Saapuvat: Ilmailualan uutisia maailmalta

tiistai 25.10.2022
TEKSTI NILS ROSTEDT
KUVAT VALMISTAJAT TAI CC LISENSSI
Viisipaikkainen kevyt turbiinihelikopteri Bell 505 kasvattaa suosiotaan.

HELIKOPTERIT
Bell 505 JRX numero 400 toimitettu

Helikopterivalmistaja Bell toimitti elokuun alussa Bell 505 Jet Ranger X-helikopterin sarjanumerolla 400 brittiläiselle yksityisomistajalle. Kevyen turbiinihelikopterin ensimmäiset yksilöt toimitettiin vuonna 2017. Bell 505 JRX on näillä valmistusluvuilla onnistunut hyvin tehtävässään legendaarisen Bell Jet Rangerin manttelin perijänä. Helikopterin varustusta on vuosien varrella päivitetty, ja nykyään siihen saa sekä autopilotin että Garmin G1000-lasiohjaamomittariston. Myös Suomeen on kuluvan vuoden aikana saatu ensimmäinen Bell 505.

Viisipaikkainen kevyt turbiinihelikopteri Bell 505 kasvattaa suosiotaan.

UUSI ILMAILUTEKNOLOGIA
Sähköhybridilennon ennätys: 2002 kilometriä

Stuttgartin yliopistossa kehitelty sähköhybridi-koelentokone e-Genius lensi elokuussa uuden maailmanennätysmatkan 2002 kilometriä. Lennon reitti oli Mengen-Hohentengenin lentokentältä Espanjan rajalla sijaitsevaan Biarritziin ja ilman välilaskua takaisin. Lennon päällikkönä toimi aiemminkin ennätyksiä tehtaillut Klaus Ohlmann.
E-Genius-kone on jo aiemmin niittänyt mainetta saavuttamalla useita sähköisen lennon maailmanennätyksiä. Tälle kesälle koneeseen oli asennettu uusi hybridivoimalinja eli dieselmoottori ja generaattori, joka tuottaa sähkömoottorin tarvitseman sähkövirran.

Kuumissa olosuhteissa lennetyn ennätyslennon polttoaineen kulutus oli 81 litraa, eli henkilöä kohti kaksi litraa sadalle kilometrille. Varaa olisi ollut lentää pidemmällekin, mutta miehistö oli päättänyt käyttää peräti kolmen tunnin reserviä polttoaineen ja akkusähkön loppumisen varalta.

E-Genius on ensimmäinen hybridimoottoroitu kone, joka on lentänyt yli 2000 kilometrin matkan.

MOOTTORILENTO
Antonov An-2 täytti 75 vuotta

Elokuussa tuli täyteen 75 vuotta ensimmäisen Antonov An-2-koneen prototyypin ensilennosta.
Laajan Neuvostoliiton koviin olosuhteisiin suunniteltu kaksitasokone tuli suosituksi ja konetyyppiä rakennettiin yli 18500 yksilöä, joista pääosa Antonovin Kiovan tehtaalla Ukrainassa. Valmistus päättyi vuonna 2001.

Antonov An-2 on viime vuosina nähty myös Suomessa. Kuvan yksilö on kuitenkin tsekkirekisterissä.

SÄHKÖKÄYTTÖISET
CAE:ltä sähkökonversio Piper Archeriin

Kanadalainen lentokoulutusyhtiö CAE kehittää yhteistyössä Piper Aircraftin kanssa muunnossarjan eli konversiokitin, jolla Piperin suosittu Archer-kone muunnetaan sähkökäyttöiseksi. Muunnossarja perustuu H55-yhtiön kehittämään sähköiseen voimalinjaan, josta kerroimme ILMAILUn numerossa 4/2022. Itse sähkömoottori on Safran-yhtiön valmistama 100/150 kilowatin ENGINEeUS 100.

CAE suunnittelee muuntavansa noin kaksi kolmasosaa Archer-koulukonelaivastostaan sähkökäyttöiseksi. Yhtiöllä on 50 koulutuskeskusta ympäri maailmaa. CAE:n tiedotteessa ei ole juurikaan teknisiä tietoja muunnetun koneen suoritusarvoista, joten vielä on hankalaa arvioida, menestyykö tällainen sähkömuunnos koulutuskäytössä lähivuosina, vai vasta kun selvästi keveämpiä akustoja tulee valmistajien saataville.

CAE aikoo muuntaa suuren osan Piper Archer-koulukonelaivastostaan sähkökäyttöiseksi.

LIIKENNEILMAILU
Ensilento: ATR42-600S STOL

Suomessakin tutun, suositun ATR-liikennekoneperheen uusin jäsen ATR42-600S on lentänyt ensilentonsa tehtaan Francazalin lentokentältä. Kyseessä on niin sanottu STOL-versio, joka pystyy toimimaan lyhyeltä kiitotieltä. Kiitotievaatimus on 800 metriä, kun tähän saakka vaatimus on ollut 1000 metriä. ATR:n mukaan tämä avaa mahdollisuudet lentää konetyypillä lähes 500 uuteen kohteeseen maailmassa.

