lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Purjelennon turvallisuus hyvällä tasolla

torstai 25.04.2019
TEKSTI Tapio Kimanen
KUVAT Paavo Koponen

Joensuun Ilmailukerhon lippulaiva DG500M.

LiFePO4-akku alkoi savuttaa kesken lennon

KYTEVÄ PALO aiheutui akun toimin­toja ohjaavasta piirikortista, jolla on taipumus särkyä mekaanisesti ja mennä huonossa tapauksessa oikosulkuun (katso tapauksen tar­kempi esittely Ilmailun numerosta 7/18).

DG-lentokonetehdas on tehnyt yhteistyössä näitä akkuja markki­noivan yhtiön kanssa vahvistuksen piirilevyyn – myös käytettyjä akkuja luvataan modifioida hartsisivelyllä. Niille, joita vielä hirvittää käyttää litiumakkua, on markkinoille tullut lupaava lyijykristalliakku, jonka varauskyvyn ja käyttöiän luvataan olevan tavallisia lyijyhyytelöakkuja verrattomasti parempia.

Yhteentörmäys vältettiin täpärästi

PURJELENTÄJÄ OLI onneksi tark­kaavainen laskukierroksessa ja onnistui väistämään kaksimootto­rista ilma-alusta valvomattoman lentopaikan loppuosalla. Ilmeisesti laskeutuminen lyhyelle ja kapealle kiitotielle vaati ansiolentäjän kaiken huomiokyvyn, koska tämä unohti kertoa tulostaan muille kentän käyttäjille.

Tapauksia valvotussa ilmatilassa ja D-alueella

PURJEKONE LIVAHTI matkalennolla 13 minuutiksi Helsingin TMA:lle Mäntsälän liepeillä. Tästä ilmoitta­neella lennonjohdolla oli ainakin hyvä arvaus oikaisijan koneen tunnuksesta.

Ohjaaja liittyi vasemman puolei­seen laskukierrokseen, vaikka oli saanut lennonjohdolta selvityksen oikeaan kierrokseen. Rajoittava liikenne, lähtevä matkustajakone taas oli jo muutamia minuutteja aikaisemmin kaartanut reitille. Etäi­syyttä oli kuitenkin riittävästi eikä varsinaista yhteentörmäysvaaraa syntynyt.

Mopun ohjaaja kadotti kiitotien näkyvistään yltyvässä sateessa. Onneksi lennonjohto oli auki ja avusti kiitettävästi pilotin laskuun.

Selänpään kentällä toimii ajoittain läheisen varuskunnan UAV-yksikkö. Tästä varoitetaan kyllä notamilla, mutta paikka esiin­tyy salanimellä D112B Pahkajärvi, joka taas sattuu kentän kohdalle. Alueelle saa lentää sopimalla siitä toiminnasta vastaavan upseerin kanssa puhelimitse. Sotaväki vas­taa kyllä radiotiedusteluihin Selän­pään taajuudella, mutta kuuluvuus on kokemusten mukaan huonohko.

Purjelentoleirille saapuvan hinausyhdistelmän miehistöt eivät löytäneet tarvittavia tietoja ja joutuivat kirjoittamaan raportin. Olisi toivottavaa, että UAV-toiminta esitettäisiin myös kenttäkohtaisissa notameissa.

Pahkajärven ampuma-alueet R112A ja R112B ovat aika usein aktiivisia ja ne sijaitsevat Selänpään kentän koillispuolella. Alueen ete­läraja seurailee pienehköä maan­tietä, joka taisi jäädä matkakoulu­lennolla huomaamatta mopun miehistöltä viime kesänä.

Tekniikkaongelmia

TURUN TUULIA pääsi lehteen laskettuaan ilman laskutelinettä kiitotielle. Vian aiheutti katkennut viiden millin pultti vivustossa. Las­ku onnistui mallikkaasti moottori pysäytettynä potkuri vaakatasossa. Vaurioita tuli vain kohtuullisesti rungon alaosaan.

Toisen Tuulian öljynlauhdutin hajosi läpilaskun jälkeen. Tuulilasi likaantui ja öljynpaine laski saman­aikaisesti. Lyhennetty laskukierros takaisin kentälle esti suurempien vaurioiden syntymisen.

