HENKILÖT
In memoriam: Jo Konrad
Eräs Euroopan ultrakevytilmailun suurista merkkihenkilöistä, saksalainen Jo Konrad kuoli heinäkuussa 70-vuotiaana. Jo Konrad oli mukana jo vuonna 1982 perustamassa Saksan DULV-ultrakevytlajiliiton (Deutsche Ultraleicht Verband) perinteisen DAeC:n (Deutsche AeroClub) rinnalle, ja hän toimi 1986 lähtien DULVin puheenjohtajana. Jo Konrad oli innokas ja väsymätön uuden sukupolven nelitahtimoottorilla varustettujen ultrien puolestapuhuja unohtamatta myöskään liitimiä ja gyrokoptereja. Merkittävimmän ilmailutyönsä Jo teki EU-sääntelyn parissa ja erityisesti ultrakeveiden maksimipainon korotuksessa 600 kilogrammaan EU-sääntelyssä. Tässä isossa projektissa Jo Konradin työpanos erityisesti EU-parlamentin tuen saamisessa uuden painorajan taakse oli ratkaiseva.
MOOTTORILENTO
Robin DR400 lentorajoitukset kumottu
EASA kumosi heinäkuussa suositun ranskalaisen Robin DR400 -pienkoneeseen kohdistuneita lentorajoituksia ja konetyypillä voi nyt lentää normaalisti. Asia nousi viime vuonna otsikkoihin, kun konetyypille asetettiin ensin lentokielto, joka myöhemmin korvattiin lentokäsikirjan rajoituksilla. Syynä oli EASA:n epäily puurakenteisen siipisalkorakenteen kestävyydestä.
Nyt tarkemmissa tutkimuksissa on päädytty siihen, että rajoitukset voidaan poistaa. Tämä on varmasti suuri helpotus koneen nykyiselle valmistajalle CEAPR:ille sekä etenkin Keski- ja Etelä-Euroopan lentokerhoille, missä DR400 on laajalti käytössä sekä koulukoneena että purjelentokoneiden hinauskoneena.
MOOTTORILENTO
Shark saa turbulenssivaimentajan
Nopeiden ultrakevytkoneiden lentäjät ovat saaneet huomata, että lento turbulenttisessa säässä ravistaa toisinaan konetta ja sen lentäjiä varsin tuntuvasti. Itävaltalainen Turbulence Solutions on kehittänyt ratkaisun, jonka yhtiö lupaa vähentävän tärinöitä jopa 80 prosentilla. Järjestelmään kuuluu siiven eteen asennettu tunnistin, laskentayksikkö sekä siivekkeisiin tai laskusiivekkeisiin asennetut vaimennusservot, jotka liikuttavat ohjauspintoja turbulenssin vastasuuntaan.
Vastaavia järjestelmiä on toki nähty aiemminkin, mutta Turbulence Solutionin ratkaisussa on useita uusia sensoreita lisätty jo vakiintuneiden kiihtyvyysantureiden lisäksi. Nämä ovat pitot-ilmanpaine, Wind Lidar -sensori, ja siipeen kohdistuva hetkellinen taivutusvoima. Pidentämällä sensoripuomia voidaan tuulenpuuska ennakoida ja vastaliike aloittaa jo ennakkoon.
Lentoonlähtöä ja laskua varten järjestelmä kytketään irti, jolloin kone lentää normaalisti. Järjestelmä toimii myös autopilotin yhteydessä.
Järjestelmää on kokeiltu muun muassa yksipaikkaisessa MC30 Luciole -koneessa sekä nopeassa Shark-ultrassa ja tulokset ovat olleet lupaavia – vaikutus on tuntuva, kertovat koelentäjät. Järjestelmä tulee saataville lisävarusteena lähivuosien aikana, kertoo Turbulence Solutions.
UUSI TEKNOILOGIA
Electra: Uuden ajan eSTOL-hybridilentokone
Amerikkalainen kehitysyhtiö Electra tiedotti heinäkuussa EL-2 Goldfinch -koneensa onnistuneista miehitetyistä koelennoista pieneltä ruohokentältä Virginian Manassasissa.
