Pekka Aakko nappasi tuplavoiton lentopaikkakilpailussa

TEKSTI SAARA KÄRKI
KUVAT PEKKA AAKKO
Pekka Aakko

Yli nelikymppisenä lentoharrastuksen aloittanut Pekka Aakko lensi Diamond DA62-matkakoneellaan kesällä kotimaan korpikentille sekä Eurooppaan.

Pekka Aakko ylittää Alpit   lentopinnalla 200.

Pekka Aakko voitti menestyksekkäästi Suomen Ilmailuliiton lentopaikkakisan henkilösarjan niin maileissa kuin pisteissäkin. Kisan aikana Aakko lensi 63 kentälle sekä kotimaassa että Euroopassa, kaukaisimpana paikkana Venetsia. Voitto vaati 87 lentoa ja 16 000 kilometriä.

– Aika monella kentällä olen käynyt koko harrastusurani aikana. Kaikilla Suomen kentillä en ole käynyt, mutta ehkä sekin joku kaunis päivä tapahtuu. Yli puolella olennaisista lentopaikoista kuitenkin, Aakko toteaa.

Hän aloitti lentämisen omien sanojensa mukaan myöhään, vasta 44-vuotiaana. Jo aiemmin lentäminen oli kiinnostanut, ja Aakko harrasti radio-ohjattavia lennokkeja sekä -helikoptereita. Aiemmin lentämiseen ei ollut ollut mahdollisuutta tai uskallusta silloin kun sitä olisi halunnut.

– Olin itse sitä mieltä, että olen jo liian vanha siihen hommaan, mutta onneksi ympärillä oli ihmisiä, jotka olivat lentäneet ja he puhuivat minut mukaan. Kurssilla oli myös minua huomattavasti vanhempia tieteenharjoittajaherroja, joten totesin, ettei minulla ole mitään hätää, Aakko nauraa.

Samalla Aakko halusi katsoa, viekö harrastus mennessään ja niinhän siinä kävi. Vuoden päästä hänellä oli jo oma kone.

Kurssista on nyt viisi vuotta ja nälkä on kasvanut syödessä. Aakko lentää kolmannella koneellaan, kaksimoottorisella matkakone Diamond DA62:lla. Sillä hän myös saavutti voitot lentopaikkakisassa.

Aakon kone parkissa Lidon lentokentällä Venetsiassa, joka oli hänen lentopaikkakisan kaukaisin kohteensa

Päiväretkiä Pohjanmaalta

Aakko on ollut tyytyväinen koneeseensa ja hän on lentänyt sillä matkalentojen lisäksi työmatkoja sekä vapaa-ajanmatkoja, muun muassa isäänsä tapamaan. Kenttiä on tullut koluttua pitkin Suomea. Suurin osa kisassa kierretyistä kotimaan kentistä oli valvomattomia lentopaikkoja.

Aakko ei tehnyt tarkkaa suunnitelmaa voitokkaalle kilpailulle. Kentät valikoituivat enemmän fiiliksen mukaan. Kentän koko toimi merkittävimpänä tekijänä, sillä tärkeintä oli, että kentältä mahtui nousemaan.

– Minulla on sukulaisia Pohjamaalla ja sinne tulee lennettyä muutenkin, joten sieltä oli helppo lähteä tekemään päiväretkiä ja katselemaan muitakin kenttiä. Kunhan reitistä tuli järkevä, sen mukaan sitten mentiin.

Lentojen aikana Aakko myös tutustui kenttiin. Joka paikassa, jossa paikallisia harrastajia on ollut, on aikaa kulunut myös kuulumisten vaihtoon.

– Monessa näkyi paikallisia ilmailijoita ja oli mukava jutustella. Kaikkialla olen jäänyt juttelemaan missä on mahdollisuus ollut, Aakko summaa.

Hänen koneensa on vähän harvinaisempi kotimaan kentillä, sillä se on toinen lajiaan Suomessa. Siitä herää helposti myös keskusteltavaa lentovierailuilla.

Harrastus joka vaatii keskittymistä ja tuo mielenrauhaa

Lentämisessä Aakkoa kiehtoo keskittyminen, alkaen lennonvalmistelusta aina sääolosuhteisiin. Se rentouttaa arjen keskellä. Hän kuvailee, miten pakotettu keskittyminen lentämiseen ja turvallisuuteen vie muut ajatukset pois mielestä.

– On rentouttavaa keskittyä vain yhteen asiaan. Maailman murheet ja muut stressit häviävät. Se tyhjentää mielen. Minulle se on ollut keino saavuttaa mielenrauha.

Itse lentämistä Aakko kuvailee sekä tylsäksi että kivaksi. Autopilotilla lennettäessä lentäjän tehtäväksi jää pelkkä monitorointi. Käsillä lennettäessä puolestaan pääsee omaan tunnelmansa. Näkymät koneesta tekevät vaikutuksen joka kerta. Aakko kertoo, miten niiden katseleminen on upeaa. Intohimo lentämistä kohtaan koskee myös muuta ilmailuun liittyvää.

Lidon saari hurmasi hienoudellaan

Suomen lisäksi Aakko keräsi lentokilometrejä Euroopasta. Pisin matka taittui Venetsiaan Lidon kentälle. Yksittäin pisin legi oli neljä ja puoli tuntia. Keskimäärin matkat olivat yhdestä kahteen tuntia. Lidon historiallisella ruohokentällä käyminen oli ollut hänellä haaveissa jo pidemmän aikaan.

