Modial 2020: Siperiaan lähetettynä – MM-kilpailuiden juryssä

torstai 07.10.2021
TEKSTI PASI PIRTTIKOSKI
Tyypillinen näkymä Kemerovossa, tarkkuushyppääjä lähestyy patjaa ja An-2 hyppykone taustalla pudottamassa seuraavaa joukkuetta.

Mikä saa ihmiset lähtemään liki vapaaehtoisesti Siperiaan näin Korona-aikana? No tietenkin Mondial 2020 -kilpailut. Mondial on laskuvarjourheilun kilpailumuoto, jossa pyritään järjestämään kaikki laskuvarjohyppäämisen lajit samaan aikaan samassa paikassa. Ensimmäiset Mondial-tyyppiset kilpailut pidettiin jo vuonna 2003 Ranskassa.,

Tanay ja Kemerovo ovat tällä kertaa Mondial-kilpailujen hyppypaikat. Alun perin kilpailujen piti olla yhteinen kaksi viikkoa kestävä tapahtuma vuonna 2020, mutta nykytilanne huomioiden kilpailut jaettiin kolmeen noin viikon mittaiseen osaan. Kirjoittaja osallistui Juryn jäsenenä Kemerovossa pidettyihin tarkkuus- ja taitohypyn kilpailuihin. Nämä olivat ainoat Kemerovossa hypätyt kilpailulajit.

Tanayssa hypättiin FS, CF, WS, CP sekä Speed -lajit. Suomalaisedustusta oli mukana CF 2-way sekvenssissä, WS:ssä sekä CP:ssä. Suomen joukkueen koko oli kymmenen henkilöä, joista kolme osallistui kupukuviohyppyihin (CF), kolme siipipukuhyppyihin (WS) ja kaksi swooppiin (CP).

Kemerovoon oli lähdössä alun perin täysi joukkue tarkkuushyppääjiä, mutta erinäisistä syistä johtuen kaikkien matka peruuntui. ISC/FAI:n kutsumana paikalla oli Pasi Pirttikoski Kemerovon juryssä sekä Linda Mäkelä tuomarina Tanayssa.

FAI:n I katergorian kilpailuihin, joihin kuuluu MM-tason sekä maanosien mestaruuskilpailut, valitaan Jury kansainvälisessä ISC:n (International Skydiving Commission) kokouksessa. Ennen valintalistalle pääsyä pitää halukkaan ilmoittautua ja saada hyväksyntä ISC:n kokouksessa. Käytännössä vasta seuraavana vuonna on mahdollisuus päästä Juryn tehtäviin. Koska nyt oli kyseessä Mondial-tyypin kilpailut, niin juryjä oli vain kaksi, yksi molemmille kilpailupaikoille. Normaaleihin MM-tasoin kilpailuihin valitaan yksi kolmihenkinen jury ISC:n toimesta.

Juryn tehtävän on käsitellä mahdolliset protestit. Samalla jury tarkkailee, että toiminta on sääntöjen mukaista ja tasapuolista. Juryn toimintaa on ohjeistettu usealla FAI:n ja sen alakomitean ISC:n asiakirjalla.

Kemerovon juryyn valittiin johtajaksi itävaltalainen Doris Merz-Hunziker. Jäseniksi kirjoittajan lisäksi valittiin Chang Il Choi (David) Koreasta. FAI:n kontrolleria ei Kemerovossa tällä kertaa ollut vaan sellainen oli Tanayssa, toisella hyppykentällä, Alberto Martin Paracuellos Espanjasta. Päätuomari Kemerovossa oli Michel Jara Ranskasta. Eli koossa oli hyvin monikansallinen ryhmä.

Käytännön matkajärjestelyt ovat juryn jäsenille kilpailijoita helpommat. Viisumi ja passi pitää kuitenkin itse hoitaa, mutta lentoliput saatiin suoraan järjestäjältä. Korona-ajan vuoksi kilpailuiden järjestäjä oli määrännyt tulo- ja paluupäivät, joten sen suhteen matkan suunnittelu oli helppoa. Tämä valitettavasti esti suunnitellut junamatkan Kemerovosta Vladivostokiin. Junamatkan keston sijaan sain odottaa menomatkalla Moskovassa peräti 12 tuntia aikataulun mukaisen reilun kuuden tunnin sijasta. No, tulipahan kenttätuolit tutuiksi.

