Nummelan lentokentälle älykästä lentokoneiden ja sähköautojen latausta

keskiviikko 07.10.2020
TEKSTI

T&G Nordic Oy kehitti yhdessä Unified Chargers Oy:n kanssa Nummelan Lentokenttäyhdistys Ry:n erikoistarpeet täyttävän kokonaisuuden pikavauhdilla.

Järjestelmä lienee ainutlaatuinen Suomessa, koska esimerkiksi latauksensa aloittava lentokone on aina etusijalla sähkönsaannissa ja tarvittaessa sähköautojen saamaa latausvirtaa rajoitetaan.

Käyttöönottohetkellä lentokoneen latauslaitelähdön lisäksi sähköautoille on varustettu neljälle parkkiruudulle keskinopeat latauslaitteet, mutta laajennuskapasiteetti on suunniteltu jo valmiiksi -niin älykkääseen syöttökeskukseen – kuin tilattuun sähköliittymäänkin.

Myös ukkoset on huomioitu ilmailun vaatimalla vakavuudella.

Sen lisäksi että jokaiseen portaaseen on lisätty jopa vaatimukset ylittävä määrä ylijännitesuojauksia, niin syöttökeskuksessa on myös erityinen lisäliityntä Lentokenttäyhdistyksen ukkosvalvontalaitteistoa varten.

Koska sähkölentokoneet, niin kuin ladattavat sähköautotkin ovat arvokkaita – niiden suojelemiseksi latauksen aikaiselta ukkosvauriolta Lentokenttäyhdistys pystyy ohjaamaan ukkosvalvontalaitteistonsa signaalilla kyseisen latauskokonaisuuden täysin jännitteettömäksi.

Myös lentokoneen lataamiseen käytettävä lähtö on mittaroitu, joten aivan ilmaiseksi sähkölentokoneetkaan eivät taivaalla lennä, vaikka kustannukset ovatkin vain murto-osia perinteisiin verrattuna.

Kireä aikataulu ei haitannut järjestelmän toimittamista

Vaikka tarpeiden kartoitus ja suunnitelmat tehtiin pääosin elokuun alkupäivinä, niin laitetoimittajakaksikon saumaton yhteistyö loi mahdollisuuden viedä asioita läpi normaalia pikaisemmalla vauhdilla.

Asiointi niin liittymän toimittavan Carunan, kuin liittymän urakoivan N3M Powerin kanssa aloitettiin välittömästi. Lisäksi luonnollisesti Nummelan Lentokenttäyhdistys Ry:llä oli lukuisia naruja käsissään eri suuntiin, aina Vihdin kuntaan asti.

Tom Arppe Nummelan Lentokenttäyhdistys Ry:n puheenjohtaja kommentoi hankintaa sähköautojen latauspisteellä:

–Isoin mahdollistaja ja sitä kautta iso kiitos Suomen Ilmailuliitto ry:lle, joka alueellisena maanomistajana antoi luvan vetää syöttökaapelin maidensa halki. Viimeisen esteen poisti Vihdin kunta ripeällä sijoitusluvan hyväksynnällä. Meidän latausjärjestelmän sähköasennukset hoiti Nummelan Sähkötyö Oy viimetipan asennustarpeeseen tosi joustavasti.

Nummelan Lentokenttäyhdistys Ry:n varapuheenjohtaja Markku Roschier jatkaa:

– Muidenkin erikoistekniikoiden osalta olemme tekemässä esimerkiksi täysin poikkeuksellista kiitotien valvontaa. Myös kiitotievalot tulevat tänä vuonna hankintaan ja toivottavasti myös asennukseen. Ajan hengen mukaisesti kehitämme itseämme aktiiviseksi myös miehittämättömien alusten suhteen. Muutokset tuovat merkittävää lisäturvallisuutta ja näillä tekniikoilla Nummelan lentokenttä hypähtää kaikkein modernimpien kokoistensa kastiin.