Pori Airshow tarjosi elämyksiä

tiistai 16.08.2022
TEKSTI KIRSI SEPPÄLÄ
KUVAT JUHA-MATTI LAVONEN, PERTTU KARIVALO, JARI KILPELÄINEN
Sveitsin ilmavoimien Patruille Suissen esitys oli vakuuttava ja lennetty sveitsiläisellä tarkkuudella. ei jättänyt ketään kylmäksi. Kuva: Jari Kilpeläinen

 

Esityslentäjillä on yleensä kolme ohjelmavaihtoehtoa, joista he valitsevat sen, jonka voivat lentää pilvien alapuolella. Näin ollen esityslentoja ei juuri tarvinnut perua, vaikka Pori Airshown ensimmäisenä päivänä luovittiin sadekuurojen ja matalien pilvien lomassa. Sunnuntaina navakka tuuli pyyhki pilvet pois ja lentonäytöstä saatiin seurata kirkkaalta taivaalta. Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös oli suosittu, yleisöä oli noin 14 000 henkeä.

 

–Porin seudulta tuli palautetta, että olimme hyvin esillä. Pääsääntöisesti yleisöpalaute oli todella positiivista, tapahtumajohtaja Timo Ristimäki luonnehti.

 

Kiihtyvällä vauhdilla näytösajankohdan lähestyessä hommia paiskinut näytösorganisaatio hitsautui hyvin yhteen. Yhteistyö myös Finavian ja erityisesti kunnossapitopäällikkö Mikko Välimäen kanssa sujui jouhevasti.

 

– Ulkomaiset lentomiehistöt kiittelivät vuolaasti palvelualttiuttamme ja kaikki kehuivat erityisesti lentoteknistä tukeamme, jota johti Arto Tervonen, lentonäytösjohtaja Perttu Karivalo kiitti.

Tämänkin näytöksen juontamisesta vastasi liikennelentäjä Riikka Kaipainen.

 

Päätähti loisti kirkkaimmin

Ennakkoon lentonäytöksen päätähtenä hehkutettu Patrouille Suisse kirjaimellisesti loisti taivaalla. Kuuden Northrop F-5E Tiger II koneen osastotaitolento oli kellon tarkkaa ja kuin pisteenä i:n päälle, matalalla roikkuneet tummat sadepilvet loivat kauniin taustan F5E-hävittäjistä pudotetuille pienille soihduille.

 

Koptereiden juhlaa

Pitkistä siirtolennoista huolimatta Porissa nähtiin ennätysmäärä helikoptereita. Samalla juhlistettiin myös Porista alkanutta, Puolustusvoimien 60-vuotista helikopteritoimintaa. Näytöksessä pääsi tutustumaan muun muassa Tšekin Ilmavoimien Mi-24-taisteluhelikopteriin ja Mi-171Sh-kuljetushelikopteriin sekä Saksan merivoimien Westland SeaLynx ja EC-135-kopteriin.

 

Saksan Merivoimien punainen Eurocopter EC-135 koulutushelikopterin miehistö oli todella valmistautunut Porin näytökseen. Kopterin oveen oli lisätty erikoistekstit Porin lentonäytöstä varten. EC-135:lla koulutetaan uusia helikopteriohjaajia muun muassa SeaLynx:iin, joka sekin oli Porissa nähtävillä. Kuva Juha-Matti Lavonen

 

Maanäyttelyssä oli oiva tilaisuus vertailla Saksan, Tšekin ja Ruotsin NH90-koptereita. Saksan ”HEER” NH90 -kopteri näyttää tutulta, koska Suomen Maavoimien käytössä on sama kopterityyppi vieläpä samantyyppisesti naamiomaalattuna. Vaikka Ruotsin NH90-kopterit on valmistettu Suomessa Patrian tehtaalla, ruotsalaiset pääsevät armeijan harmaissa viettämään aikaansa muita vastaavia koptereita korkeammassa matkustamossa.

