Sähkölentokone lentää Vesivehmaan drive-in-lentonäytöksessä

perjantai 14.08.2020
TEKSTI
Pipistrel Alpha Electro OH-U682b

Vesivehmaan drive-in-lentonäytöksessä 15.8.2020 yleisö pääsee näkemään Suomen ainoan sähkölentokoneen ilmassa. Lähes kaikki lentokonevalmistajat tutkivat sähkömoottorilla lentämistä. Onko sähkölentäminen lentämisen tulevaisuus? Onko sähkölentokone lähes äänetön? Se selviää Vesivehmaan drive-in-lentonäytöksessä.

Helsingin Sähkölentokoneyhdistys ry tuo Vesivehmaalle Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokoneen. Konetta esittelee ilmassa Timo Kasurinen. Tämä on ensimmäinen kerta Suomessa, kun sähkölentokone esiintyy lentonäytöksessä.

Helsingin Sähkölentokoneyhdistys ry tekee tiivistä yhteistyötä mm. Finavian kanssa sähkölentämisen kehittämisessä. Sopivan keveiden ja kestävien akkujen kehittäminen on tällä hetkellä iso haaste sähkölentämiselle, sillä akkujen paino vähentää vastaavasti koneen hyötykuormaa. Sähkölentäminen yleistynee tämän vuoksi ensiksi yleisilmailukoneissa ennen matkustajaliikennettä.

Vesivehmaa drive-in-lentonäytös 15.8. on lajissaan Suomen ensimmäinen ja se järjestetään vapaaehtoisvoimin. Sisäänpääsy on ilmainen.

Vesivehmaan drive-in-lentonäytöksessä yleisö seuraa näytöstä omilta autoilta. Autot ovat noin 5 x 10 m kokoisissa ruuduissa, jolloin yleisö voi turvallisesti seurata omilta autoiltaan näytöstä säilyttäen riittävän etäisyyden muihin katsojiin. Yleisö voi ottaa omat eväät mukaan. Alueella ei ole ruokapalveluita, jotta vältetään jonoja ja ihmisryhmiä.

Lisätiedot Vesivehmaa drive-in-lentonäytöksestä sekä päivän ohjelma: www.ilmailupaiva.fi

Finavian tiedote sähkölentämisen tukemisesta: https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2020/finavia-vauhdittaa-sahkolentokoneiden-kayttoonottoa-suomessa

Lisätietoja:

Lentonäytösasiat

Lentonäytöksen johtaja, Perttu Karivalo, perttu.karivalo(at)nightsky.fi, p. 040 543 1539

Tapahtuman järjestäjä

Ilmailumuseoyhdistys ry, www.imy.fi