Saapuvat: ilmailu-uutisia maailmalta

torstai 14.04.2022
TEKSTI NILS ROSTEDT
Tecnamin hybridikoekone perustuu yhtiön nelipaikkaiseen P2010-malliin.

UUSI ILMAILUTEKNOLOGIA

Ensilento: Rolls Royce/Tecnam hybridi

 

Italialaisen Tecnam-yhtiön hybridi-koekone P2010 H3PS on lentänyt ensilentonsa, yhtiö kertoo tiedotteessaan. Nelipaikkaisessa koekoneessa on erikoinen rinnakkaishybridi-voimalinja, johon kuuluu 104 kilowatin (141 hevosvoiman) Rotax 915iS -polttomoottori sekä Rolls-Roycen 30 kilowatin sähkömoottori. Yhteisteho on noin 180 hevosvoimaa.

 

30-kilowattisella sähkömoottorilla on hybridikoneessa useita tehtäviä. Aluksi se toimii Rotaxin käynnistinmoottorina. Koneen lentoonlähdön ja nousun aikana se toimii lisätehon antajana eli “boosterina”. Matkalennon aikana sähkömoottori toimii generaattorina eli laturina, joka lataa koneessa olevan akuston.

 

Ratkaisun etuna on se, että kone tulee toimeen pienemmällä polttomoottorilla. P2010-koneessa on vakiona 180 hevosvoiman Lycoming, mutta siirtymällä 141 hevosvoiman Rotaxiin koneen polttoaineenkulutus vähenee dramaattisesti, kertoo Tecnam. Myös toimintamatka kasvaa merkittävästi.

 

Tecnamin tuotekehitysjohtaja Favio Russo kertoo, että vaikka H3PS-koekoneen sarjatuotantoversio ei näillä näkymin ole ajankohtainen, H3PS-yhteistyö Rolls-Roycen ja Rotaxin kanssa on osoittanut, että konsepti toimii.

 

Tecnamin hybridikoekone perustuu yhtiön nelipaikkaiseen P2010-malliin.

 

MOOTTORIKONEET

Uudelleen tuotantoon: Cessna T182T

Cessna tiedotti aloittavansa uudestaan tutun 182-mallin valmistuksen. Tyyppimerkintä on T182T ja siinä on 235 hevosvoiman Lycoming TIO-540-turbomoottori. Turbon ansiosta tämä koneteho on saatavilla jopa 20 000 jalan (6100 metrin) korkeudessa, koneen huippunopeuden ollessa 165 solmua. Nelipaikkainen tilava kone on saanut uudet istuimet ja paremman äänieristyksen, kertoo Cessna.

 

Valmistaja Textron Cessna toi T182T-mallin markkinoille alun perin vuonna 2001, mutta tuotanto keskeytettiin vuonna 2013. Tarkoitus oli, että SMA305-dieselillä varustettu JT-A-malli olisi korvannut T182T:n, mutta toisin kävi.

 

Konetyypin juuret juontavat taaksepäin peräti vuoteen 1956 saakka, jolloin ensimmäinen 182 lanseerattiin. Konetyypin eri mallien valmistusmäärä on yhteensä yli 23 000. Uustuotantokoneiden toimitukset alkavat vuonna 2023.

 

Ikivihreä Cessna 182 palaa taas tuotantoon.

 

ULTRAKEVYET

Uusi ultra: Legend 600

Saksasta kantautuu tieto uuden Legend 600-ultrakevytkoneen kansallisesta tyyppihyväksynnästä. Tämä on mielenkiintoinen tieto myös Suomessa, koska Saksan hyväksyntä edesauttaa myös Suomen kansallista hyväksyntää merkittävästi.

 

Tšekissä valmistettu Legend muistuttaa ulkoisesti kovasti Cessnan 152-mallia. Yhtäläisyyttä on myös sisällä, mistä löytyy ultrissa tavallisten ohjaussauvojen tilalla rattiohjaimet. Kone on rakennettu pääosin hiilikuiduista ja sen tyhjäpainoksi ilmoitetaan 330–350 kilogrammaa, eli kuormattavuutta on kaksipaikkaiselle mukavat 250–270 kilogrammaa. Sakkausnopeus on 72 kilometriä tunnissa.

