaan ollut lentämässä milloin Virossa ja milloin pitkin Suomen maatakin, Santeri Kemppi kertoo.

 

–Kun olin saanut työt hyvin alkuun ja opinnot sujumaan ja sain taskurahaa, päätin mennä purjelentokurssille. Minulla oli pitkään haaveena, että haluan lentää, enkä vain istua vieressä, kun isä lentää. Olin 15- tai 16-vuotias, kun isä vei minut ensimmäisen kerran purjelentämään. Niin innostuin purjelentämisestä, Kemppi kertoo.

 

Santeri Kemppi meni 22-vuotiaana kesällä 2018 Polyteknikkojen Ilmailukerho ry:n eli PIK:in järjestämälle peruskurssille. Kesän lopussa hänellä oli lupakirja taskussa.

 

–Sitten aloin lentää niin sanotusti tosissani ja olin kentällä jokaisena viikonloppuna, minkä pystyin. Kesällä 2019 suoritin hopea-C:n eli sain luvan lentää itsenäisesti matkaa. Samana kesänä menin Kauhavalla Ilmasotakoulun lentokerhon järjestämälle taitolentokurssille. Oli huikeaa ja hauskaa taitolentää ja katsoa maailmaa eri päin. Lensin siellä taitolentopätevyyden, eli minulla on lupa lentää taitolentoa yksin. Kahdeksan harjoituslennon jälkeen pääsin harjoittelemaan taitolentoa itsenäisesti opettajan valvonnassa, Kemppi kertoo.

 

–Lentäminen on kivaa, koska siinä on hirveästi opittavaa ja kaikessa on omat haasteensa. Valintojen paljous on lajin ehdoton plussa. Toisaalta, jos päättää lentää taitolentoa voi samalla joutua tinkimään hyvästä matkalentopäivästä.

 

Kemppi on lentänyt kahden ensimmäisen lentovuotensa aikana todella ahkerasti, sillä tiimaa on kertynyt yhteensä 125 tuntia ja 49 minuuttia.

 

–Ei tässä ole tullut paljon muuta tehtyä, kuin elettyä vapaa-ajat kentällä. Sosiaalinen elämäni on keskittynyt Räyskälään, Helsingissä asuva ja helmikuussa rakennusmestariksi valmistunut Kemppi toteaa.

 

Kemppi suunnittelee kilpailevansa kesällä taitolennon SM-kilpailuissa ja osallistuvansa vuoden kuluttua Jannen kisoihin.

– Olen lentänyt joitakin matkalentoja ja käynyt pellossakin. Ennen Jannen kisoihin osallistumista pitää kuitenkin harjoitella lisää matkalentoa, hän lisää.

 

PIK:iin kuuluva Kemppi meni vuoden alussa mukaan PIK20-konesarjan D-mallin prototyypin kimppaan. Tyypit koneeseen hän lensi viikkoa ennen vappua. Varsinaisesti lentokausi pääsi koronarajoitusten varjossa alkuun vappuna.

 

–Yritän kovasti saada kavereitani mukaan kentälle, mutta monet ovat jonkin verran lentopelkoisia. Ilmailun kokeilemiseen purjelentäminen on helppo ja mukava tapa, sillä yhdessä tekemistä on paljon. Monet kerhot järjestävät tutustumislentoja, Kemppi vinkkaa.