Saapuvat: Ilmailun uutisia

sunnuntai 05.11.2023
TEKSTI NILS ROSTEDT
KUVAT VALMISTAJAT TAI CC LISENSSI
Diamondin uusin luomus, sähkökäyttöinen eDA40 ensilennollaan.

MOOTTORILENTO

Ensilento: Diamondin eDA40

 

Diamond Aircraftin täysin sähkökäyttöinen uusi eDA40-kone suoritti heinäkuun lopulla ensilentonsa Diamondin kotikentältä Itävallan Wiener Neustadtissa. Koelento-ohjelman päällikkö Sören Pedersen kertoo ensilennon sujuneen kaikin puolin hyvin ja ylittäneen odotukset. Myös koneessa oleva Safranin sähköinen voimalinja toimi kaikin puolin hyvin, kertoo Safranin Electric & Power-yksikön johtaja Bruno Bellanger.

 

Diamondin tavoitteena on saada eDA40-kone tyyppihyväksytyksi EASA/FAA:n Part 23-määräysten mukaan ensimmäisenä sähkökäyttöisenä lentokoneena maailmassa.

 

Diamond suunnittelee esittelevänsä eDA40-koneen suurelle yleisölle ensivuoden huhtikuun AERO-messuilla. Valmistajan mukaan kone soveltuu erityisesti lentokoulutukseen, varsinkin jos koululla on jo käytössään DA40-lentokoneita.

 

MOOTTORILENTO

Textron esitteli Denali-koneen Oshkoshissa

 

Textron-konsernin uusin tulevaisuuden toive eli Beechcraft Denali-turbopropkone esiteltiin ensimmäistä kertaa suurelle yleisölle Oshkoshin Air Venturessa viime heinäkuussa. Konetyypin koelento-ohjelma on nyt päässyt suunnilleen puoleen väliin. Uuden Catalyst-moottorin lastentaudeista johtuen Textron on kuitenkin joutunut siirtämään tyyppihyväksynnän aikataulua vuodesta 2023 näillä näkymin vuoteen 2025.

 

Odottajille lienee kuitenkin luvassa hieno kone: nopeutta luvataan 285 solmua ja kantamaa 1600 merimailia neljän henkilön kuormalla. Ohjaajalle on tietenkin tarjolla uusinta elektroniikkaa mukaan lukien Garminin Autoland-toiminto, joka tuo hätätapauksessa koneen turvallisesti lentokentälle myös lentäjän ollessa toimintakyvytön.

 

Beechcraft Denalin koelennot ovat meneillään. Kuvassa on kakkosproto.

 

 

LENTOMOOTTORIT

Limbachin toiminta supistumassa?

 

Saksalainen Limbach Flugmotoren tunnetaan meillä muun muassa moottoripurjelentokoneiden moottoreiden valmistajana Grob- ja Falke-merkkisiin koneisiin. Limbach nousi suureen suosioon 1980-luvulla, kun se kehitteli Volkswagenin automoottoreihin perustuvat luotettavat ja kohtuuhintaiset lentomoottorit yksi- ja kaksipaikkaisiin koneisiin.

 

Kesällä kuului kuitenkin huolestuttavia uutisia. Limbachin ilmoituksen mukaan se luopuu Part 21G- sekä Part 145-viranomaishyväksynnöistään, ja tilalle on tulossa Part 21 Light sekä Part-CAO hyväksynnät.

 

Mitä tämä tarkoittaa? Limbachin ilmoitus kertoo, että yhtiö ei tällä hetkellä toimita uusia moottoreita eikä Form 1-hyväksyttyjä varaosia. Taustalla ovat Limbachin mukaan uudet viranomaismääräykset EU:lta ja EASA:lta. Ne aiheuttavat niin suuret oheiskustannukset, että taloudellisesti kannattava toiminta ei ole mahdollista, kertoo Limbach.

 

Jatkon suhteen on vielä kirjoitushetkellä epäselvää, tulevatko uudet Part 21 Light- ja CAO-hyväksynnät mahdollistamaan lentotoiminnan jatkamisen näillä moottoreilla. Lohdutuksena Limbach kuitenkin myös huomauttaa jatkavansa uusien mottoreiden kehitystyötään APDOA-hyväksyntänsä. Muun muassa tulossa on vesijäähdytetty versio L2400-moottorista.

 

Kaiken kaikkiaan tilanne kuitenkin on sellainen, että Limbach-moottoroitujen tyyppihyväksyttyjen lentokoneiden omistajien on syytä seurata tarkasti mitä valmistaja jatkossa kertoo. Lisätietoja löytyy Limbachin verkkosivujen news-osastolta.

 

Perinteikkäiden Limbach-moottorien tulevaisuutta ympäröivät nyt kysymysmerkit.

 

 

MOOTTORIPURJELENTOKONEET

Tekeillä: Rotax 915-muunnos Grob 109B-koneeseen

 

Saksalainen Grob 109B-moottoripurjekone on yhä edelleen suosittu monilla Euroopan maissa etenkin kerhokäytössä. Ongelmana on kuitenkin varaosien ja huoltojen saatavuus koneen alkuperäiselle Grob 2500-moottorille, joka on Grobin oma kehitelmä Porschen ja Volkswagenin automoottorista. Myös Limbachin viimeaikaiset supistukset nostavat tummia pilviä G109B-omistajien tulevaisuussuunnitelmien eteen.