Lähes uudesta Binderin valmis­tamasta potkurista löytyi materiaa­livika päivätarkastuksessa. Potkurin pintakuitu oli irronnut pieneltä alalta sisäosan täyteaineesta noin 0,2 millin verran. Valmistaja totesi korjauksen liian vaikeaksi ja toimitti tilalle uuden. EB-purjekoneita valmistava tehdas on ilmeisesti poikkeus saksalaisten valmistajien joukossa, joissa takuu yleensä kestää vain tuotteen poistumiseen näkyvistä.

Kevään ensilentojen ongelmia

HUOLLON JÄLKEEN koneen lasku­teline oli lukittu ala-asentoon melkein oikein. Telinevivun asento näytti normaalilta telinevaroituksen huutaessa ikävästi lentojarruja tes­tattaessa. Hälytys tulkittiin vääräksi, ja niinpä sitten lähtökiidon rysky­tyksessä lukitus petti. Koneella oli kuitenkin jo sen verran nopeutta, että lyhyen raapaisun jälkeen lento jatkui.

Maakosketuksen yhteydessä hinausköysi oli irronnut painopiste­kytkimestä, mutta ohjaaja onnistui lukitsemaan telineen ala-asentoon ennen seuraavaa kosketusta. Len­toonlähtötarkastuksessa käytettiin kirjoitettua tarkastuslistaa – tästä pitää antaa kunniamaininta, vaikkei väärää lukitusasentoa huomattu­kaan.

Toinen laskutelinehuoli syntyi hyvin tavallisesta tapahtuma­ketjusta: lähdön jälkeen ohjaaja ei vetänyt laskutelinettä ylös. Lyhyen nostossa rimpuilun jälkeen lasku­kierroksessa taas se onneton teline vedettiin sisään, kun laskutelineen ulosotto tuli lähestymistarkastuk­sessa vastaan.

Laskutelineen käsittelyssä auttaa tietty systematiikka, tarkastuslistat ja varoitusjärjestelmät. Toisaalta joissakin koneissa teline on alhaal­la, kun vipu on edessä, joissakin taas vipu takana tai vipu saattaa olla ohjaamon toisella sivulla. Sekaantumisen mahdollisuuksia on useita.

Ajatelkaapa vaikka PIK20:n teli­neen nopeaa ulosottoa matalalla: ohjaajan on suljettava lentojarrut, vaihdettava vasen käsi sauvalle ja oikea taas laskutelinevivulle.

Huonoin tilanne on kuitenkin se, että joku ulkopuolinen ilmoittaa radiolla viime hetkellä ennen kosketusta puuttuvasta telineestä. Ohjaaja saattaa tässä tilanteessa vetää koneen hyllylle ja sakkauttaa sen maahan tai jopa menettää koneen hallinnan kohtalokkaasti.

Koneen runko on pelkkää kuitua ja hartsia, ja sitä saa kaupasta. Selkä­rankaa on paljon hankalampi korjata.

Hornet tunnisti

TRUMPIN JA PUTININ vierailu viime kesänä aiheutti mittavat turvajär­jestelyt, joista Nummelan mopu pääsi osalliseksi. Valtakunnan nopein hävittäjä kävi laskukier­roksessa kurkkaamassa aika lailla hitaamman Grobin liikkeitä. Syynä tähän oli ilmeisesti lennonjohdon ja ilmavoimien välillä tapahtunut tietokatkos. Mopun miehistö oli tehnyt kaikki protokollan vaatimat toimenpiteet pilkulleen oikein. Kä­vihän tunnistus tietenkin komeasta lentonäytöksestä.

Ohikulkija soitti hätänumeroon Hollolassa nähdessään purje­koneen pellolla. Soittaja tietenkin poistui paikalta tarkastamatta tilan­netta. Niinpä palokunta tuli paikalle pillit soiden toteamaan reissun turhaksi: pellolta löytyi tavallisen maastolaskun tehnyt purjelentäjä. Näissä tilanteissa on ohjaaja usein puhallutettu, mikä ei kuulemma paranna peltokeikan tunnelmaa.

Turhia hälytyksiä on soiteltu meille jo useita. Hätäkeskuslaitok­sen ohjeen mukaan ohjaajan tulisi ilmoittaa havaitsemastaan turhasta hälytyksestä 112:een ja kertoa tarkka laskupaikka sekaannusten välttämiseksi.