Saabilta lisäsyötti Kanadan Gripen-täkyyn

maanantai 03.06.2019
TEKSTI Markku Pervilä
KUVAT Saab

Lentokonevalmistaja Saab on valmis neuvottelemaan Gripen -hävittäjien valmistuksesta Kanadassa, mikäli Ottawan hallitus sitä edellyttää. Ruotsalaiset yrittävät myydä Kanadan kuninkaallisille ilmavoimille eli RCAF:lle 88 Saab JAS 39 Gripen -monitoimihävittäjää.
Saab korostaa odottavansa vielä Kanadan liittohallituksen muodollista tarjouspyyntöä, jonka se uskoo saavansa vuoden puolivälin paikkeilla. Yhtiön mukaan mitään ei ole sovittu, mutta tilanteen niin vaatiessa lentokoneiden tuotannon siirtämisestä Kanadaan voidaan neuvotella. Hävittäjäkoneiden paikallisesta valmistuksesta uutisoi ensimmäisenä kanadalainen National Post.
- Olemme osoittaneet esimerkiksi Brasiliassa, että asiakkaan niin halutessa hävittäjäkoneita voidaan rakentaa muuallakin kuin Ruotsissa. Gripen on maailman tämän hetken uudenaikaisin monitoimihävittäjä. Se vastaa täydellisesti Kanadan tarpeita, koska Gripen sopii yhteen Pohjois-Amerikan ilmapuolustusjärjestelmä Noradin kanssa. Gripen toimii kaikissa ilmastoissa arktisista oloista aavikoille, Saabin edustaja kertoo FlightGlobalille.
Saab on sopinut Brasilian ilmavoimien kanssa, että tilatuista 36 Gripenistä 15 konetta rakennetaan paikallisesti osana Brasilian ja Ruotsin välistä sopimusta teknologian siirrosta. Saab on perustanut kokoonpanolinjan Sao Paulon liepeille, jossa tuotannon on suunniteltu alkavan vuonna 2020. Sao Paulossa valmistetut osat kootaan lentokonevalmistaja Embraerin tehtaalla Gavião Peixotossa.
Viime aikoina Saab on houkutellut Intiaa hankkimaan Gripeneitä, niin ikään täkynä paikallinen valmistus. Ulkomaista valmistusta ruotsalaisilla on myös Yhdysvalloissa, joissa Saab rakentaa yhdessä Boeingin kanssa USA:n ilmavoimille T-X -suihkuharjoituskoneita Indianan osavaltion West Lafayettessä.
Suomen tavoin Kanadakin etsii seuraajia Horneteille
Kanadassa RCAF (Royal Canadian Air Force) julkisti vuoden 2018 lokakuussa ensimmäisen pyyntönsä tarjouskilpailussa, jossa etsitään seuraajaa maan ilmavoimien Boeing CF-18A/B Hornet -hävittäjille. Kilpailussa ovat mukana Saabin JAS 39 Gripenin ohella Eurofighter Typhoon -koneella, Lockheed Martin F-16- ja F-35 -koneilla sekä Boeing  F/A-18 Super Hornet- ja F-15E Strike Eagle -hävittäjätyypeillä.
RCAF on sanonut odottavansa ensimmäisiä tarjouksia lentokonevalmistajilta kesän ja ensi talven välisenä aikana. Lopullinen päätös hankinnasta tehtäneen talvella 2021-22. Kanada arvioi ensimmäisten hävittäjätoimitusten alkavan vuonna 2025 ja päättyvän vuosina 2031 tai 2032, jolloin myös nykyinen kalusto poistetaan käytöstä.
Saab on mukana myös Suomen tarjouskilpailussa, jossa ilmavoimille etsitään Hornet-hävittäjien seurajia. Suomen HX-hankinnassa ovat mukana Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-35 ja Saab Gripen.