lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Saapuvat

keskiviikko 02.06.2021
TEKSTI NILS ROSTEDT
KUVAT KONEIDEN VALMISTAJAT
Flight Designin uudessa F2:ssa on selvästi pitempi nokka kuin aikaisemmassa CT-mallissa.

 

 

MOOTTORILENTO JA ULTRAKEVYT
Tulossa: Flight Design F2

Saksalainen Flight Design tunnetaan suositusta CT (CT2K) -ultrakevytkoneestaan, mutta yhtiö joutui takavuosina taloudellisiin vaikeuksiin muun muassa nelipaikkaisen C4-koneen kehitysongelmien johdosta. Nyt Flight Design tekee comebackia ja uuden kaksipaikkaisen koneen tyyppimerkintä on lyhyesti F2.

 

 

F2 tulee saataville eri versioina, joista tähän mennessä on julkaistu USA:n markkinoille tarkoitettu FAR23-tyyppihyväksytty versio sekä LSA-luokan versio. Myöhemmin tulee Euroopan markkinoille 600-kiloinen ultrakevyt, ja suunnitelmissa on myös nelipaikkainen F4 sekä sähkökäyttöinen F2e. Moottorina F2:ssa on 100 hevosvoiman Rotax 912iS tai vaihtoehtoisesti 140 hevosvoiman Rotax 915iS.

 

 

Mielenkiintoinen innovaatio on yhdistetty kaasuvipu ja pyöräjarrun käyttövipu. Vetämällä kaasuvipua taakse yli tyhjäkäyntiasennon, pyöräjarrut toimivat.

 

 

FAR23-mallin tekniset tiedot ovat: suurin vaakalentonopeus 233 km/h (126 solmua), enimmäispaino 650 kilogrammaa, tyhjäpaino 380 kilogrammaa ja toimintasäde 130 litran tankeilla 2000 kilometriä. Tässä mallissa on varsin runsas varustus sisältäen Garmin-lasiohjaamon, ADS-B ja Amsafen airbag-turvavyöt 143 000 euron hintaan.

***

 

Marsin ilmasto on erittäin ohut, joten Ingenuityn roottorit pyörivät peräti 2500 kierrosta minuutissa. Lentolaite saapui Marsiin Perseverance-luotaimen kyydissä. Ingenuityn itse ottamassa kuvassa näkyy laitteen varjo Marsin pinnalla.

 

AVARUUSTEKNIIKKA
NASA Ingenuity: Ensimmäinen lento toisella planeetalla

Maanantaina 19. huhtikuuta juhlittiin NASA:n komentokeskuksessa Pasadenassa historiallista hetkeä, kun kauko-ohjattu drone-helikopteri Ingenuity nousi ilmaan Marsin pinnalta. Tämä on ensimmäinen kerta, kun ihmisen rakentama pyöriväsiipinen lentolaite on noussut lentoon toiselta taivaankappaleelta ja laskeutunut takaisin.
Lento kesti vain 40 sekuntia, mutta se oli merkitykseltään verrannollinen Wrightin veljesten yhtä pitkään lentoon vuonna 1903, hehkutti NASA tiedotteessaan.

 

 

Lennolla Ingenuity-kopteri nousi noin kolmen metrin korkeuteen, pyörähti vaakatasossa ympyrän ja laskeutui turvallisesti. Koska radiosignaali tarvitsee 5–20 minuuttia kulkeakseen Maasta Marsiin, laitetta ei voinut kauko-ohjata reaaliaikaisesti Maasta käsin, vaan sen omat tietokoneet hoitivat ohjauksen autonomisesti.
Jos lennon jälkeiset tarkastukset antavat vihreää valoa, luvassa on lähiaikoina luvassa lisää ja pitempiä Ingenuity-lentoja.

***

 

DuoDiscus FES-varustukseen kuuluu tiukasti nokan ympärille taittuva potkuri.

