Saapuvat: uutisia ilmailusta

torstai 28.12.2023
TEKSTI Nils Rostedt
KUVAT valmistajat tai CC-lisenssi
Uusi SD-2 ultrakevyt on useimmista uusista ultrista poiketen rakennettu pääosin puusta.

 

ULTRAKEVYET

Tyyppihyväksytty: SD-2 Sport Master

Saksalainen ultrakevytliitto DULV on myöntänyt kansallisen tyyppihyväksynnän uudelle tšekkiläiselle Spacek SD-2-ultrakevytlentokoneelle. SD-2 on monesta muusta nykykoneesta poiketen rakennettu pääosin puusta, joskin myös komposiitteja on käytössä. Linjakkaan T-pyrstöllä varustetun kaksipaikkaisen koneen tyhjäpaino on vain 275 kilogrammaa ja kantavuus siten peräti 325 kilogrammaa, maksimipainon ollessa 600 kilogrammaa. Suurin vaakanopeus 100 hevosvoiman Rotax 912 ULS-moottorilla on 250 kilometriä tunnissa.

 

Saksalainen kansallinen UL-tyyppihyväksyntä on perinteisesti edesauttanut uuden konetyypin tuomista ja hyväksymistä Suomeenkin, joten SD-2 saattaa hyvinkin ilmestyä myös Suomen ilmatilaan. Suunnittelija Igor Spacekin edellinen konetyyppi, yksipaikkainen SD-1 Minisport, löytyy jo Suomenkin ilma-alusrekisteristä.

 

 

EVTOL

Jobyn eVTOL lentää miehitettynä

Joby Aviationin eVTOL-lentolaitteen koelennot etenevät varovaiseen tahtiin. Yli tuhannen kauko-ohjatun koelennon jälkeen yhtiö suoritti syyskuussa ensimmäiset miehitetyt koelennot neljän eri ohjaajan voimin Kalifornian Marinan tukikohdastaan.

 

Toistaiseksi miehitetyt koelennot ovat tapahtuneet pääosin koneen potkurien ollessa leijunta-asennossa ja koelento-ohjelmaan on kuulunut pystysuora nousu ja lasku, leijunta sekä hidaslento. Jatkossa on vuorossa lentonopeuden kasvattaminen ja niin sanottu transitio leijunnasta matkalentomoodiin, jossa myös koneen siipi tuottaa sille nostovoimaa.
Joby kertoi myös luovuttaneensa ensimmäisen esisarjakoneen Yhdysvaltojen ilmavoimille. Koneen sijoituspaikka on Kalifornian Edwards Air Force Base.

 

Joby Aviationin kone kuuluu niihin eVTOL-lentolaitteisiin, joiden kehitysaste sallii jo miehitetyt koelennot.

 

eHang 216-S tyyppihyväksytty Kiinassa

Kiinalainen ilmailuviranomainen CAAC on myöntänyt eHang-yhtiön 216-S eVTOL-lentolaitteelle tyyppihyväksynnän Kiinassa, kertoo eHang. Kyseessä on melkoinen merkkipaalu tälle täysin uudelle ilma-alustyypille, jonka sertifiointikokeet alkoivat tammikuussa 2021. Yhtiön mukaan testiohjelmassa on lennetty peräti 40 000 lentoa.

 

eHang kertoo aloittavansa kaupallisen toiminnan uudella lentolaitteella pian. Tosin uutiset antavat ymmärtää, että eHang 216 -konetyyppi tarvitsee vielä sekä CAAC:n tuotantohyväksyntätodistuksen (Production Certificate) että lentokelpoisuustodistuksen (Airworthiness Certificate) ennen kaupallisten lentojen aloittamista.

 

Huomattakoon, että kaksipaikkaisen eHang 216 -koneen toimintamalli poikkeaa tavanomaisesta sikäli, että jokainen lento hallitaan yhtiön komentokeskuksesta käsin ja lennolla ei ole ohjaajaa mukana. Aika näyttää, kuinka tämä toimintamalli menestyy, varsinkin Kiinan ulkopuolella.

 

Muistin virkistämiseksi kertaamme kaksipaikkaisen koneen suoritusarvoja: Matkanopeus 100 kilometriä tunnissa, suurin nopeus 130 kilometriä tunnissa, lentoaika 21 minuuttia ja toimintamatka 35 kilometriä.

 

eHang 216 koelennolla.

