Purjelentoparatiisi Gariep houkuttelee ilmailijoita

torstai 30.11.2017
TEKSTI Tapio Kimanen
KUVAT Mika Ganszauge

Alkuperäisväestö Etelä-Afrikan Karoon alueella puhui kieltä, johon kuului erilaisia kurkkuääniä ja maiskauksia. Ka ja kaksi naksautusta kielellä kitalakeen tarkoittaa suomeksi mahtavaa jokea, joka nykyisin tunnetaan pitkänä Orange-jokena.

Reissun kulut

Eläminen Gariepissa on todella edullista: ilmastoitu rivitalon pätkä maksaa muutaman kympin vuorokaudelta, pihviaterian saa kympillä, lennot ja vuokra-auto ovat edullisia. Meillä meni kahden viikon matkaan koneen vuokran ja hinausten kanssa reilu kolme tuhatta euroa nokkaa kohti. Kotikokki säästäisi vielä vähän lisää.

Lentomatkailu on nykyisin halpaa: vuonna 2015 maksoi lento Helsingistä Johannesburgiin 700 euroa. Pitkä matka on sen verran puuduttavaa, ettei siitä paljon kehtaisikaan maksaa. Myös 600 kilometrin tai seitsemän tunnin automatka Johannesburgista Gariepiin on rasittava hyvästä tiestä huolimatta.

Ajomatkaa voi lyhentää lentämällä Bloemfontainiin noin 150 kilometrin päähän Gariepista. Kaupunkiin operoiva lentoyhtiö tuppaa kuitenkin peruuttamaan arvaamattomasti lentojaan, eikä se houkuttele riskeeraamaan.