Pienkoneella EU-kokoukseen

torstai 01.08.2019
TEKSTI Michael Hunt
KUVAT Antero Aaltonen

Nelimiehinen valtuuskunta esitteli Zlin Z-143 -konetta ja tapasi suomalaista me­diaa pian laskeu­tumisensa jälkeen Helsinki-Vantaan lentokentälle.

MALMI TEKI VAIKUTUKSEN

VAIKKA VALTUUSKUNTA saapui Helsinki- Vantaalle, se lähti kotimatkalle Malmin lentokentältä. Perinteikäs kenttä teki Bärtliin suuren vaikutuksen.

”Toisaalta vaikutuin Malmilla kauniista terminaalirakennuksesta ja koko lento­kenttäkompleksista; toisaalta olen jär­kyttynyt siitä, että se on lakkautusuhan alla. Minusta se, että kenttä lopetetaan vain siksi, että alueelle rakennetaan asuntoja, on järjetöntä.”

”Toimiva yleisilmailukenttä on usko­maton etu, jolla on suuri taloudellinen merkitys ja se luo ainutlaatuisia mahdol­lisuuksia – kun taas taloja voi rakentaa minne tahansa. Tällainen kenttä paitsi ylläpitää ja tukee siviili-ilmailua ja yleistä kiinnostusta ilmailua kohtaan, sillä on lisäksi huomattava strateginen merkitys ja etu sotilasilmailulle.”

”Uuden yleisilmailukentän raken­taminen pääkaupungin läheisyyteen on käytännössä mahdotonta, ja kun lentokenttä on kerran lakkautettu, sitä ei saada koskaan elvytettyä uudelleen.”

”Uskon, että järki voittaa ja Malmin lentoasema säilytetään – ja että suoma­laisen ilmailun tulevaisuutta rakenne­taan vielä pitkään tämän uskomattoman hienon lentoaseman avulla”, Bärtl toivoo.

Tšekin kauppa- ja teollisuusministeriön alivaltiosihteeri Vla­dimír Bärtl, 54, lensi lentolupakirjansa Kanadassa työsken­nellessään maansa suurlähetystössä Ottawassa vuosina 2000–2004.