lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Saabin lentokoneita Ilmavoimat 100 vuotta – juhlalentonäytöksessä

keskiviikko 30.05.2018
TEKSTI Saab
KUVAT Saab
Useita Saabin lentokoneita nähdään taivaalla Ilmavoimat 100 vuotta – juhlalentonäytöksessä 16.–17. kesäkuuta. Eri mallien taivaalla kiitäminen osoittaa pitkän historian, joka Saabilla ja Suomen ilmavoimilla on takanaan.
Taivaalla nähdään niin Saab 91 Safir -koulu- ja yhteyskoneita, Suomen ilmavoimissa pitkän palvelusuran tehnyt Saab 35 Draken -hävittäjä kuin Ruotsin ilmavoimien Saab Gripen C -monitoimihävittäjiä. 
Lentonäytökseen saapuvat Ruotsin ilmavoimien Gripen C -hävittäjät ovat Norbottenin F21-lennostosta Luulajasta. Tikkakoskelle saapuu kolme Gripen C -hävittäjää. Gripenin näytöslennon suorittaa sama lentäjä kuin viime kesänä Kaivopuiston lentonäytöksessä ja Suomen ilmailuliiton päälentonäytöksessä Seinäjoella: Henrik ”Sunshine” Björling.
“Meillä on ilo ilmoittaa, että Tikkakoskella lentää peräti kolme eri mallia Saabin koneista. Koneet kuvastavat meidän pitkäaikaista historiaamme ja yhteistyötämme Ilmavoimien kanssa ja niissä voidaan nähdä jatkumo historiasta nykypäivään ja tulevaisuuteen”, sanoo Anders Gardberg, Saabin maajohtaja Suomessa.
Tikkakoskella on nähtävillä myös täysikokoinen seuraavan sukupolven Gripen E -hävittäjän malli. Saabin paviljongilla yleisölle avautuu erinomainen mahdollisuus konkreettisesti tutustua Gripen E -monitoimihävittäjän suorituskykyihin, ohjaamoon sekä koneen täysiin mittoihin.
Saab 35 Draken -hävittäjä saapuu Tikkakoskelle Ruotsin ilmavoimien ilmailuhistoriaa vaalivasta Swedish Air Force Historic Flight -yhdistyksestä. Drakenin kotitukikohtana toimii Såtenäsin F7-lennosto.
Neljän Saab 91 Safir -koneen muodostelmalennon suorittaa suomalainen lentoryhmä Woikosken Safirit. Ryhmällä on kaiken kaikkiaan kuusi edelleenkin lentokelpoista Safir-konetta. Koneet on valmistettu 1950- ja 1960-luvun taitteessa. Ryhmässä on mukana kuusi lentäjää: Clas Palmberg, Tapio Pitkänen, Ari Saarinen, Jyri Mattila, Miikka Rautakorpi sekä Risto Leka.
Koneita Suomen ilmavoimien käyttöön historiasta tulevaisuuteen
Saab Gripen
Gripen on ollut operatiivisessa käytössä vuodesta 1997. Järjestelmää päivitetään jatkuvasti uusimmalla teknologialla ja suorituskyvyllä vastatakseen muuttuviin operatiivisiin tarpeisiin. Uusimmat, Ruotsin ja Brasilian tilaamat Gripen E -hävittäjät ovat seuraavaa hävittäjäsukupolvea ja niiden toimitukset asiakkaille alkavat vuonna 2019. Seuraavan sukupolven Gripen E on tarjolla myös Suomen nykyisen Hornet-hävittäjän korvaajaksi. Tikkakoskelle saapuva Gripen C on operatiivisessa käytössä Ruotsissa, Etelä-Afrikassa, Tšekin tasavallassa, Unkarissa ja Thaimaassa. Lisäksi Iso-Britannian The Empire Test Pilot School käyttää Gripeniä hävittäjälentäjien testilentäjäkoulutuksessa.
Gripen kehitettiin alun perin Ruotsin tarpeisiin, torjumaan ja lyömään potentiaalisena uhkana pidettyjen maiden hävittäjiä ja toimimaan tehokkaasti lukumääräisesti suurempaa vastustajaa vastaan. Monipuolinen hävittäjä kykenee täyttämään laajan skaalan tehtäviä ilman maassa suoritettavien muutoksien tarvetta. Gripen on varustettu edistyksellisimmillä sensoreilla ja avioniikalla sekä ainutlaatuisella elektronisen sodankäynnin järjestelmällä. Se on tällä hetkellä ainoa hävittäjä maailmassa, jonka suorituskykyyn lukeutuu pitkän kantaman Meteor-ilmataisteluohjus. Gripen on kehitetty maantietukikohtakäyttöön, joihin on mahdollista laskeutua, tehdä polttoaine- ja ammustäydennyksiä sekä lentoonlähtöjä vaativimmissakin olosuhteissa alle kymmenessä minuutissa, ilman kiinteää huoltoinfrastruktuuria ja varusmiesmekaanikoiden voimin.
35XS Draken Finland
Saab 35 Draken
Suomen ilmavoimat modernisoi kalustoaan 1960-luvun alussa. Ilmavoimat tutustui Drakeniin jo vuonna 1961, mutta päätyi vuonna 1962 tilaamaan Neuvostoliitosta uusia MiG-21-hävittäjiä. Ajanmukaisia hävittäjiä tarvittiin kuitenkin pian lisää, ja vuonna 1970 Suomi päätti tilata Ruotsista ensimmäisen erän Saab 35 Draken -hävittäjiä, jotka koottiin Valmetin tehtaalla Kuorevedellä. Koneesta tuli Suomen Ilmavoimien ensimmäinen moderni, länsimainen hävittäjälentokone – sen myötä puolet Ilmavoimien hävittäjäkalustosta tuli idästä ja puolet lännestä. Kaikkiaan Ilmavoimilla oli käytössä 48 Draken-hävittäjää, neljää eri versiota. Kone väistyi 1990-luvulla Hornet-hävittäjien tieltä, ja Ilmavoimien viimeiset Drakenit lensivät vuonna 2000.
Safir 91
Saab 91 Safir
Saab 91 Safir on yksimoottorinen potkurikone. Saab 91D Safir toimi Suomen ilmavoimissa koulu- ja yhteyskoneena 1960-luvun alusta 1980-luvun alkuun. Kaikkiaan Safireita valmistettiin 323 kappaletta viitenä eri versiona (A, B, B-2, C ja D). Safiria käyttivät mm. Ruotsin, Norjan, Suomen ja Itävallan ilmavoimat.
Lentonäytöksen esiintyjistä ja muusta päivittyvästä ohjelmasta tiedotetaan näytöksen verkkosivuilla: https://finaf100.fi/.