 

PURJELENTO
Schempp-Hirthin sähköinen FES-Duo Discus

Monesta purjekoneesta jo tuttu Front Electric Sustainer eli sähköinen kotiinpaluumoottori on nyt hyväksytty myös Schempp-Hirthin isoon Duo Discus-purjelentokoneeseen. Ensilento on luvassa kuluvan kevään aikana ja sarjatuotannon on määrä alkaa 2022. Tekniset tiedot ovat vielä niukat, mutta FES-moottorin hallintalaite asennetaan sekä etu- että takaohjaamoon.

***

 

Uusia konetyyppejä 600 kg:n luokkaan: ATEC Faeta ja FK 9, molempien edeltäjät ovat Suomessa ennestään tuttuja.

 

ULTRAKEVYET
FK 9 MK VI ja Atec Faeta hyväksytty 600 kilogrammaisena

Kaksi tunnettua ultrakevytkonetyyppiä ovat saaneet Saksan kansallisen tyyppihyväksynnän korotetulla 600 kilogramman enimmäispainolla. Tämä helpottaa niiden käyttöönottoa myös Suomessa.

 

Saksalaisen B&F-yhtiön FK 9 Mk VI ja sen edeltäjät ovat jo pitkään kuulunut suosituimpiin ultrakevytkonetyyppeihin, mutta viime vuodet ovat olleet vaikeita. Nyt kysyntä on kääntynyt nousuun ja B&F:n tehtaalla on peräti 10 kuukauden toimitusajat. Tiedotteessa pistää silmään kohtuullinen 79 500 euron perushinta (80 hevosvoiman Rotax-moottorilla) tosin lisävarustettuna hinta kipuaa helposti yli sadantuhannen euron.

 

Tšekkiläinen ATEC 321 Faeta NG liittyi myös 600 kilogramman kerhoon. Kone on melko nopea, VNE 257 km/h, ja saatavissa myös säätöpotkurilla. NG-version suurin ulospäin näkyvä ero vanhempiin malleihin korkeusvakaimen muutos T-mallisesta “normaalipaikalle”, ja myös perärunkoa on muotoiltu uudelleen koneen vakauden parantamiseksi.

***

 

 

Metallikoneiden uranuurtaja Luscombe 8. Suomen ilma-alusrekisterissä on tälläkin hetkellä 2 Luscombea.

MOOTTORIKONEET
Luscombe 8 takaisin tuotantoon

 

Amerikkalainen Donald Luscombe tunnetaan kokometallisten lentokoneiden uranuurtajana aikana, jolloin puu ja kangas olivat vielä yleisimmät rakennusmateriaalit. Luscombe onnistui niin hyvin, että amerikkalaiset Steve Testrake ja Stephen Young ovat nyt perustaneet New Luscombe Aircraft Corporation-yhtiön, jonka tavoite on aloittaa legendaarisen Luscombe 8F-mallin tuotanto uudelleen. Luscombe 8 lensi ensilentonsa 1937 ja tyyppiä on rakennettu yhteensä peräti 5 867 konetta ennen kuin tuotanto päättyi vuonna 1961.

 

Kumppanit kertovat tähtäävänsä ensin Light Sport Aircraft-luokkaan, mutta myöhemmin uusi kone tyyppihyväksytettäisiin alkuperäisten CAR 4a-määräysten mukaan. Yhtiöllä on käytettävissään alkuperäiset Luscomben piirustukset ja rakennusjigit. Testraken mukaan yhtiö aloittaa valmistamalla paljon kysyttyjä varaosia USA:ssa vielä lentäviin noin 1 500 Luscombe-koneisiin, ja uusien koneiden toimitukset voisivat alkaa noin kolmen vuoden kuluttua.

***

 

AeroMobil on kehitetty sitkeästi jo monta vuotta, ja nyt on käynnissä EASA-tyyppihyväksyntäohjelma.

