Purjetaitolentokurssilta varmuutta lentämiseen

maanantai 26.03.2018
TEKSTI Markus Kärki
KUVAT Markus Kärki

Arki unohtuu, kun kieputtaa purjekonetta taivaalla taitolentoliikkeiden läpi. Intensiivisessä lajissa voi edetä nopeasti myös kilpatasolle.

FAKTA: Purjetaitolento

• Taitolentoon hyväksytyllä purjelentokoneella voi lentää monia samoja taitolentoliikkeitä kuin moottorikoneellakin. Taitolennon suuret nopeudet ja g-voimat vievät koneelta energiaa, ja siksi korkeus vähenee liikehdinnän aikana. Kilometrin korkeudesta aloitetun liikehdinnän aikana lentäjä ehtii suorittaa noin kymmenen liikettä, ennen kuin hänen on jäätävä nostoon keräämään korkeutta tai tultava laskuun.
  • Purjetaitolennon erityispiirteenä on energiatehokkuuden tavoittelu. Vaikka liikkeet ovat samoja kuin moottorikoneilla, ne pyritään tekemään ilman ylimääräistä korkeuden menetystä.
  • Purjetaitolentokoulutusta järjestää Suomen Urheiluilmailuopisto vuosittaisilla kursseilla. Suomessa purjetaitolento on aktiivisinta Kauhavalla toimivassa Ilmasotakoulun Lentokerhossa, mutta yksittäisiä harrastajia löytyy ympäri maata. Harrastajia on yhteensä muutamia kymmeniä.
  • Suuri osa harrastajista käy myös kilpailuissa. Kilpailuissa lennetään ohjelma, joka koostuu peräkkäin suoritettavista liikkeistä. Jokaiselle liikkeelle on määritelty ideaalinen suoritustapa ja maksimipisteet liikkeen vaikeuden mukaan. Tuomarit antavat lentäjälle pisteet jokaisesta liikkeestä suorituksen onnistumisen perusteella.
  • Laji on hyvin kansainvälinen: suomalaiset purjetaitolentäjät ovat käyneet hakemassa oppia ainakin Ruotsissa, Saksassa, Itävallassa ja Yhdysvalloissa.