Radion käyttö lisää ilmailun turvallisuutta

torstai 22.08.2024
TEKSTI Mikko Sinervä
KUVAT Mikko Sinervä
Valtakunnallista moottorilentotaajuutta käytetään lentopaikkojen ulkopuolelle sijoittuvassa ilmailussa, esimerkiksi vesi- ja suksilentotapahtumissa. Kuva: Mikko Sinervä

 

Tarkista radiotaajuus ja käytä radiota

 

Lentämisessä on useita toisistaan erillisiä riskitekijöitä, joiden vaikutusta voidaan monella tapaa myös vähentää. Yksi näistä on yhteentörmäyksen vaara ilmassa tai maassa.

 

Ilmailun historiassa ensimmäiset keinot välttää yhteentörmäyksiä oli see and avoid -periaate, joka yhä edelleen on lentäjän tärkeä velvollisuus eli tarkkailla ilmatilaa sekä esimerkiksi kiitotietä. Myöhemmin mukaan tuli radio, jolla saavutettiin alueellisesti kyvykkyys ilmoittaa aikeista ja kuulla muun liikenteen suunnitelmat ja sijainti. Nykyisin voidaan liikennettä havaita myös teknisesti, jolloin puhutaan detect and avoid -kyvykkyydestä.

 

Radiopuhelimen käyttö on edelleen vallitseva turvallisuuskriittinen työkalu silloin, kun radio on ilma-aluksessa käytettävissä. Jotta radion käyttö lisäisi turvallisuutta, on tärkeää, että samalla alueella lentävät ilma-alukset ovat samalla radiotaajuudella ja myös ilmoittavat paikkansa ja aikeensa.
Radion käyttö valvotuilla lentopaikoilla on määrämuotoista ja tarkkaan säädeltyä. Mutta minkälainen tilanne on valvomattomassa ilmatilassa? Missä käytän mitäkin radiojaksoa?

 

Valvomattomassa ilmatilassa radion käyttö jakautuu pääsääntöisesti neljään osaan:
• Ilma-alus, jolla on lentosuunnitelma voi pyytää asianosaisesta aluelennonjohdosta ACC:stä FIS-palvelua (flight information service)
• RMZ-vyöhykkeet, joissa radion käyttö on pakollista ja jonka käytön periaatteet on ohjeistettu ilmailukäsikirjassa AIP:ssa (ENR 1.8)
• Valvomattomat lentopaikat, joille on määritelty oma radiotaajuus
• Toiminta valvomattomassa ilmatilassa muualla kuin lentopaikkojen läheisyydessä

 

Operointi lentopaikkojen ulkopuolella on lisääntymässä, joten yhteiskäyttötaajuudelle on käyttöä. Kuva: Mikko Sinervä

 

122.925 MHz on moottorikoneille
Nyt keskitytään tähän viimeiseen esimerkkiin. Traficom on julkaissut jo pitkään radiotaajuusmääräystä, joka on ollut melko huonosti ilmailijoiden tiedossa. Määräys sisältää laajan spektrin taajuuksia, joista ilmailun taajuudet ovat vain pieni siivu. Määräyksellä on kuitenkin merkittävää operationaalista sisältöä, joten siihen kannattaa soveltuvin osin tutustua.

 

Uusin päivitys määräykseen tuli voimaan tämän vuoden tammikuussa ja siinä oli myös ilmailun osalta merkittävä muutos. Ilmailun valtakunnallinen moottorilentotaajuus vaihtui ja se on nyt 122.925 MHz. Taajuus on siis valtakunnallinen, joten sitä voi käyttää kaikkialla Suomessa: tämä taajuus kannattaa laittaa muistiin.