UUSI ILMAILUTEKNIIKKA
AeroMobilin koelennot etenevät

Slovakialainen AeroMobil “lentävä auto” on suorittanut menestyksekkäästi koelentosarjan osana tämän lentolaitteen EASA-tyyppihyväksyntäohjelmaa. Yhtiö kertoo, että koelentosarja alkoi vuoden 2020 syyskuussa ja koelentoihin on osallistunut kolme prototyyppiä. Koelentojen aikana on tositettu koneen täyttävän jo useita EASA CS-23 rakennemääräyksen vaatimuksia. Kokeiltuja suoritusarvoja ovat muun muassa huippunopeus (260 kilometriä tunnissa), sakkausnopeus, lentoonlähtömatka (400 metriä) ja nousukyky (1200 fpm eli 6,1 metriä sekunnissa). Voimanlähteenä on 300 hevosvoiman hybridijärjestelmä.

 

 

Aeromobilin suunnitelmien mukaan CS-23-tyyppihyväksyntä valmistuu vuonna 2023, jolloin myös koneen ensimmäiset asiakastoimitukset alkaisivat.

***

Il-103 kuuluu Venäjän yleisilmailulentokoneteollisuuden harvalukuisiin edustajiin.

 

MOOTTORIKONEET
Il-103 valmistus alkaa Unkarissa

Unkarilainen Aviation Engineering on solminut venäläisen United Aircraft-yhtiön kanssa lisenssisopimuksen yksimoottorisen Ilyushin Il-103 -lentokoneen valmistamisesta Unkarissa. Nelipaikkainen kone on sisältä tilava ja sen moottorina on tuttu Continental IO-360 teholtaan 211 hevosvoimaa. Kumppaneiden mukaan konetyyppiin tehdään vielä joukko modernisointitoimenpiteitä ennen kuin sarjavalmistus Unkarin Pecsissä alkaa.
Konetyyppi lensi ensilentonsa 1993 ja valmistus alkoi 1996, ja se on tyyppihyväksytty myös Yhdysvalloissa.

***

 

ZeroAvia on viime kuukausina onnistunut keräämään runsaasti rahoitusta vetykäyttöprojektilleen.

 

UUSI ILMAILUTEKNIIKKA
ZeroAvia sai lisärahoitusta vetyprojektilleen

Lentokoneiden vetykäyttöisiä voimalinjoja kehittävä brittiläis-amerikkalainen ZeroAvia on saanut uuden rahoituserän, jonka takana ovat muun muassa Horizons Ventures-yhtiö ja British Airways. Uuden 24 miljoonan dollarin erän myötä yhtiö on kerännyt yhteensä 74 miljoonaa rahoitusta.

 

Yhtiön päätavoitteena on sen perustajan Val Miftakhovin mukaan kehittää noin 50-paikkaisille matkustajalentokoneille soveltuva teholtaan 2-megawattinen sähkö-vety-voimalinja vuoden 2026 mennessä. Välietappina yhtiö aikoo kehittää 10– 20-paikkaisen matkustaja- ja rahtikoneen, joka voisi olla kaupallisesti valmis jo vuonna 2024.

 

Jo aiemmin vetykäyttöä koelentänyt ja sen ekologisuutta fossiilipolttoaineisiin verrattuna korostanut ZeroAvia aikoo näin selvästikin pysyä mukana uudessa tulevaisuuden vetykäyttö-trendissä, jonka puolesta myös muun muassa Airbus liputtaa tällä hetkellä näkyvästi.

***

Xwingin Cessna Grand Caravan lentää autonomisesti. Tässä vaiheessa varaohjaaja istuu vielä mukana.

