Siimakonkari ylistää kerhotoimintaa

tiistai 12.10.2021
TEKSTI AURORA KOSKENSALO
KUVAT TIMO FORSS, ANNE FORSS
Taistelusiimalennokkien harrastajat Vantaan Petikon lennokkikentällä 29.8. Kuvassa vasemmalta: Jussi Frisk, Timo Forss, Jussi Forss, Kimmo Valkonen, Kim Henriksson ja Laura Leino. Kuva: Anne Forss

Taistelusiimalennokeissa kunnostautuneella Timo Forssilla on eteenpäin mieliville lennokkiharrastajille yksinkertainen resepti. Haaveilun sijaan hän kehottaa liittymään lennokkikerhoon, kyselemään, toimimaan ja ottamaan siten harrastuksesta kaiken ilon irti.

Jussi Forssilla on tavoitteenaan voittaa jonakin päivänä taistelusiimalennokkien henkilökohtainen maailmanmestaruus. Kuva: Timo Forss

Kulunut kesä oli taistelusiimalennokkimiehille, Timo ja Jussi Forssille, latautumisen aikaa. Korona esti kansainväliset kilpailut, joten Forssit ehtivät olla tavallista enemmän mökillään Porvoossa.  Siinä sivussa Timo Forss on tuumaillut, että lennokeissa ja muissa urheilulajeissa on paljon samaa, ainakin mitä tulee psykologiseen valmistautumiseen.

–Voiton voi saavuttaa usealla taktiikalla. Vastustajan ominaisuuksista riippuu, miten erässä kannattaa lopulta toimia, hän tuumii.

Muiden onnistumiset ovat Timo Forssin mielestä äärimmäisen tärkeitä. Hän sanoo innostuvansa esimerkiksi televisiota katsellessaan toisten pärjäämisestä, oli laji mikä hyvänsä.

Forssit voittivat Kimmo Valkosen kanssa F2D-taistelusiimalennokkien MM-kilpailuista joukkuekultaa 2018. Lisäksi Timo Forss otti kisoista henkilökohtaisen MM-hopean. Tavallisesti MM-kilpailut pidetään kahden vuoden välein, mutta kisaperuutusten vuoksi Forssit ja Valkonen ovat yhä hallitsevia maailmanmestareita. Seuraavat MM-kisat pidetään Puolassa 2022.

Timo Forss toteaa, että hänelle vuoden 2018 MM-saavutukset olivat lennätysuran kovimpia juttuja. Menestyksen takana oli joukkueen monivuotinen työ ja kyky toimia yhdessä. Combat on yksilölaji, mutta siinä on mahdoton pärjätä ilman taitavia mekaanikkoja, joita joka erässä tarvitaan kaksi.

–Ehdin jo luulla, että kaikki olisi saavutettu, mutta onhan tuossakin parannettavaa, Timo Forss virnistää.

Kurssi innosti siimalennättäjäksi
Timo Forss ryhtyi rakentamaan lennokkeja 13-vuotiaana. Ensimmäiset liidokkinsa hän osti Helsingin Askartelukeskuksesta, Harrastelijain Aitasta sekä Stockmannilta. Vapaastilentävistä innostunut Leo Soronen rohkaisi Timo-pojan Vallilan lennokkikerhoon. Nyt vuosikymmeniä myöhemmin Forss kannustaa muita menettelemään samoin.

–Usein nuoret eivät kehtaa kysellä. Silloin jää moni hyvä asia tekemättä, konkari evästää.

Hänen kohdallaan virstanpylvääksi osoittautui vallilalaisten siimalennokkikurssi. Sen myötä liidokit jäivät sivummalle ja taistelulennokeista tuli Forssin päälaji. Tarvikkeitakin oli helppo saada. Lasse Aaltio piti kerholla pikkupuotia, jossa oli kaikkea aina polttoaineista lähtien. Pian Forss totesi kilpailujen tuovan harrastukseensa sisältöä: tavoitteita ja seuraa. Yhteisöllisyyden innoittamana Timo Forss oli perustamassa sittemmin hyvin kisaorientoitunutta kerhoa, Lennokkipojat ry:tä. Sen jäsenet ovat keskittyneet vapaastilentäviin sekä siimaohjattaviin.

Taistelusiimalennokeilla yritetään katkoa vastustajan lennokissa olevaa kreppipaperinauhaa. Lentoaika on neljä minuuttia. Jokaisesta lennetystä sekunnista saa yhden pisteen. Maassaoloaika taas vähentää pisteitä. Kuva: Timo Forss

Finaalit koukuttavat
Purjelentoakin Timo Forss on harrastanut, mutta taistelusiimaohjattavat ovat hänen ja poikansa Jussin ykkösjuttu. Heidän mukaansa koukuttavinta on edetä vaikeuksien kautta finaaliin ja ottaa voitto kotiin.Timo ja Jussi Forss toteavat saaneensa harrastuksen siivellä yhteistä laatuaikaa.–Kisamatkoille on lähdetty usein koko perheen kanssa. Ensimmäinen viikko menee tiukan aikataulun merkeissä kilpailuissa. Sen jälkeen on pidetty toinen viikko lomaa, Timo Fors kertoo.

Kisa toi liki 60 lennokkia Petikon kentälle

Taistelulennokkien SM-kisa käytiin 29.8. Vantaan Petikossa. Timo Forss kertoo sään suosineen kilpailua, vaikka nurmikenttä oli aiempien sateiden jäljiltä paikoin vetinen. Petikkoon saapui kuusi kilpailijaa ja kuutisenkymmentä lennokkia.

–Kilpailussa pitää varautua koneiden tuhoutumiseen yhteentörmäyksissä ja mäkeenajoissa, Timo Forss selittää.

11 vauhdikkaan erän jälkeen voittaja oli tiedossa. Jussi Forss otti taistelulennokkien Suomen mestaruuden voittamalla finaalissa Kimmo Valkosen, joka sijoittui hopealle. Jussi Forss toteaa SM-kilpailun olevan karsinta MM-mittelöihin, minkä vuoksi kärkikolmikkoon pääseminen on hänelle tärkeää.

–Tavoitteenani on voittaa henkilökohtainen maailmanmestaruus. Ensin pitää saada kansainvälinen kisatoiminta koronan jäljiltä käyntiin, jotta päästään takaisin kisarutiineihin, Jussi Forss sanoo.

F2D-luokan SM-tulokset
1. Jussi Forss

2. Kimmo Valkonen

3. Timo Forss

4. Laura Leino

5. Kim Henriksson 5. Jussi Frisk
Samalla kierroksella pudonneet saavat saman sijaluvun.

Laura Leino lennätti Vantaan Petikossa SM-kisan neljänneksi. Kuva: Timo Forss