 

POLTTOAINEET

Diamond DA42 lentää SAF-polttoaineella

Vihreä siirtymä ja siihen liittyvä uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö (SAF, Sustainable Aviation Fuel) on tulossa kuumaksi aiheeksi myös yleisilmailuun, ainakin dieselmoottoreja käyttävässä lentokalustossa. Diamond yhteistyössä Lufthansa Aviation Trainingin ja moottorivalmistaja AustroEnginesin kanssa lensi syyskuussa DA42-koneella ensimmäisen lennon SAF-polttoaineella Bremenin lentoasemalta. Polttoaineen toimitti World Fuel Services, joka ilmoitti tämän biopolttoaineen tuottavan nettomääräisesti 80 prosenttia pienemmät CO2-päästöt kuin fossiilinen polttoaine.

 

Diamond valmistautuu jo aikaan, jolloin kaikkeen lentopetrooliin (kerosiiniin) vähitellen sekoitetaan yhä suuremmat osuudet SAF-polttoainetta, sitä mukaan, kun SAF:n saatavuus paranee, kunnes kerosiini voidaan kokonaan korvata SAF-polttoaineella. Diamondin ja AustroEnginesin mukaan tämä aika alkaa noin vuonna 2025 ja täysi fossiilittomuus saavutetaan noin 2050.

 

DA42 on lentänyt koelentoja fossiilidieselin korvaavalla uusiutuvalla SAF-polttoaineella.

 

 

KLM Flight Academy siirtyy diesel-koulukoneisiin

Hollantilainen KLM Flight Academy tilaa Diamond Aircraftilta 14 uutta, Austro Engine-dieselmoottorilla varustettua Diamond-koululentokonetta. Uudet koneet varustetaan 168 hv:n (123 kW) dieselmoottoreilla ja ne korvaavat nyt käytössä olevat, pääosin bensiinimoottorilla varustetut koneet. Ensimmäiset toimitukset tapahtuvat vuonna 2024.

 

KLM:n siirtyminen bensiinimoottoreista dieseliin koulukonelaivastossaan ennakoi yhtiön sopeuttamista “vihreään siirtymään”.

 

 

Vive la France: Viinitähteet Cassio-koneen polttoaineena

Vihreästä ilmailusta kiinnostuneet harrastajat muistanevat VoltAero-yhtiön Cassio S-koekoneen, jossa on koelennetty sähkö-hybridi-voimalinjaratkaisua jo muutaman vuoden ajan.

 

Syyskuussa kone saavutti merkittävän merkkipaalun lentämällä ensimmäisenä sähkö-hybridi-lentokoneena 100 prosenttisesti kestävällä niin sanotulla SAF-polttoaineella. Eikä tässä vielä kaikki: Lennolla käytetty polttoaine, jonka valmistaja TotalEnergies kutsuu nimellä Excellium Racing 100, on peräisin viinituotannon jätteistä, joista valmistetaan mäntämottoriin soveltuvaa, niin sanottua bio-etanolia.

 

TotalEnergiesin mukaan Excellium Racing-polttoaineen käyttö vähentää hiilidioksidipäästöjä vähintään 65 prosentilla koko elinkaarensa ajalta, verrattuna perinteiseen fossiilipolttoaineeseen. Aine on samaa, jota nykyään käytetään maailmankuulun Le Mans 24-tunnin autokilpailun polttoaineena.

 

Merkittävää on, että tämä polttoaine korvaa fossiilisen bensiinin, kun tiettävästi kaikissa tähänastisissa SAF-kokeissa kestävä polttoaine on korvannut fossiilisen dieselin tai kerosiinin. Tällä voi olla tulevaisuudessa merkitystä, kun 100LL-bensiinille etsitään lyijyn korvaajaa, vaikka tuntuu melko epätodennäköiseltä, että suurempia viinimääriä päätyisi polttoaineeksi.
Cassio esitteli kesällä Pariisin ilmailunäyttelyssä 4/5-paikkaisen Cassio 330-nimisen sähkö-hybridi-lentokoneen prototyypin, jonka yhteenlaskettu moottoriteho on 300 kilowattia (450 hv). Tarkoitus on, että tämä kone päätyisi sarjatuotantoon, mutta ainakin kirjoitushetkellä aikataulutietoja ei vielä ollut.

 

Cassio S-koekone perustuu Cessna 337-koneeseen, jossa keulamoottori on korvattu siivissä olevilla sähkömoottoreilla.