 

Mihin siis tätä taajuutta voi ja kannattaa käyttää? Kuten nimikin sanoo, se on tarkoitettu moottorilentokoneille. Esimerkiksi purjelentoon, laskuvarjohyppyyn tai riippuliitoon on omat yhteiskäyttötaajuutensa. Taajuuden käyttöä ei ole tarkemmin ohjeistettu, mutta käyttötilanteita on valtakunnallisesti paljonkin. Muutama esimerkki tapauksista, joissa ei toimita lentopaikkojen läheisyydessä, mutta lentoliikennettä voi olla melko merkittävästi:

 

• Helsinki-Vantaan lähestymisalueen EFHK:n TMA:n alapuolinen ilmatila. Lentopaikkojen läheisyydessä käytetään toki ao. taajuutta, mutta tämä alue on lähes Montenegron kokoinen alue, joten moottorilentotaajuudellekin on käyttöä.
• Erilaiset ilmailutapahtumat, jotka sijoittuvat lentopaikkojen ulkopuolelle, kuten vesi- ja suksilentotapahtumat
• Alueellisesti rajatut paikat, joissa on harraste- ja koulutustoimintaa maastossa kuten Inarijärvi tai Tuusulanjärvi
• Helikopterien tukikohdat tai harjoituspaikat
• Kaikki muut tilanteet, joissa sopivaa radiojaksoa ei ole käytettävissä

Valtakunnallista moottorilentotaajuutta käytetään kaikissa tilanteissa, joissa sopivaa radiojaksoa ei ole käytettävissä. Kuva: Mikko Sinervä

 

Sama taajuus lisää turvallisuutta
Tein suppean gallupin ilmailijoiden keskuudessa siitä, mitä taajuuksia EFHK:n TMA:n alapuolisessa valvomattomassa ilmatilassa käytetään. Sain kaiken kaikkiaan yhdeksän erilaista vastausta. Radiopuhelimen käyttäminen lisää turvallisuutta vain silloin, kun samalla alueella olevat ilma-alukset ovat samalla taajuudella ja radiota myös käytetään aktiivisesti eikä vain kuunnella.

 

 

Yhteiskäyttötaajuuden käyttöä ei ole sen kummemmin ohjeistettu, joten jokainen voi käyttää sitä melko vapaamuotoisesti oman harkinnan mukaan. Epävirallisia esimerkkejä voisi olla esimerkiksi:

 

”OH-LCH Lauttasaaressa, lennetään kohti Vuosaarta 1000 ft.”
”Tuusulanjärven liikenne, OH-CTL lähestyy Lahden suunnasta 1000 ft, laskeudutaan Tuusulanjärvelle 10 minuutin kuluttua kohti lounasta.”
”OH-HEI, Kuopion suunnasta Kolille 1300 ft,, arvio Kolille 45.”
”Hauhon liikenne OH-CMK laskeutuu jääkiitotielle viiden minuutin kuluttua.”
”OH-U522 matkalennolla Nummelasta Pyhtäälle, ohitetaan Nurmijärvi 1100 ft.”

 

Harjoittele yhteiskäyttötaajuuden käyttöä
Seuraavalla matkalennolla kannattaa ottaa tehtäväksi harjoitella moottorilentotaajuuden käyttöä. Vaihda vaikka viisi minuuttia lähdön jälkeen yhteiskäyttötaajuudelle ja kerro jaksolle aikeesi. Moottorilentotaajuutta kannattaa käyttää paikoissa, joissa voit olettaa olevan muutakin liikennettä, kuten vaikka Helsingin edustalla.

 

Radion oikea käyttö lisää tilannetietoisuutta ja parantaa turvallisuutta, mutta on toki syytä muistaa, että kaikkia ilma-aluksia ei milloinkaan saada samalle radiojaksolle. Siksi tähystys on tärkeä osa ilmatilan käyttäjien tehtäviä. Kannattaa myös harkita elektronisen näkyvyyden ja havaittavuuden ratkaisuja omalta osaltaan, koska tekniset ratkaisut täydentävät tehokkaasti ihmisen rajoitettua havaintokykyä.

 

Kirjoittaja Mikko Sinervä on ammatiltaan lennonjohtaja, joka toimii lentokoulu Aviaattorin koulutuspäällikkönä sekä Flyk Oy:n toimitusjohtajana.

 

 

***

Kiinnostuitko ilmailusta ja moottorilennostaIlmailuliiton verkkosivuilla voit tutustua eri ilmailulajeihin ja Ilmailuliiton toimintaan. Haluatko mukaan harrastukseen? Etsi sinua lähin ilmailukerho ja liity jäseneksi niin pääset harrastukseen mukaan. Ilmailuliiton jäsenyys kannattaa, sillä yksi jäseneduistamme on vakuutus.