 

Uudessa Legend 600-ultrassa on monta Cessna 152:n piirteitä.

 

 

HELIKOPTERIT

Bell 505-laivasto lentänyt jo 100 000 tuntia

 

Helikopterivalmistaja Bell Textron juhli helmikuussa uusimman tuotteensa eli Bell 505 Jet Ranger X:n merkkipaalua, kun laivaston lentotuntien määrä ylitti luvun 100 000.

 

Legendaarisen Bell 206 Jet Rangerin seuraaja on saavuttanut vankan suosion vuonna 2014 tapahtuneen ensilennon jälkeen. Tyyppihyväksyntä valmistui 2017 ja nyt tämä helikopteri lentää jo 59 eri maassa.

 

Bell 505 on hyvää vauhtia nousemassa legendaarisen 206 Jet Rangerin manttelinperijäksi.

 

 

TILASTOJA

GAMA: Uusien koneiden myynti kasvoi 2021

 

Tyyppihyväksyttyjen yleisilmailukonevalmistajien etujärjestö GAMA (General Aviation Manufacturers Association) julkaisi vuosiyhteenvedon, jonka mukaan uusien koneiden myynti kasvoi mukavasti viime vuonna. Yhteensä myytiin 2021 yleisilmailukoneita 25,2 miljardin dollarin edestä Myynti kasvoi mukavat 10,2 prosenttia vuodesta 2020.

 

ILMAILUn lukijoita kiinnostanee eniten mäntämoottorikoneet, joita myytiin viime vuonna maailmassa 1393 konetta. Kasvua oli 5,5 prosenttia.

Tyyppikohtaisen top-listan kärjessä on tuttu joukko:

Cirrus SR22T, 230 kpl
Cessna 172T, 166 kpl
Cirrus SR20, 130 kpl
Diamond DA40, 122 kpl.

 

Ikinuori Piper seurasi näitä 207 koneen yhteismäärällä. Heti Piperin jälkeen löytyy mielenkiintoinen eurooppalainen eli Tecnam 203 koneella. Sähkömoottorikoneellaan tunnetuksi tullut Pipistrel ylsi 71 koneen myyntiin. Helikoptereissa markkinajohtaja oli Robinson Helicopters (yhteensä 244 kpl).

 

 

 

 

URHEILUILMAILU

Ensilento: Sähköraaseri

 

Norjalainen Nordic Air Racing -tiimi on suorittanut tiettävästi ensimmäisen lennon vuonna 2023 käynnistyvän Air Race E-kilpailusarjan lentokoneella.

 

Tiimi suoritti sähkökäyttöiseksi konvertoidun Cassutt IIIM -koneensa ensilennon tammikuussa Norjan Tönsbergin lentoasemalla ohjaajana Rein Inge Hoff.

 

Kärkiväliltään 4,6-metrisessä koneessa on 170 kilowatin (noin 225 hevosvoimaa) Emrax-sähkömoottori, jolla kiihdytettiin ensilennolla 140 solmun nopeuteen. Jatkossa tavoitellaan peräti yli 200 solmun (lähes 400 km/h) nopeuksia kisatrimmissä. Alkuperäisessä Cassuttissa kilpaillaan 100 hv Continental-moottoreilla, joten lisätehoa on melko huimasti.

 

Air Race E -sarjaan on tähän mennessä ilmoittautunut julkisesti seitsemän tiimiä, ja lisäksi toiset 10 tiimiä alustavasti. Kilpailussa kierretään viiden kilometrin ovaalirataa neljä kierrosta.

 

Nordic Air Racing valmistautuu Cassutt-sähkömuunnoksella Air Race E-sarjaan.

 

 

LIIKELENTOKONEET

Cessna Citation nro 8000 toimitettu

 

Ilmailun harrastajille mäntämoottoroidut Cessnat ovat useimmille tuttuja, mutta yhtiön varsinainen syömähammas on nykyään suihkumoottoreilla varustetut Citation-liikelentokoneet. Helmikuussa oli Cessnalla juhlan aihetta, kun Citation numero 8000 toimitettiin omistajalleen Textron Aviationin pääkonttoripaikalla Kansasin Wichitassa. Juhlakalu oli Citation Longitude-tyyppinen.