– Se oli hienoin näistä käymistäni kentistä. Sinne saapuminen on jo itsessään kovin kaunista ja se on erilainen muihin kenttiin verrattuna. Myös Krakovan nostaisin mukavaksi kokemukseksi. Se on iso, eikä sinänsä mitenkään erikoinen, mutta lentokenttäkokemuksena hyvin joustava ja porukka siellä oli palvelualtista, Aakko sanoo.

Lidon kentälle lentämiseen liittyi myös Alppien ylitys mennen tullen, joka oli kaunista katseltavaa. Alkuperäinen tarkoitus oli lentää mennessä vuorien keskellä, mutta valitettavasti sääolosuhteet eivät olleet suotuisat. Niinpä niiden yli piti lentää mennessä ja tullessa.

– Ehkä se jää tälle vuodelle tehtäväksi.

Pekka Aakon kone on Diamond DA62.

Tekninen ongelma hoitui lounaan aikana

Voittoisia lentoja ei saavutettu ilman sattumuksia. Eräs jäi erityisesti Aakon mieleen. He olivat juuri lähteneet Krakovasta tarkoituksenaan mennä tervehtimään tuttuja lentokonetehtaassa, jossa matkakone Diamond DA62 on rakennettu.

– Olimme juuri lähteneet Krakovasta, kun koneeseen tuli tekninen ongelma. Se ei ollut sen tyyppinen, että matka olisi pitänyt keskeyttää. Pystyimme jatkamaan lentoa kahden moottorin tuoman turvan ansiosta ja saimme toisen moottorin vikailmoituksen poistettua käsin matkan aikana.

Aakko soitti ilmasta tehtaalle, että olemme tulossa ja kahvien lisäksi tarvittaisiin huoltoa. Aiottu tervehdyskäynti muuttuikin huoltoreissuksi. Onneksi vika oli sellainen, ettei matkaa täytynyt keskeyttää.

– Niin siinä kävi, että kävimme lounaalla ja joimme kahvit ja huolto teki puolitoistatuntia töitä. Siinä oli jokin pieni säätöongelma ja sen jälkeen kone oli kunnossa. Onni onnettomuudessa, että olimme tehdasta kohden menossa.

Yllättävä kohde osoittautui helmeksi

Osan kisan matkoista Aakko suunnitteli ja osaan hän lensi fiilispohjalta. Varsinkin Euroopan lentojen kohteet elivät säiden mukaan. Se toi mukanaan vapautta, koska omalla koneella lentäessä aikataulut olivat vapaat. Tämän ansiosta matkalla tuli käytyä myös kokonaan uusissa kohteissa, kuten Vilnassa.

– Meidän piti lentää Krakovaan, mutta siellä oli ukkosta ja rakeita, eikä se houkutellut. Vilnassa näytti säiden puolesta hyvältä ja lensimme sinne. Se oli ihan löytö ja todella hieno paikka, jonne pitää tänä kesänä mennä uudestaan.

Aakko olisi ilman kilpailuakin lentänyt paljon, mutta varsinkaan kotimaan kenttiä ei olisi tullut kierrettyä siinä laajuudessa. Aakko on pyrkinyt käymään Euroopassa kerran tai kaksi vuodessa. Seuraavaksi ajatuksena on lähteä ylittämään Atlanti.

– Nälkä kasvaa syödessä. Suunnitelmissa on käydä Jenkkilässä Oshkosh Airventure 2022 ilmailutapahtumassa omalla koneella ensi kesänä. Katsotaan, toteutuuko se omien aikataulujen osalta, ainakin toiveissa se on.

Parasta lentämisessä on sen tuoma vapaus mennä, vähän jopa suunnittelemattomasti. Silloin näkee sellaisia paikkoja ja asioita, joita ei vaikka autolla näkisi.

Myös lentopaikkakisaan Aakko aikoo osallistua, mutta tältä vuodelta saa jäädä pienkentät samassa laajuudessaan kiertämättä. Jos matka Yhdysvaltoihin toteutuu, niin mailisarjan kärkipaikka lienee sillä kasassa.

Pekka Aakko

Ikä 50

Ammatti Yrittäjä

Lentotunnit yhteensä 996 h

Lupakirjat PPL(A) + MEP/IR

Pekka Aakko otti kuvan Alppimaisemasta Wienistä lähdön jälkeen.

Lentopaikkakisa houkuttelee lentomatkailuun

Lentopaikkakisa järjestettiin kesäkuun ja syyskuun välissä. Kilpailuaikana osallistujien tuli käydä mahdollisimman monella eri lentopaikalla. Kilpailun tarkoituksena on edistää ilmailijoiden keskinäistä kanssakäymistä. Turhaa kiirettä on syytä välttää ja lentäjiä houkutellaan tutustumaan paikalliseen toimintaan mahdollisuuksien mukaan.

Lentopaikoiksi hyväksytään ne hyväksytyt ja yksityiset lentopaikat, jotka täyttävät koneen lentokäsikirjan vaatimukset. Myös vesikoneilla voi osallistua, silloin lentopaikoiksi hyväksytään maalentopaikkojen yhteydessä olevat vesilentopaikat.

Läpilaskuja ei lasketa kisasuorituksiksi vaan ensimmäisen lentoonlähdön tai loppulaskun on täytynyt tapahtua kyseisellä lentopaikalla.

Kotimaisista lentopaikoista saa yhden pisteen ja ulkomailla kerätyistä lentopaikoista puolitoista pistettä. Pilotti voi päivän aikana saada korkeintaan kymmenen pistettä.

Sarjan voittaa se, joka on saanut kilpailuaikana sarjassaan eniten pisteitä. Jos päädytään tasapisteisiin, voittaa se, joka on käynyt kotikentältään mitattuna kauimpana.

Aavahelukka oli pohjoisin kohde, johon Aakko lensi juhannuksena 2021