 

MOOTTORILENTO

Comeback: Britten-Norman Islander palaa tuotantoon
Vanhemmat ilmailijat muistanevat hyvin 1970-luvulla suuren suosion saaneen Britten-Norman Islander-lentokoneen, joka oli Suomessakin käytössä niin ilmavoimien yhteyskoneena kuin lentoyhtiöiden kevyenä matkustajakoneena. Peräti 55 vuoden tauon jälkeen koneen valmistus alkaa nyt uudestaan Englannin Isle of Wight-saarella sijaitsevassa tehtaassa.

Uudistetussa versiossa on elektroninen, niin sanottu lasiohjaamovarustus, suurempi tavaratila sekä suurempi maksimimassa kuin edeltäjillä. Mukaan mahtuu yhdeksän matkustajaa. Koneesta on 10 tilausta australialaiselta Torres Strait Air-lentoyhtiöltä, joka ennestään operoi seitsemää Islanderia.

 

Ilmailun työjuhta, ikivihreä Britten-Norman Islander palaa tuotantoon vuoden lopulla.

 

 

EXPERIMENTAL-KONEET

Van’s Aircraft saneeraustilassa

Experimental-harrastajien piirissä tuttu ja arvostettu rakennussarjavalmistaja Van’s Aircraft on kohdannut taloudellisia vaikeuksia, ja yritys on nyt “sisäisessä selvitystilassa”. Tilanteeseen on johtanut useampi yhtäaikainen tapahtuma.
Koronapandemian johdosta Van’s sai suuren määrän uusia rakennussarjatilauksia, joihin oma valmistuskapasiteetti ei riittänyt vaan se joutui palkkaamaan uusia työntekijöitä ja ulkoistamaan suuren osan rakennussarjojen osien tuotannosta. Tästä seurasi huomattavat lisäkustannukset, jotka söivät toiminnan kannattavuutta. Käytännössä yhtiön omistaja Dick van Grunsven on joutunut rahoittamaan yhtiön päivittäisen toiminnan omista varoistaan.

 

Toiseksi, huomattiin että eräs suuri alihankkija oli käyttänyt vääränlaatuista alumiiniosien pohjamaalia, mikä johti rakennussarjojen alumiinirakenteiden syöpymiseen. Syöpyneet osat oli vaihdettava ja lisäksi uusia osia oli valmistettava.
Kolmanneksi: Kun alumiiniosien valmistus siirrettiin ulkoiselle toimittajalle, vaihdettiin samalla menetelmä stanssatuista osista laser-leikattuihin. Tämän jälkeen eräät rakentajat huomasivat eräissä osissa pieniä säröjä osiin tehtyjen reikien ympäristössä. Tämä johti hyvin laajaan selvitykseen: Missä määrin säröt aiheuttivat turvallisuusriskin? Aiheesta syntyi iso keskustelu, kun laajoista testeistä huolimatta osa asiakkaista eivät hyväksyneet laser-leikattuja osia.

 

Yhteenvetona nämä ongelmat käytännössä pysäyttivät Van’sin tulovirran, kulujen samalla noustessa jyrkästi. Jotain oli pakko tehdä ja lokakuun lopussa yrityksen perustaja Rick van Grunsven ilmoitti laajoista supistuksista päivittäisessä toiminnassa, kunnes yrityksen tilanne on taas saatu kestävälle pohjalle. Tähän varmasti auttaa Van’sin tuotteiden eli RV-lentokoneiden hyvä maine rakentajien joukossa. Odotettavissa lienee kuitenkin hintojen korotuksia.

 

Van’sin perustaja ja ilmailulegenda Dick van Grunsven kertomassa yhtiötä kohdanneista vaikeuksista.

 

ULTRAKEVYET

Flight Design käynnistää taas tuotantoaan

Nopeista CT2/CTLS-ultrakevytkoneistaan tunnettu saksalainen Flight Design-yhtiö ilmoitti saaneensa tuotantoaan taas vauhtiin, yhtiön kokoonpanotehtaan jouduttua viime vuonna evakkoon Ukrainan Khersonista Tsekin Sumperkiin. Tuotannossa ovat nyt kaksipaikkaisen uuden F2-koneen LSA-versio USA:aan sekä CS23-versio Euroopan markkinoille. Myös tutun CTLS-tyypin koneita on valmistumassa tehtaalta vielä tämän vuoden puolella. Flight Design jatkaa myös uuden nelipaikkaisen F4-konetyypin kehitystyötä muuttoprojektin aiheuttaman tauon jälkeen, kertoo yhtiön johtaja Daniel Guenther.

 

Flight Design F2 muistuttaa erehdyttävästi CT2K-konetta, mutta on kuitenkin uusi tyyppi.