Onnistumisen kokemuksia ja itseilmaisua ilmassa

torstai 25.04.2019
TEKSTI Mia Weckström
KUVAT Elsa Pankkonen

Sofia Tähtinen, 23, pääsi tuulitunnelilentämisen makuun aloittaessaan työt Föönissä. Lajin erikoisuus veti Lahdesta kotoisin olevaa liikuntaneuvojaa puoleensa.

Sofia Tähtinen, miten ja milloin aloitit lajin parissa?

”Näin Facebookissa avoimen työpaikkailmoituksen Fööniin ja päätin hakea. Epäilin, että työpaikka ei aukenisi, koska minulla ei ole laskuvarjotaustaa. Hakuprosessi eteni. Kesällä 2018 lensin ensimmäiset kerrat ennen Föönin valmistumista. Syksyn mittaan työpaikka varmistui ja niin tuulitunnelilentäminen alkoi.”

Mikä sai sinut kiinnostumaan tuulitunnelilentämisestä?

”Kiinnostukseni heräsi, kun näin tuulitunnelilentämistä ensimmäisen kerran. Lajin erikoisuus veti puoleensa. On siistiä, että monenlaiset ja kaiken ikäiset voivat lentää omalla tyylillään.”

Millä tasolla olet nyt?

”Olen liiton hyväksymä tuulitunneliohjaaja ja oppinut työn kautta. Suuntaudun freestyleen, joka on ”tanssillisempaa”. Vielä on paljon opittavaa.”

Mikä tuulitunnelilentämisessä kiehtoo sinua?

”Vapauden tunne ja mahdollisuus itseilmaisuun. Se, että ilmassa voi tehdä käytännössä mitä vain, kuten kokeilla eri juttuja ja saada adrenaliinia vereen. Lentäminen on motivoivaa ja antaa paljon onnistumisen kokemuksia. Ohjaajan näkökulmasta on hienoa nähdä ensi kertaa lentäviä. En ole nähnyt ihmistä, joka ei olisi lentämisen jälkeen hymyillyt.”

Mikä on ollut tähän mennessä hienoin hetki?

”Ensimmäiset kerrat, kun olin lentämässä ja haastavampien taitojen – kuten lay outin, jossa mennään pään yli – oppiminen. Taistelin kauan ja kun onnistuin, se oli äärettömän hieno tunne.”

Entä mikä on ollut haastavinta?

”Laji on psyykkisesti haastava ja vaatii itsehillintää. Harjoitteluvaiheessa on pidettävä pää kasassa ja annettava anteeksi itselleen. Jos kaikki ei onnistu heti ensimmäisellä yrittämällä, se täytyy hyväksyä ja aloittaa alusta.”

Millaisia tavoitteita olet asettanut itsellesi?

”Tavoitteenani on oppia kaikki perusasiat, lähteä kehittymään sitä kautta ja mahdollisesti osallistua ensi vuonna tuulitunnelilentämisen SM-kilpailuihin. Haluan kehittyä valmennuksen saralla ja suuntautua valmentamiseen, jota opiskelin valinnaisena liikuntaneuvoja ja -ohjaaja -opinnoissani Vierumäellä. Lisäksi laskuvarjohyppääminen kiinnostaa ehdottomasti. NOVA-kurssi on ollut ajatuksissani.”

LISÄÄ AIHEESTA