Kilpailupaikan hommia
Jury yhdessä päätuomarin kanssa hyväksyi kilpailuun käytettävän laitteiston ja kilpailupaikan ennen virallisten kilpailuhyppyjen alkua. Jury julkaisee tästä ilmoituksen virallisella ilmoitustaululla. Jury myös varmistaa, että ilmoitustaululla on nähtävissä viralliset maailman- ja maanosien ennätykset sekä säännöt.

Tällä kertaa juryn tehtäviin kuului myös koronaohjeiden noudattamisen valvonta. Käytännössä esimerkiksi maskittomuudesta sisätiloissa huomautettiin. Maskeja kuitenkin käytettiin hyvin. Toinen uusi asia oli venäläisten urheilijoiden valvonta. WADA:n päätösten mukaan, Venäjä ei voi esiintyä oman lippunsa ja nimensä alla kansainvälisissä kilpailuissa maassa jatkuneen pitkään jatkuneen dopingin käytön takia. Sen vuoksi Mondial-kilpailuissa oli mukana Venäjän laskuvarjoliiton joukkue.

Avajaiset Tanayssa

Koronan takia molemmilla kilpailupaikoilla piti olla omat avajaiset. Syystä tai toisesta tämä muuttui ja Kemerovon kilpailijat ja toimitsijat eli tuomarit ja jury siirtyivät busseilla parin tunnin matkan Tanyaan. Avajaiset pidettiin Tanayssa juhlavalla, ja ne alkoivat joukkueiden esittelyllä, jota seurasi tervetulopuheiden lisäksi kilpailijoiden ja tuomareiden edustajan antamat valat. Valitettavasti Tanayn osalta kilpailut oli jaettu kahteen osaan, joten näihin avajaisiin pääsi vain kaksi Suomen edustajaa. Klas Ramsey ja Juho Mäntylä osallistuivat Canopy Piloting -lajiin.

Avajaisten virallisen osuuden päätyttyä ranskalainen Patrice Girardin kutsuttiin Skydiving Museum järjestön Hall of Fame’n jäseneksi. Girardin on pitkäaikainen CF lajien kilpailija. Hän on voittanut neljä maailmanmestaruutta sekä 25 Ranskan mestaruutta. Hän on myös toiminut IPC:n presidenttinä. Paluu Kemerovoon tapahtui vasta keskiyöllä, joten kilpailujen alkua siirrettiin.

Kilpailut alkavat

Ensimmäisenä kilpailupäivänä hypättiin vain tarkkuutta. Vaikka päivään sisältyi kaksi liki tunnin taukoa sateen takia, saatiin kolme täyttä kierrosta hypättyä. Joukkuetarkkuutta hypätään viisihenkisinjoukkuein, joista neljä parasta tulosta huomioidaan lopputuloksissa. Jokaisen hyppy on samalla osa henkilökohtaista kilpailua. Minimi kierrosmäärä mestaruuksien jakoon on viisi.
Tarkkuuden lisäksi ohjelmaan kuului taitohyppy. Siinä hyppääjä tekee ennakkoon arvotut käännösten ja volttien sarjat. Sarjoja on neljä ja maailmanmestaruus voidaan jakaa yhden hyppykierroksen jälkeen. Tällä kertaa naisten taitohypyssä ei saatu ratkaistua maailmanmestaruutta, koska mukana oli vain kolmen kansakunnan edustajat vaaditun neljän sijasta. Maailmanmestaruudet jaettiin myös junioreiden, eli alle 24-vuotiaiden hyppääjien kesken. Koronapandemian takia tätä ikärajaa oli tällä kertaa korotettu vuodella.