STOL-versiossa on joukko uudistuksia nykymalliin verrattuna. Siiven yläpinnan ohjausspoilerit toimivat nyt myös lentojarruina maassa, koneessa on autobrake-pyöräjarrut, ja lentoonlähtöteho on kasvanut. Myös sivuperäsintä on suurennettu ohjattavuuden parantamiseksi.

ATR42-koneen STOL-version ulkoiset erot nykymalliin verrattuna ovat melko minimaaliset, mutta lentoyhtiöille pienempi kiitotievaatimus on tärkeä asia. ATR on tähän mennessä saanut 20 uutta tilausta uudesta koneversiosta. Valmistaja uskoo tyyppihyväksynnän valmistuvan vuonna 2023.

EXPERIMENTAL
RIP: Tom Poberezny

Experimental-aatteen pitkäaikainen lipunkantaja ja amerikkalaisen experimentaljärjestö EAA:n nokkamies Tom Poberezny on kuollut 75 vuoden ikäisenä. Tom teki mittavan työn itse rakennettavien lentokoneiden edistäjänä ja erityisesti Oshkoshin EAA fly-in (nykyään AirVenture) tapahtuman kehittäjänä alan suurtapahtumaksi. Myös Oshkoshissa sijaitsevan EAA Aviation Center-hankkeen käynnistäjänä Tom teki suuren työn.

Tom Poberezny

eVTOL
Ryse Recon: Uusi ”ultrakevyt” eVTOL-lentolaite

Suurta julkisuutta saavien, lukuisten lentotaksityyppisten eVTOL-koneprojektien varjossa maailmalla kehitetään myös yksityis- ja harrastelentotoimintaan soveltuvia eVTOL-lentolaitteita. Eräs näistä on amerikkalainen yksipaikkainen Ryse Recon, jonka koelennot aloitettiin Ohiossa elokuussa.
Air taxi-lentolaitteista poiketen Ryse Recon on tarkoitettu lähinnä maaseudulla käytettäväksi.

Koneessa on kuusi sähkömoottoria ja potkuria, sen toimintamatkaksi ilmoitetaan 40 kilometriä ja huippunopeudeksi 100 kilometriä tunnissa.
Tarkoitus on luokitella se USA:n ultrakevytsääntöjen mukaisesti (Part 103) jolloin muun muassa ohjaajalta ei vaadita lentolupakirjaa. Toimitusten on määrä alkaa 2023. Euroopassahan säännöt tällaisille lentolaitteille ovat jonkun verran tiukemmat, mutta pidemmän päälle ei ole pois suljettuna, että tämäntyyppisiä ilma-aluksia ilmestyy myös meidän maanosamme ilmatilaan.

Ryse Recon on uusi sähköinen eVTOL-lentolaite, joka on tarkoitettu harrastelentotoimintaan.

eVTOL
Bristow tilaa Alia-eVTOL-koneita

Brittiläinen helikopterioperaattorina tunnettu Bristow on tehnyt sitovan tilauksen viidestä Beta Alia -tyyppisestä sähkökäyttöisestä eVTOL-lentolaitteesta. Bristow aikoo käyttää näitä koneita henkilökuljetuksiin ja arvokkaiden tavaroiden kuljetuksiin, kerrotaan yhtiön tiedotteessa. Alia-koneeseen mahtuu viisi matkustajaa.
Kauppa indikoi, että muun muassa öljynporauslauttojen henkilöstön helikopterilentojen operaattorina tunnettu Bristow ottaa uudenlaiset eVTOL-lentolaitteet vakavasti ja myös pyrkii merkittäväksi operaattoriksi tällä uudella ilmailun sektorilla, jossa tosin ei yksikään konetyyppi ole vielä saanut viranomaishyväksyntää. Bristowilla onkin jo yhteistyö käynnissä Liliumin, Elroy Airin, Overairin, Eve Airin ja Verticalin kanssa ja pystyy näin hyvin seuraamaan näiden koneiden kehitystä kohti teknisesti ja kaupallisesti toimivia tuotteita.

Beta Aliassa on 15-metrinen siipi, neljä nostovoimaa kehittävää potkuria ja perässä työntöpotkuri matkalentoa varten. Toimintamatkaksi ilmoitetaan 463 kilometriä ja kuormattavuudeksi 635 kilogrammaa. Varsin kunnioitettavat luvut siis, ja jäämme mielenkiinnolla odottamaan yltääkö kone niihin varsinaisen koelento-ohjelman puitteissa.

Beta-yhtiön Alia-eVTOL-lentolaitteessa pistää silmään melko yksinkertainen rakenne ilman isoja liikkuvia osia, sekä pyrkimys pieneen ilmanvastukseen.