Saavutuksista mainittakoon alle 50 metrin maakiito (150 jalkaa) sekä peräti 32 asteen nousukulma lentoonlähdössä. Varsin kunnioitettavat luvut siis. Electran mukaan kentän pituudeksi riittääkin 100 metriä (300 jalkaa).
Hyvät saavutusarvot perustuvat hybridivoimalinjaan, johon kuuluu kerosiinia polttava Safran-turbiinigeneraattori, lentoonlähdössä lisätehoa antava akusto sekä siivissä kahdeksan sähkömoottoria potkureineen. Siivet ovat blown-flap-tyyppiä, missä ilmavirtaa suuntaamalla laskusiivekkeiden vaikutus tehostuu merkittävästi verrattuna perinteisiin laskusiivekkeisiin, ja niinpä lähestymisnopeus laskussa voi olla vain 56 kilometriä tunnissa (31 solmua).
Koelentoja suorittanut kone on vielä kaksipaikkainen prototyyppi, mutta suunnitteilla on 9-paikkainen lähinnä sotilastarkoituksiin tarkoitettu sarjatuotantokone. Minimaalinen kiitotietarve kiinnostaa kenraaleja kovasti, joten odotamme mielenkiinnolla Electra-hankkeen etenemistä.
ILMASTOMUUTOS
DLR: SAF-polttoaineella jättövanat pienemmiksi
Saksalainen tutkimuslaitos DLR (Deutsches Zentrum für Raum- und Luftfahrt) on tutkinut päästövaikutuksia matkustajalentoliikenteen siirtyessä fossiilisesta kerosiinista uusiutuvaan SAF-polttoaineeseen (Sustainable Aviation Fuel). Alustavat tulokset ovat lupaavia.
Testejä on suoritettu 2015 alkaen ja uusimmissa testeissä kalustona oli Airbus 350, jonka perässä lensi DLR:n mittalaittein varustettu Falcon 20 E -liikesuihku. Airbus käytti vuoroin perinteistä Jet A1 -kerosiinia, sekä vuoroin Neste Oy:n valmistamaa HEFA-SPK nimistä SAF-uusiutuvaa polttoainetta eri sekoitussuhteissa jopa 100 prosenttiin saakka.
DLR:n tiedotteen mukaan jo 50/50 sekoitus SAF-polttoainetta pienentää koneen perässä syntyviä jättövanoja eli tiivistymisvanoja merkittävästi. Tämä on ilahduttava uutinen koko alalle. Lyhyesti tämä johtuu siitä että SAF:sta syntyvät pakokaasut sisältävät vähemmän pienhiukkasia, joiden ympärillä pakokaasun sisältämä vesihöyry tiivistyy valkoiseksi juovaksi. SAF-polttoaineella saadaan siis kaksi etua fossiiliin verrattuna – hiilidioksidipäästöt vähenevät ja jättövanat pienenevät. Mukavaa on myös havaita, että kotimainen Neste Oy on tässä tutkimuksessa vahvasti mukana.
UUSI TEKNOLOGIA
Horizon Cavorite: uusi hybridi-eVTOL
Horizon Aircraft on kanadalainen yhtiö, joka kehittää mielenkiintoista pystysuoraan nousevaa ja laskevaa (eli eVTOL), sähköistä Cavorite X7 -lentolaitetta. Sähkökäyttöisyys-termi on tosin tässä tapauksessa hieman haettu, koska voimanlähde on kerosiinilla toimiva turbiinigeneraattori. Sitä mielenkiintoisempi on varsinainen propulsiokoneisto, johon kuuluu siipien sisään asennetut 14 kappaletta sähkömoottoria ja nostopuhallinta potkureineen.
Siiven etu- ja takaosan verhoilupaneelit liikkuvat lentoonlähtöä varten eteen ja taakse, jolloin nostopuhaltimet paljastuvat ja käynnistyessään suuntaavat ilmavirran alas, jolloin kone nousee. Kun kone siirtyy matkalentoasuun, verhoilupaneelit siirtyvät toisiaan vastaan, puhaltimet jäävät piiloon ja tuloksena on STOL-koneeksi erittäin puhdaslinjainen lentolaite. Niinpä huippunopeudeksi Horizon-yhtiö arvioi peräti 240 solmua (450 kilometriä tunnissa) ja toimintamatkaksi peräti 800 kilometriä.