MIEHITTÄMÄTÖN ILMAILU
Xwing demonstroi: miehittämätön rahtilento lentokoneella

Autonomiseen lentämiseen erikoistunut amerikkalainen Xwing-yhtiö tiedotti huhtikuussa suorittaneensa “maailman ensimmäisen kaupallisen rahti-ilma-aluksen autonomisen gate-to-gate esittelylennon”.
Kyseessä oli erikoisvarusteltu Cessna Grand Caravan 208B -potkuriturbiinikone. Xwingin mukaan kone lähti liikkeelle, rullasi kiitotielle, suoritti lentoonlähdön ja laskeutumisen ja rullasi seisontapaikalle täysin autonomisesti eli ilman ohjaajan toimenpiteitä. Ohjaamossa istui tosin varaohjaaja, mutta kaikki lennonjohtokeskustelu tapahtui maassa olevan kauko-ohjaajan kanssa. Kyseessä oli paikallislento Concordin lentoasemalta Kaliforniassa.

 

Yhtiön mukaan sen kehittämä autonomisuuteen vaadittava AutoFlight-laitteisto on “geneerinen” eli asennettavissa lukuisiin eri olemassa oleviin lentokonetyyppeihin. Tällainen ratkaisu voi tulevaisuudessa olla varteenotettava kilpailija suuren kohun ympäröimille miehittämättömille eVTOL-drone-hankkeille. Sen etuna on, että lentokoneitahan on jo valmiina olemassa, kun taas eVTOL-drone-tyyppisten laitteiden kehitysprojekteissa puhutaan jo miljardiluokan kustannuksista jo ennen kuin päästään sarjavalmistukseen. Xwingin ratkaisun varjopuolena tosin on, että toimintaan tarvitaan lentokenttiä, ja olemassa olevien koneiden moottorit myös tunnetusti tuottavat saasteita ja melua ja kuluttavat fossiilisia polttoaineita.

 

Xwingin johtajan Marc Pietten mukaan yhtiö keskittyy rahtilentotoimintaan, koska regulaation osalta ollaan vielä kaukana siitä pisteestä, että matkustajia kuljettava ilma-alus voisi toimia ilman ohjaajaa, vaikka tekniikka sen mahdollistaakin. Rahtitoiminnassa tähän päästään nopeammin, uskoo Piette.

***

 

Toteutuuko ASKA:n myötä vihdoin unelma lentävästä autosta? Aika näyttää.

 

UUSI ILMAILUTEKNIIKKA
ASKA: uusi eVTOL lentävä auto yksityiskäyttöön

Huhtikuun uutisvirrassa kiinnitti huomiota uusi ASKA-niminen konehanke, jonka tavoitteet ovat vähintäänkin kunnianhimoiset. Tarkoituksena on kehittää lentolaite, joka nousee ja laskee pystysuoraan, kiihdyttää lentokoneen tavoin 240 km/h nopeuteen ja kuljettaa neljä henkilöä 400 kilometrin päähän. Eikä tässä vielä kaikki. Toisin kuin suurin osa viime aikojen lukuisista eVTOL-hankkeista, ASKA kulkee myös maanteillä pyörien varassa kotiovelle asti. Ja toisin kuin lukuisissa “air taxi” palvelukonsepteissa, ASKA soveltuu yksityisomistajille. Eräänlainen unelmien lentävä auto siis.

 

Auto-tilassa ASKA on ison katumaasturin kokoinen ja maantiekelpoinen. Lentoonlähtöön ei tarvita lentokenttää, vaan vertipad-kenttä riittää. Nappia painamalla siivet ja neljä tukivartta avautuvat vapauttaen yhteensä kuusi potkuria. Pystysuoran nousun jälkeen potkurit ja koko siipi kääntyvät 90 astetta vaakasuoraan asentoon matkalentoa varten.

 

Voimanlähteenä on NFT:n mukaan sähkömoottorit ja akut, mutta jatkossa mukaan tulee myös vetykäyttö.

Hankkeen takana on Kalifornian Piilaaksossa sijaitseva NFT-yhtiö. Sen johtaja Guy Kaplinsky painottaa, että suunnittelussa on panostettu lentoturvallisuuteen ja kertoo että ensimmäiset koelennot tapahtuisivat vuonna 2022. Toimitukset alkaisivat 2026 ja koneen hinta on hulppeat 789 000 dollaria.