Antti Lauttamus ylivoimaisesti Suomen mestariksi
Moottoroidun varjoliidon slalomin SM-kilpailu, ensimmäinen laatuaan, oli osa SM-viikkoa Salossa. SM-viikko on moniurheilutapahtuma, jossa oli mukana 28 lajia. SM-viikkohan kokoaa yhteen urheilua rakastaville suomalaisille hiukan tuntemattomampia urheilulajeja. Näitä ovat moottoroidun varjoliidon lisäksi esimerkiksi agility, ultrajuoksu ja speedgolf. SM-viikon motto oli ”Neljä päivää urheilun juhlaa maalla, vedessä ja ilmassa”.
Moottoroidulla varjoliitimellä kilpaillaan mittaamalla pilottien taitoja muun muassa lentosuunnistuksessa, tarkkuuslaskussa ja erilaisissa matalalentotehtävissä. Vauhdikkain kilpailumuoto on juuri slalom, jossa kilpailijat lentävät matalalla 8–12 metrin korkuisista ilmatäytteisistä pyloneista (keiloista) tehtyä rataa pitkin. Pylonien yläpuolella lentäminen voidaan tulkita ratavirheeksi, koska voi olla vaikea nähdä, kiertääkö lentäjä pylonin vai ei. Slalom-kilpailut toteutetaan turvallisuussyistä veden päällä ja mielellään rauhallisessa kelissä.
Lajin suosio on kasvussa ja se on erittäin suosittua muun muassa Aasiassa. Kilpailuissa käytetään sovellettuja FAI:n sääntöjä ja kilpailun johtajalla on paljon valtaa suunnitella päivän kulkua sään mukaisesti. Kansainvälisesti laji kuuluu FAI:ssa paramotor ja microlight -komission eli CIMAn alaisuuteen.
Laji kehittyy ja kilpailut myös
Moottoroitu varjoliito tuli Suomeen 1990-luvulla ja alkuaikojen laitteiden toimivuus oli vaihteleva. Ensimmäistä kertaa lajissa kilpailtiin 2003 Somerolla. Nykyisin moottorit ja samoin siivet ovat erinomaisia ja tarkoitukseen suunniteltuja ja laji on kehittynyt niin, että vauhdikas slalomkin on ohjelmassa. Lajista kiinnostui myös YLE Urheilu, joka televisioi lennot Salosta. YLE Areenasta voi lennot nähdä edelleen.
Slalomin kilpailupaikka oli Halikonlahti. Kilpailun johtaja Juha Herrala kertoo, että tuuliennuste oli hankala, koska tuuli tuli lahdelle pyörteisenä harjun yli. Slalom vaatii suunnittelua ja järjestäjä Varsinais-Suomen Moottoriliitäjät ry oli tehnyt paljon pohjatyötä, mukaan lukien palavereja YLE Urheilun kanssa televisioinnista, lauttojen ja pylonien tarkistamista ja täyttöä, akkujen ja latureiden hankintaa, jotta kanavapuhaltimilla saatiin pidettyä pylonit pystyssä lautan päällä ja lähtöportin suunnittelua.
Pääjärjestäjänä toimi Mika Virolainen, joka oli erittäin tyytyväinen kilpailun jälkeen, sillä sääherkkä laji saatiin hyvin TV:n kautta suuremman yleisön tietoon. Vuoden 2022 kilpailuun oli tulossa 10 lentäjää, mutta lopulta osallistujia oli viisi: Antti Lauttamus Ilmasotakoulun lentokerhosta, Mika Virolainen Varsinais-Suomen moottoriliitäjistä ja kolme lentäjää Etelä-Suomen Varjoliitäjistä (ESV) eli Jekki Kettu, Ari Sahlström ja Matias Kajula.
Nopeasti mutta turvallisesti matalalla
Slalom on näyttävä laji. Lähellä vettä lentäminen auttaa lentäjää havainnoimaan rataa. Nopeimpien lentäjien vauhti oli 80 km/h ja korkeutta oli vain metri veden pinnasta. Nopein suoritus voittaa, mutta lentäjä voi saada virhepisteitä esimerkiksi jos siipi ei pysy muodossa tai jos lentäjä koskettaa vettä. Osallistujien mukaan suosituimmat siivet ovat puolalaisen Dudekin tuotantoa, tärkeäähän slalomissa on nopea siipi ja tehokas moottori. Kypärä on pakollinen ja kilpailijalla on oltava automaattisesti toimivat kellukkeet veteen putoamisen varalta.
Kilpailuviikon keskiviikkona tehtiin viimeiset valmistelut ja torstaina saapui myös Volvo-Penta -edustajalta moottorivene lainaksi. YLE Urheilu asensi paikalle viisi kameraa. Tuulen rauhoittumista odoteltiin torstai-iltaan, jolloin osa lentäjistä pääsi treenaamaan radalla.
Voitto Kauhavalle
Aloitus perjantaina siirrettiin tuntia aikaisemmaksi, jotta tuuliolosuhteet mahdollistaisivat useamman suorituksen. Perjantaina aamulla sovittiin kaikkien lentävän ensin kaksi suoritusta ja sen jälkeen tehtäisiin tilannearvio. Kilpailijat olivat torstaina suorittaneet mielikuvaharjoittelua maassa keilojen avulla. Kaikilta muilta pylonien kiertäminen onnistuikin oikeassa järjestyksessä, mutta Ari Sahlström sai virhepisteitä, kun palasi viimeiseltä keilalta molemmilla kerroilla eri reittiä kuin muut.
Tavoitteena oli lentää kaksi kierrosta ja finaalit sijoituksista 1.–3., mutta tuulen vuoksi mitalit jaettiin kahden kierroksen tulosten perusteella. Ylivoimaiseen voittoon nopeimmilla ajoilla ja ilman virhepisteitä lensi Ilmasotakoulun lentokerhon 36-vuotias Antti Lauttamus. Järjestävän kerhon Mika Virolainen otti hopeaa ja Matias Kajula ESV:stä pronssia.
Vuonna 2012 lentämisen aloittanut Antti Lauttamus oli tyytyväinen, että Suomeenkin saatiin slalom-kilpailut, aikaisemmin hän on käynyt hakemassa tuntumaa lajiin muun muassa Puolasta ja Kreikasta. Lauttamus lentää myös Dudekin siivellä (18 m3), moottorina on Parajet Zenith 250 ja näillä välineillä hänen vauhtinsa oli omaa luokkansa.
–No nopeushan se tässä lajissa viehättää, Lauttamus toteaa.
Vuoden 2022 MM-kilpailut järjestetään Nové Mlýnyssä Tsekeissä ja Suomestakin saattaa lähteä sinne edustus. Lajin tulevaisuus näyttää joka tapauksessa valoisalta.