 

Niinpä saksalainen Advantec suunnittelee nyt muunnossarjaa STC:tä, jolla Rotaxin uusi 915 iSC-moottori istutetaan Grobin nokalle.  Tämän moottorin jatkuva teho on peräti 135 hevosvoimaa, mikä varmasti riittää kaksipaikkaiselle koneelle. Alkuperäisen Grob 2500 E1-moottorin jatkuva teho on 87 hevosvoimaa. Augsburgissa sijaitseva Advantec hakee nyt kiinnostuneita G109B-omistajia, jotka ovat halukkaita moottorivaihdon avulla jatkamaan Grob-koneensa elinikää monella vuodella eteenpäin.

Advantecin lisäksihän englantilainen vammaisten lentäjien avustusjärjestö Aerobility kehittää myös STC:tä G109B-koneeseen. Tässä tapauksessa moottori on 100-hevosvoimainen Rotax 912 iS.

Kiinnostaako Grob 109B:n moottorin vaihto Rotaxiin? Nyt on aika ilmoittautua.

 

 

LENTOMOOTTORIT

Deltahawkin dieselmoottori esillä Oshkoshissa

 

Näinä sähköisen ilmailun aikoina on piristävää havaita, että myös muita voimalaiteratkaisuja edelleen kehitetään. Amerikkalainen Wisconsinissa päämajaa pitävä DeltaHawk esitteli kesän Oshkosh Air Venture-tapahtumassa uuden 180 hevosvoimaisen dieselmoottorin, josta yhtiö toivoo vaihtoehtoa perinteisiin bensiinimoottoreihin. Edut ovat 35—40 prosenttia pienempi polttoaineenkulutus sekä saatavuudeltaan paljon paremman kerosiinin (Jet Fuel) kelpaaminen polttoaineeksi. Moottori pystyy myös käyttämään niin sanottuja uusiutuvia polttoaineita (SAF, Sustainable Aviation Fuel).

Uuden Deltahawkin rakenne on nelisylinterinen, niin sanottu käänteinen V4-moottori ja se on suoravetoinen. Moottorin kuivapaino on 162 kilogrammaa.

 

Yhdysvaltojen ilmailuviranomainen FAA myönsi DeltaHawkille tyyppihyväksynnän tämän vuoden toukokuussa noin 15 vuotta kestäneen kehitysprojektin päätteeksi. Yhtiö valmistelee nyt sarjatuotannon aloittamista ja tähtäimessä on toimitusten aloittaminen vuoden 2024 loppupuoliskolla.

 

 

DeltaHawkin täysin uusi dieselmoottori on nyt saanut FAA-hyväksynnän.

 

 

 

LENTOTURVALLISUUS

EASA:n lentoturvallisuuskatsaus

 

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA julkaisi elokuussa vuosittaisen turvallisuuskatsauksensa Aviation Safety Review eli ASR 2023. Nopean vilkaisun perusteella yleis- ja harrasteilmailun turvallisuus on Euroopan tasolla viime vuonna hieman parantunut, erityisesti kuolonuhrien osalta, vaikka poikkeuksiakin on.

 

Normaaliluokan moottorikoneiden kuolemaan johtaneet onnettomuudet vähenivät 23 prosenttia ja niissä kuoli yhteensä 58 ihmistä. Ultrakeveiden osalta, jossa tilastointi on heikompaa, kuolonuhreja oli 40 ja purjelentokoneiden osalta 32.

 

 

 

 

HENKILÖUUTISIA

EASA:ssa vahdinvaihto

 

Euroopan lentoturvallisuusviraston EASA:n pääjohtaja vaihtuu. Patrick Ky, joka on johtanut EASAa kahden virkakauden eli 10 vuoden ajan, siirtyy ansaitulle eläkkeelle. Tilalle tulee Luc Tytgat, joka on toiminut EASAn strategian ja turvallisuuden hallinnan johtajana vuodesta 2015. Tytgatin nimitys on väliaikainen, kunnes uusi pääjohtaja on nimitetty.

 

Luc Tytgat johtaa EASAa väliaikaisesti.

 

 

 

 

TILASTOT

GAMA:n tilastossa mukavaa nousukiitoa

 

Yleisilmailukoneiden valmistajien kattojärjestö GAMA eli General Aviation Manufacturers Association julkaisi vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon tilastonsa yleisilmailukoneiden myynnistä maailmanlaajuisesti. Tilastossa on mukavia plus-merkkisiä lukuja jokaisella rivillä, mikä on kenties hieman yllättävää suomalaisesta näkökulmasta.

 

Yleisilmailukoneiden toimitukset ja myynti 1—6/2023

Ilma-alustyyppi 2022 2023 % muutos
Mäntämoottorilentokoneet 640 713 + 11.4 %
Turboprop-lentokoneet 247 290 + 17.4 %
Liikesuihkukoneet 289 296 + 2.4 %
Lentokoneet yhteensä 1,176 1,299 +10.5 %
Lentokoneet, myynti USD $9.1B $9.2B + 1.4 %
Mäntämoottorihelikopterit 87 112 + 28.7 %
Turbiinihelikopterit 260 339 + 30.4 %
Helikopterit yhteensä 347 451 + 30.0 %
Helikopterit, myynti USD $1.4B $1.9B + 29.9 %

Suosituimpien lentokoneiden Top 4-lista säilyi vakaana (1—6/2023):

Cirrus SR20/22-sarja                 223 kpl

Cessna 172/182/206                  118 kpl

Piper PA-28                                  67 kpl

Diamond DA-40                                                       61 kpl

Lisäksi mainittakoon, että kaksimoottoristen ylivoimainen markkinajohtaja Diamond toimitti 29 kappaletta DA42-koneen lisäksi myös 30 kappaletta uudempaa ja isompaa DA62-mallia.