 

Tsekin ilmavoimien Mi-24-taistelukopterin vierailu Porissa oli kyseisen kopterin ensimmäinen käynti Suomessa. Vierailun ainutlaatuisuus korostuu, sillä Tšekki aikoo poistaa Mi-24-kaluston käytöstään vuoden loppuun mennessä. Mi-24 taisteluhelikopteri ja Mi-171Sh kuljetushelikopteri nähtiin taivaalla näyttävässä parinäytöksessä. Ohjelma jatkui Mi-24 taisteluhelikopterin sooloesityksellä.

Ulkonäöltään Mi-171Sh näyttää Mi-8 helikopterilta, mutta siinä on versiosta riippuen takaramppi ja kone on täysin uudistettu moottoreiden, järjestelmien, avioniikan ja muiden järjestelmien osalta.

 

Näytöksen ehdottomia tähtiä oli Tšekin Ilmavoimien Mi-24 taisteluhelikopteri. Kuva: Juha-Matti Lavonen

 

Ilmavoimien uusi kone kiinnosti

Ilmavoimien tuleva hävittäjä herätti ansaittua kiinnostusta näytöksessä. Lockheed Martin viidennen sukupolven F-35A Lightning II -taistelukoneessa on yhdistetty häiveominaisuudet, sensorifuusio ja monipuolinen tilannekuva, minkä ansiosta F-35-hävittäjällä kyetään vaativiin taistelutehtäviin. Ensimmäiset Suomen Ilmavoimien F-35A koneet toimitetaan Lapin Lennostoon
Rovaniemelle 2026.

 

Ilmavoimien johto vieraineen ja Lockheed Martinin edustajat kokoontuivat ryhmäkuvaan F-35:n eteen Porin näytöksessä. Kuva: Perttu Karivalo

 

 

Typhoonin varakone esiintyi

Britannian Kuninkaallisten Ilmavoimien taitolentäjien Typhoon Solo Demo Teamin erityismaalattu Typhoon jäi sunnuntaina maahan siihen tulleen teknisen vian vuoksi. Näytöslento oli hieno, vaikkakin harmaa Typhoon ei yhtä näyttävä ole kuin musta, englannin lipun väreillä koristettu kone. Typhoon kiinnostaa Suomessa, olihan se yksi Suomen Ilmavoimien Hornet-taistelukoneiden seuraajaehdokkaista ennen F35:den valintaa.

Royal Air Forcen erikoismaalattu Typhoon FGR.4 ”Blackjack” oli odotettu vieras näytökseen. Kuva: Juha-Matti Lavonen

 

Ilmavoimien ylpeys Midnight Hawks on osoitus Ilmavoimien korkeasta koulutustasosta ja laadusta. Todella lähellä toisiaan lentävät osaston Hawk MK51 -koneet haastavat taidossa minkä tahansa maailman taitolentoryhmistä. Kuva: Juha-Matti Lavonen

 

 

Entisaikojen kaunottaret

Niin hienoja kuin uudet ja virtaviivaiset sotilaskoneet ovatkin, monen sydämessä läikähtää erityisellä tavalla historiallisten koneiden kaartaessa taivaalle. Nuo ovat niitä koneita, joiden rakentajat ja lentäjät ovat raivanneet tietä nykyiselle kehitykselle. Tässäkin näytöksessä nähtiin muun muassa Woikoski Safirs -ryhmän Saab Safir -koulukoneet ja DC-yhdistyksen Douglas DC-3 -matkustajakone.

 

Petteri Tarman omistama ja lentämä North American SNJ-3 Texan toi tuulahduksen sodan aikaisesta lentämisestä. Texan oli USA:n pääkoulukone ennen siirtymistä hävittäjiin toisen maailmansodan aikana. Koneen tähtimoottorin murina on aina juhlavaa kuunneltavaa.

 

Phil Lawtonin upea VL Viima on jatkosodan aikaisessa maalauskaaviossa. Koneella annettiin peruslentokoulutusta sodan aikana. Lentokoneiden kehityskaaren näki hyvin Porissa, jossa VL Viima edusti sodan aikaista osaamista ja Ilmavoimien tuleva hävittäjä F-35 nykypäivää. Kuva: Perttu Karivalo