Koneen koelentojen vaiheista ei vielä ole tarkempia tietoja, mutta konsepti on eittämättä mielenkiintoinen. Yleisemmällä tasolla Cavoriten tekniset ratkaisut (kuten myös toisaalla esitellyn Electran) indikoivat, että hybridiratkaisu saattaa olla kilpailukykyinen täyssähköisten eSTOL-lentolaitteiden kanssa vielä usean vuoden ajan. Cavoritelle luvataan noin 30 prosentin säästö niin käyttökustannuksissa kuin hiilipäästöissä verrattuna helikopteriin.
MATKUSTAJALENTO
Cessna 408 SkyCourier Combi aloitti liikenteen
Alaskassa toimiva Everts Air -lentoyhtiö aloitti heinäkuussa ensimmäisenä lentoyhtiönä Cessnan SkyCourier-lentokoneen Combi-version kaupallisen liikenteen. Toukokuussa FAA-tyyppihyväksynnän saanut uusi Combi-versio mahdollistaa matkustajien ja rahdin kuljetuksen samanaikaisesti ja näin koneen käyttöalue laajenee merkittävästi, kertoo Cessnan omistaja Textron Aviation. Koneen kuljetuskyky on enintään 19 matkustajaa, 2700 kilogrammaa rahtia tai näiden yhdistelmät. Wikipedian mukaan Cessna oli tammikuussa toimittanut 33 SkyCourier-konetta asiakkailleen.
AVIONIIKKA
Dynon HDX saa lisää turvatoimintoja
Avioniikkavalmistajana tunnettu Dynon on lisännyt uusia turvallisuutta lisääviä toimintoja SkyView HDX -laitteistoonsa.
Emergency Glide -nimen saaneen toiminnon tarkoitus on vähentää lentäjän työkuormaa hätätilanteissa, kertoo Dynon tiedotteessaan. Lentäjä aktivoi Emergency Gliden NRST-napilla pitkällä painalluksella, jolloin laitteisto aktivoi autopilotin lentämään konetta sen parhaan liukuluvun nopeudella. Samalla SkyView HDX etsii lähimmän liukuetäisyydellä olevan lentopaikan ja ohjaa koneen sen lähialueelle. Kenttää lähestyessä Skyview HDX asettaa kyseisen lentopaikan radiotaajuudet valmiiksi, ohjaa konetta kiertämään kyseenä olevaa kenttää ja lopuksi kehottaa lentäjää siirtymään käsiohjaukseen laskua varten.
KILPAILUT
Reno Air Races muuttaa Roswelliin
Amerikan kuuluisa lentokoneiden nopeuskilpailu Reno Air Races muuttaa ensi vuonna Nevadan Reno-Stead Airportista New Mexikossa sijatsevaan Roswell Air Centeriin. Renon niin sanotut pylon-racing-kisat ovat vetäneet satoja kilpailevia koneita ja tuhansia katselijoita puoleensa vuodesta 1964 ja myös monet suomalaiset ilmailijat ovat käyneet paikan päällä kokemassa kisojen tunnelmaa. Viime vuonna Renon paikalliset viranomaiset eivät enää myöntäneet kisoille lupaa, mutta nyt on korvaava lentokeskus löytynyt Roswellista.
MATKUSTAJALIIKENNE
Tecnamin STOL-koneella St Barthiin
St Barthélemyn kaunis saari Karibiassa tunnetaan ilmailun ystävien parissa korkeiden kukkuloiden ympäröimästä lentokentästään, johon pienet liikennekoneet tekevät huiman näköisiä lähestymisiä vain muutamia metrejä kukkuloiden laella kulkevan maantien yllä. St Barth Executive -lentoyhtiö on nyt ensimmäisenä lentoyhtiönä tilannut kolme Tecnam P2012 -lentokoneen uuden STOL-version konetta, joiden avulla tämän reitin tarjonta kasvaa huomattavasti.
P2012 STOL kykenee kuljettamaan yhdeksän matkustajaa 1—2 ohjaajan lisäksi. Lentoonlähtömatka on vain 425 metriä ja laskukiidon pituus lyhimmillään vain 360 metriä, joten STOL-nimike (Short Take off and Landing) on hyvin paikallaan.