Mitä voimme oppia viime kauden virheistä?

torstai 01.08.2019
TEKSTI Nils Rostedt
KUVAT Atol Avion

Atol-amfibiokone joutui viime vuonna tekemään pakkolaskun metsään, kun kuomu aukesi lennolla. Valmistajan tekemän tutkinnan mukaan silmälasikotelo oli jäänyt väliin. Otkes ei tutkinut tapausta.

POIMINTOJA

NOIN 170 ”normaalin” vaaratilanteen joukosta löytyy pika-analyysissä tapauksia laidasta laitaan. Ilmatila­rikkomukset ovat, kuten aiempina vuosina, määrällisesti suurin ryhmä. Tässä korostuu se, että yleisilmai­lukoneita käytetään hyvin paljon ammattilentäjien koulutuksessa, missä kynnys poikkeamaraportin tekemiseen lienee varsin matala.

Laskuvarjohyppylentoihin liittyviä ilmoituksia tehtiin viime vuonna tavanomaista enemmän. Esimerkkinä maahan tulevien hyp­pääjien lähellä yleisilmailukoneella tehty lentoonlähtö, kuten myös laskeutuminen. Hyppykoneet ovat myös toisinaan syystä tai toisesta joutuneet hyppytoimintaan varatun ilmatilan ulkopuolelle.

Eräs nousutrendissä oleva ilmoi­tusten aihe on FOD (Foreign Object Debris) eli kiito- tai rullausteiltä löytyneet vieraat esineet. Ilmoituk­sissa kerrotaan löytyneen muun muassa Cessnan polttoainetankin korkki, polttoaineen mittatikku, useita erinäisiä pultteja ja metal­linen suojakippo. Lisäksi erään koneen lentoonlähdössä aukesi tavaratilan luukku ja matkatavaraa putosi kiitotielle.

Kuinka ollakaan myös ilma-alusten rengasrikkoja ilmoitettiin merkittävä määrä eli ainakin viisi kappaletta. On hyvin mahdollista, että ainakin osa niistä olivat FOD:n aiheuttamia.

Radio- ja mittaristovikojakin on ilmoitettu kohtuullisen runsaasti, mutta muuten teknisiä vikoja ei ole kirjattu huolestuttavassa määrin.

Eräässä ilmoituksessa kerrotaan lennosta, missä jouduttiin vahin­gossa jäätävään sateeseen. Tässä olisi voinut käydä huonomminkin, mutta miehistö osasi kääntyä takaisin.

Yleensäkään säästä johtuneis­ta vaaratilanteista ei juurikaan ilmoitettu. Tämä on takavuosiin verrattuna parannus. Muistissa on vielä se, kuinka melkein joka vuosi lennettiin huonoon säähän, usein surullisin seurauksin.

• Eräs Ilmailuliiton toiminnoista on Traficomin kanssa sovittu yhteis­työ yleisilmailun eri lajien turval­lisuuspoikkeamien analyysissä. Lähdeaineistona on Traficomilta saatu poikkeamailmoitusten kooste sekä turvallisuustilanne­katsaukset.