ULTRAKEVYET
JMB:ltä uusi Phoenix mopu-ultrakevyt
Tsekkiläinen, nopeasta VL3-ultrakevytkoneestaan tunnettu JMB Aircraft on laajentanut konevalikoimaansa ”Phoenix”-nimisellä moottoripurjekonetyyppisellä ultrakevytkoneella.
Tarkkaan ottaen Phoenix ei ole aivan uusi konetyyppi, vaan se pohjautuu pitkälle Urban Air -nimisen valmistajan ja Martin Stepaneck-nimisen suunnittelijan Lambada-koneeseen vuodelta 1996.
Phoenixissa on komposiittirakenteinen ylätasosiipi kärkiväliltään joko 11 tai 15 metriä. Koneen tyhjäpaino on noin 340 kilogrammaa ja tarkoitus on saada sille kansallinen tyyppihyväksyntä 600 kilogramman kokonaismassalle Tsekissä, Saksassa ja Slovakiassa.
Kone on eräänlainen kevytversio Suomessakin tutuista Grob 109- ja Dimona-mopuista, ja tulee olemaan mielenkiintoista, nouseeko suosio uuden valmistajan myötä. Ennestäänhän samanlaisia konetyyppejähän ovat Pipistrel Sinus/Virus, joka on esiintynyt Suomessakin, sekä unkarilainen Altus. Phoenixin liitoluvuksi ilmoitetaan 32, mikä on hivenen parempi kuin Grob 109/109B:n 28/30.
ILMAILUN UUSI TEKNOLOGIA
Ensilento: Boom XB-1 Overture
On kulunut 21 vuotta siitä, kun edellinen ääntä nopeampi matkustajakone eli Concorde lensi viimeiset lentonsa. Nyt on manttelinperijä eli Boom Supersonicin koekone XB-1 noussut siivilleen Mojaven koelentokeskuksesta.
XB-1 muistutaa ulkoisesti Concordea, mutta siinä ei ole Concorden laskussa ja lentoonlähdössä alas taittuvaa nokkaa. Sen tilalla koneen nokassa on kaksi videokameraa, jotka antavat pilotille esteettömän näkymän eteenpäin. Ensilennollaan XB-1 nousi 7000 jalan (noin 2400 metrin) korkeuteen ohjaimissa Bill ”Doc” Shoemaker.
XB-1 on 1:3 mittakaavaan rakennettu niin sanottu demonstraattorikone, jolla testataan uusia teknologioita ennen varsinaisen, Overture-nimen saaneen koneen rakentamista. Overturen on määrä kuljettaa 65—80 matkustajaa 1,7-kertaisella äänen nopeudella.
SÄHKÖKÄYTTÖISET
Velis Electro nro 100 toimitettu
Maailman ensimmäisen tyyppihyväksytyn sähkökäyttöisen lentokoneen 100. yksilö valmistui maaliskuussa Pipistrelin tehtailta Sloveniassa. Asiakas on ranskalainen Green Aviation Hub ja koneen kotitukikohdaksi on tulossa Saksan Mannheim.
VTOL-KONEET
Sikorsky esitteli hybridi-VTOL-lentolaitteen
Sikorsky ilmoitti helmikuussa kehittelevänsä uuden HEX-VTOL-koneperheen, joka käsittää kolme eri hybridivoimalinjalla varustettua pystysuoraan lentoonlähtöön ja laskuun sekä autonomiseen lentoon kykeneviä lentolaitteita. Näistä yksi on helikopterityyppinen ja toinen on kääntyvillä moottoreilla varustettu kiinteäsiipinen ilma-alus.
Kolmikosta mielenkiintoisin on kuitenkin niin sanottu tilt-wing eli kääntyvällä siivellä (kääntyvine moottoreineen) varustettu versio. Kääntyvä siipi antaa koneelle selvästi paremmat suoritusarvot, joskin Sikorsky on niistä vielä vaitonainen. Tavoitteena on kuitenkin noin 500 merimailin (926 km) toimintamatka ja neljän tonnin kokonaismassa. Hybridivoimalinjan avulla päästään Sikorskyn mukaan eroon monista mekaanisista liikkuvista osista, jotka perinteisesti ovat olleet helikopterien heikkoja kohtia. Tämä vielä korostuu kääntyvillä siivillä tai moottoreilla varustetuissa koneissa.
On mielenkiintoista nähdä, että perinteikäs Sikorsky panostaa nyt näin voimakkaasti hybridiratkaisuun. Lähivuosina näemme, tulevatko nämä ratkaisut menestymään, vai nousevatko kenties täyssähköiset ratkaisut sittenkin etusijalle?
ULTRAKEVYET / LSA
ICON Aircraft yrityssaneeraukseen
Amerikkalainen ICON Aircraft, joka tunnetaan Icon A5-amfibiolentokoneestaan, on joutunut Chapter 11-saneeraukseen pahenevien talousvaikeuksien johdosta. Jo aiemmin on julkisuuteen tihkunut tietoja yrityksen epävakaasta tilasta, mutta huhtikuussa tilanne kävi ylivoimaiseksi ja yritys haki suojaa velkojiltaan.
Uutinen on hieman yllättävä, koska viranomainen FAA oli vastikään myöntänyt laajennuksia kaksipaikkaisen koneen tyyppihyväksyntään, kuten tyhjämassan nosto 27 kilogrammalla sekä kuormattavuuden nosto 222 kilogrammaan. Jo aiemmin konetyypille oli myönnetty kokonaismassan poikkeuslupa LSA-koneiden 600 kilogrammasta 685 kilogrammaan.
