Moottorivarjoliidon mestaruudesta kisattiin Merikarvialla

tiistai 09.05.2017
TEKSTI Helina Nieminen
KUVAT Aarno Isomäki

Moottoroidun varjoliidon SM-kilpailut järjestettiin Tampereen kevytilmailukerhon isännöiminä Merikarvialla 18.–19. maaliskuuta. Kisat käytiin peltoaukealla kuntakeskuksen välittömässä läheisyydessä. Ehkä juuri keskustan läheisyyden ansiosta yleisöäkin oli tavanomaista suurempi joukko seuraamassa kilpailuja ja tutustumassa lajiin.

Kilpailuun oli ilmoittautunut yhteensä 19 pilottia, joista muutama oli ensikertalaisia. Kilpailu oli suunniteltu kaksipäiväiseksi, mutta sääolosuhteiden vuoksi ainoastaan sunnuntaista muodostui kisapäivä.

Kolmella lennolla kilpailijat keräsivät pisteitä kaikilta osa-alueilta, jotka olivat taloudellisuus, navigointi ja tarkkuuslento. Kilpailu oli avoin kahdelle eri lentoonlähtötavalle ja molemmille oli oma sarja. Pyöriltä starttaavien sarjassa oli neljä osallistujaa, loput starttasivat jaloilta.

Pieniä kalustovaurioita lukuun ottamatta kisat onnistuivat todella hyvin ja järjestelyt saivat yleisesti kiitosta sekä osallistujilta että yleisöltä.

Jaloilta starttaavissa kirkkaimman mitalin otti Etelä-Pohjanmaan liitäjiä edustanut Timo Lauttamus. Toiseksi sijoittui Pitkävuoren liitäjien Antti Tuutti, ja pronssisen mitalin pokkasi järjestävän seuran edustaja Kalle Ojamo.

Pyöriltä starttaavien sarjassa Urpo Minkkinen nappasi ensimmäisen sijan, Timo Smolander toisen ja Raimo Pekkinen pronssipaikan.

Joukkuekilpailussa Pitkävuoren liitäjät voittivat, hopeaa sai Varsinais-Suomen moottoriliitäjät ja pronssille sijoittui Tampereen kevytilmailukerho.

LISÄÄ AIHEESTA