 

Textronin ilmoituksen mukaan Citationin 50-vuotiaan historian aikana on tyyppihyväksytty yli 30 erilaista Citation-mallia, eli uusien mallien kehitysvauhti on ollut melkoinen. Tätä nykyä tuotannossa on kuusi mallia: Citation M2 Gen2, Citation CJ3+, Citation CJ4 Gen2, Citation XLS Gen2, Citation Latitude sekä Citation Longitude. Yhteensä maailman Citation-laivasto on lentänyt jo yli 41 miljoonaa lentotuntia sen jälkeen, kun ensimmäinen Citation toimitettiin vuonna 1972.

 

Cessnan juhlahetki Citation nro 8000 ympärillä.

 

 

 

TILASTOJA

2021 oli Saksan ultrakevytrekisteröinneissä huippuvuosi

 

Ultrakevytilmailun osalta Saksa on perinteisesti ollut Suomelle hyvä ”mallimaa”, joten uutinen Saksan ennätysvuodesta 2021 on siksi mielenkiintoinen.

 

Viime vuonna Saksassa rekisteröitiin peräti 200 uutta ns. ”3-Axis” eli ohjainpinnoilla ohjattavaa ultrakevyttä (meillä UL-B). Edellisen kerran näin monta ultraa rekisteröitiin Saksassa viimeksi vuonna 2014.

 

Myös uusien UL-lupakirjojen määrä oli Saksassa viime vuonna huipussaan: 1206 uutta lupakirjaa. Viimeksi tähän lukemaan päästiin vuonna 2013.

 

Tyyppikohtainen top 3-lista näytti Fliegermagazin-lehden mukaan seuraavalta:

JMB VL3 20 kpl
Ikarus C42 17 kpl
Aeroprakt C32 16 kpl

 

Mainittakoon vielä, että Saksassa hyväksyttiin viime vuonna peräti 12 konetyypin osalta korotetun kokonaispainon versio (enimmillään 600 kilogrammaan saakka). Otaksuttavasti tässä on myös osaselitys uusien rekisteröintien isolle määrälle.

 

JMB VL3-ultra on uusi ykkönen Saksan rekisteröintitilastossa.

 

 

ENNÄTYSLENTO

Ultralla maailman ympäri – ennätys

 

Vain 19-vuotias belgialais-brittiläinen Zara Rutherford saapui tammikuussa maaliin kierrettyään maapallon ultrakevytkoneella 156 päivässä. Matkalla hän ylitti 41 maata ja teki yli 60 välilaskua, ja matkaa kertyi mittariin yli 28 000 merimailia eli lähes 52 000 kilometriä.

 

Rutherford on nyt nuorin nainen, joka on suorittanut maailmanympärilennon. Lentokoneena hänellä oli tšekkiläinen TL Shark, ja tukenaan 9-henkinen huoltotiimi.

 

19-vuotias Zara Rutherford on nyt nuorin nainen, joka on yksin kiertänyt maapallon lentokoneella.

 

 

 

MOOTTORIKONEET

Cirrus SR22 vuosimallin 2022 uudistuksia

 

Nelipaikkaisten mäntämoottorikoneiden markkinajohtajan Cirrus SR20/22:n suurin uudistus tälle mallivuodelle on ”aerodynaaminen viilaus”, joka antaa koneelle parhaimmillaan jopa yhdeksän solmun lisävauhdin samalla polttoaineen kulutuksella. Koneessa on myös joukko muita pienempiä uudistuksia, kuten valaistut astumispinnat, Cirrus IQ-älypuhelinsovelluksen päivitys sekä peräti  kahdeksan uutta värivaihtoehtoa. Listahinnat tosin nousevat myös noin viidellä prosentilla.

 

Tässä esimerkki Cirrus SR22-koneen vuosimallin 20220 värityskaaviosta.