HELIKOPTERIT
Sikorsky S-64 uudestaan tuotantoon
”SkyCrane” -nimellä tunnettu, alun perin Sikorskyn valmistama raskaiden nostojen helikopteri S-64 tulee uudelleen tuotantoon. Nykyinen valmistaja Erickson Air Crane näkee, että 60 vuotta sitten esitellylle koneelle löytyy edelleen kysyntää, muun muassa voimajohtojen ja linkkitornien rakentamisessa sekä metsäpalojen torjunnassa.
Uusin versio S-64:stä kykenee nostamaan peräti 11340 kilogramman kuorman, ja toimintamatkakin on peräti 418 kilometriä. S-64 lienee eräs merkillisimmän näköisistä lentolaitteista ylipäätään, mutta käytäntö on osoittanut konseptin toimivaksi.
AVIONIIKKA
Dynonilta uusi 12 tuuman kuvaruutunäyttö
Dynon Avionics lanseeraa uuden, peräti 12 tuuman näyttöruudulla varustetun version SkyView HDX -mittaristosta.
Uusi laite on nimeltään SV-HDX1200 ja siinä on täydelliset “lasiohjaamo”-ominaisuudet. Se soveltuu experimental- ja tyyppihyväksymättömiin lentokoneisiin.
Laitteeseen kuuluu myös uusi niin sanottu Advanced Control Module, joka keskittää mittaristoyksikön ja siihen liitettyjen, koneen muiden järjestelmien liitännät yhteen paikkaan. Tällä tavoin mittariston integrointi koneen järjestelmiin helpottuu merkittävästi ja asennus sekä käyttöönotto helpottuvat, kertoo Dynon tiedotteessaan. SV-HDX1200-laitteen toimitukset alkavat toukokuussa 2024 ja lähtöhinta USA:ssa on 5490 dollaria.
EVTOL
Volocopterille lisää hyväksyntöjä
EVTOL-lentolaitteiden kehittäjä Volocopter on saanut Saksan ilmailuviranomaisen ATO-sertifikaatin, joka oikeuttaa Volocopter Air Services-tytäryhtiön kouluttamaan näiden lentolaitteiden lentäjiä.
Ohjaajakoulutushyväksynnän lisäksi viranomainen on myös myöntänyt Volocopterille valmistusorganisaation hyväksynnän laajennuksen (Production Organisation Approval), joka sallii yhtiön valmistaa nelipaikkaista VoloCity-konetta nykyisen Volocopter 2X:n lisäksi.
Nämä viranomaishyvksynnät osaltaan mahdollistavat Volocopterin markkinoille tulon, jonka on määrä tapahtua vielä vuoden 2024 aikana.
SÄHKÖKÄYTTÖISET
Elysian: 90-paikkainen sähkölentokone E9X
Onko Elysian E9X iso harppaus eteenpäin sähkökäyttöisten lentokoneiden maailmassa? Ainakin valmistaja uskoo näin.
Avainasemassa E9X-koneen suunnittelussa ovat uudet, kapasiteetiltaan peräti 360 Wh/kg:n akut, jotka ovat huomattavasti kevyemmät kuin tähänastiset ja mahdollistavat Elysianin mukaan 431 merimailin eli 800 kilometrin toimintamatkan. Vertailun vuoksi Elysian kertoo Tesla-autonakun kapasiteetiksi 269 Wh/kg. E9X-akkujen kapasiteetti on siis noin 33 prosenttia suurempi kuin Teslan.
Elysian-hankkeen päämaja on Hollannissa, ja mukana ovat useat entiset Fokker-yhtiön työntekijät, mikä hieman kasvattaa luottamusta hankkeeseen.
On kuitenkin huomattava, että Elysian-yhtiön suunnitelman mukaan E9X-koneen ensilento on vasta vuonna 2033 eli yhdeksän vuoden päässä. Kehittyykö akkujen ja niiden oheisjärjestelmiin liittyvä tekniikka siinä ajassa alussa mainitulle tasolle? Arvaukseksi menee ainakin omalta kohdalta, mutta projektia tullaan varmasti seuraamaan tarkasti muiden valmistajien ja ilmailusta kiinnostuneiden toimesta.
Kuva 8:
MOOTTORILENTO
Lycoming: UL94 saattaa lisätä moottorin kulumista
Amerikasta kantautuu uutisia, joiden mukaan lyijytön UL94-lentobensiini saattaa aiheuttaa enemmän kulumaa lentomoottoreissa kuin aiemmin uskottu. University of North Dakotan (UND) isossa lentokoulussa havaittiin viime vuonna epänormaalia moottorien venttiili-istukoiden kulumista. Koulu oli 2022 siirtynyt 100LL-bensiinistä 94UL-laatuun.
Lycomingin mukaan ongelman juurisyy näyttäisi olevan 94UL-bensiinissä käytetyt aromaattiset lisäaineet kuten tolueeni, bentseeni ja ksyleeni. Täyttä varmuutta ei vielä ole, mutta Lycomingin mukaan moottori ja polttoainejärjestelmä ovat olleet spesifikaatioiden mukaiset. Aromaattisten lisäaineiden pitoisuuksien ylärajaa ei ole suoraan spesifioitu ASTM-standardissa, mutta Lycomingin kokeissa on todettu, että suuremmat pitoisuudet voivat muuttaa moottorin polttoprosessia epäedulliseen suuntaan.
Lycoming jatkaa polttoaineen testejä yhteistyössä USA:n ilmailuviranomaisen kanssa selvittääkseen aromaattisten lisäaineiden käytön vaikutuksia tarkemmin. Toivokaamme, että ongelmaan löytyy ratkaisu, ja siirtyminen lyijyttömän polttoaineen käyttöön voi jatkua.