Joustavat järjestelyt
Kemerovon osalta MM-kilpailut olivat melko pienet. Kilpailuihin osallistui 58 miestä, 27 naista sekä 16 mies- ja kahdeksan naiskilpailijaa juniorisarjassa. Yhden tarkkuushyppykierroksen läpivienti kesti siten noin tunnin ja 45 minuuttia.
Käytössä oli kaksi kymmenpaikkaista An-2-konetta. Kolmas An-2-kone oli myös paikalla, joskin kaikkia kolmea ei käytetty yhtä aikaa. Tanayssa hyppykoneina oli L-410 sekä An-2 ja erittäin harvinainen Antonov PZL-Mielec TVS-2MS (TBC-2MC) eli An-2 turbiinimoottorilla varustettuna.

Isot kilpailut eivät onnistu ilman vapaaehtoisten työpanosta. Vapaaehtoisia tarvittiin myös Mondial-kilpailuissa. Yksi vapaaehtoisista oli Anastasia Shafikova. Hän kertoi, että Kemerovossa vapaaehtoisia on yhteensä 65. He saavat ylläpidon lisäksi vaatetuksen sekä majoituksen, mikäli eivät asu kaupungissa. Shafikova itse asuu Kemerovossa, joten kaupunki on hänelle tuttu.

– Vapaaehtoisia haettiin muun muassa kaupungissa toimivista yliopistoista, Shafikova kertoo.

Pääosa vapaaehtoisista pääsi harjoittelemaan englannin kieltä, joka on myös kilpailujen virallinen kieli. Vapaaehtoisille oli tarjolla myös tehtäviä, jossa vierailla kielillä puhuminen ei ollut välttämätöntä.

Itse kilpailupäivinä juryllä ei ole käytännössä kuin tarkkailijan rooli. Luonnollisesti, jos protesteja tulee, niin ne on käsiteltävä välittömästi. Siksi toimenkuvaan kuului paperisten sääntöasiakirjojen käyttö ja valmius tietokoneen käyttöön. Kilpailujen ajaksi saimme käyttöömme rajoittamattoman venäläisen sim-kortin puhelimen käyttöä varten. Se helpotti huomattavasti yhteydenpitoa. Kilpailijat ja toimihenkilöt majoittuivat kaupungin hotelleihin. Matkat tehtiin linja-autoilla ja juryn jäsenet kulkivat tuomariston kanssa samalla autolla. Siksi aikataulumme oli aina sama kuin tuomareilla. Aamusta kentälle ennen kilpailijoita ja takaisin heidän jälkeensä.

Tositoimiin pääsimme viimeisenä kilpailupäivänä. Keli ei ollut suosinut hyppäämistä kahteen edelliseen päivään ja bulletiinin mukaan olisi pitänyt lopettaa kahdelta. Kilpailujen johtajan ehdotuksesta ja kaikkien kannattaessa, jury sai käsiteltäväkseen ehdotuksen kilpailuiden jatkamisesta tunnilla. Jatkoaikaa ei kuitenkaan tarvittu, sillä kierrokset saatiin täyteen ja jopa mitalit saatiin ratkaistua uusintahypyillä. Kemerovossa ei tehty protesteja, joten kilpailut menivät kilpailijoidenkin mielestä sääntöjen mukaan.

Tämä oli hyvä ja opettavainen matka. Sääntöjen ymmärtäminen ja kielitaito kehittyi ja mikä parasta, pääsi kilpailujen tunnelmaan ilman omista hypyistä stressaamista. Tämäkin matka osoitti, että kansainvälisiin tehtäviin kannattaa hakeutua.
Suomalaiset hyppäsivät uudet Suomen ennätykset jokaisessa lajiryhmässä. CP:ssä Juho Mäntylä rikkoi pituudessa entisen ennätyksensä, Ilmasirkus-joukkue paransi myös omaa ennätystään CF 2-wayssa ja Tatjana Maksudov teki ennätykset sekä aika- että matkakilpailussa. Ilmasirkus sijoittui kuudenneksi, mikä oli paras suomalaisijoitus Mondial kilpailuissa. Tulokset ja suomalaisten SE:t löytyvät FAI:n sivuilta.