Mikko Nurmiselle kultaa avoimessa luokassa

keskiviikko 17.08.2022
TEKSTI Sara Salonen
KUVAT Sara Salonen, Katja Soikkeli
Kerholuokan kärki vasemmalta: Mikko Ylihärsilä, Kim Toppari ja Sakari Pyörre. Kuva: Sara Salonen

SM-kilpailut Räyskälän muotoisen pilven alla

 

Räyskälässä kilpailtiin jälleen purjelennon suomenmestaruudesta kolmessa luokassa touko-kesäkuun vaihteessa. Epävakaisesta säästä huolimatta kolme kilpailupäivää saatiin lennettyä.

 

Keli näytti lupaavalta gridissä eli lähtöryhmitelmässä kolmannen kilpailupäivän alkaessa. Racing- ja kerholuokalle annettiin kahden tunnin aluetehtävät, kun taas avoimelle luokalle tehtäväaika oli puoli tuntia pidempi. Kuva: Sara Salonen

 

Jo lauantaina 21. toukokuuta tein katsauksen sääpalvelun kymmenen päivän ennusteeseen, josta kävi hyvin äkkiä ilmi, milloin purjelennon suomenmestaruudesta kilpaillaan. Tänä vuonna kilpailun kesto oli totutusta kahdeksasta päivästä poiketen kymmenen päivää kisojen alkaessa helatorstaina 26. toukokuuta. Pilvi ja kolme pisaraa. Oli syytä pakata kumisaappaat ja sateenvarjo mukaan Räyskälään. Niinhän siinä kävi. Kolmena päivänä sää oli kerrassaan niin surkea, ettei edes gridaamiselle ollut edellytyksiä. Toisena ja kolmantena päivänä ei ollut tarvetta laittaa edes herätystä briefingiin.
Sunnuntaiaamu valkeni paksun sumupilven varjostamana, ja kilpailijoiden keskuudessa vallitsi epäusko päivän toteutumisen suhteen. Pilvipeitteen hieman rakoillessa pohjat nousivat yli 700 metrin, ja hinaukset päätettiin aloittaa kello 13.00. Tehtäväksi annettiin jokaiselle luokalle miltei identtinen kahden tunnin aluetehtävä.

 

 

Hinauksen jälkeen kentän päällä olevat 700–800 metrin pilvipohjat näyttivät vain romahtavan ensimmäisen käännealueen suuntaan, joten odotteluksihan se meni. Vaikka matala keli tuntui toimivan melko luotettavasti, oli ensimmäisen alueen harvassa olevat maastolaskupaikat syytä ottaa huomioon. Toisen käännealueen jälkeen keli parani, pohjat nousivat huomattavasti ja miltei kaikki saivat tehtävän lennettyä läpi. Lyhyehkön tehtävän ja melko tasaisen suorittamisen vuoksi piste-erot jäivät kaikissa luokissa melko pieniksi.

 

 

 

Kelit paranivat viimein
Toisena päivänä keli oli huomattavasti selkeämpi ja kisakoneet saatiin taivaalle hyvissä ajoin. Jokaiselle luokalle annettiin nopeustehtävä, jotka olivat pituudeltaan 301–417 kilometriä. Tehtäväalueelle kehittyi paikoitellen hienoja pilvijonomuodostelmia, joiden alla matka taittui mukavasti pitkin liu’uin kaartamatta. Lähes kaikki lensivät jälleen tehtävän läpi kunnialla, ja kerholuokan nuorisosta Mikko Ylihärsilä ja Kim Toppari tekivät vallankumouksen vieden kärkisijoitukset päivätuloksissa. Ylihärsilä sai samalla ensimmäisen SM-tason päivävoittonsa. Racing-luokassa Nuutti Kankare rakensi pistekaulaa kanssakilpailijoihinsa jo toisella päivävoitollaan.

 

Jokaisessa luokassa käytiin toisen päivän jälkeen tiukkaa taistelua kärkisijoista, joista kovin kamppailu oli avoimessa luokassa vain yhden pisteen erolla ensimmäistä sijaa pitävän Mikko Nurmisen ja toisella sijalla olevan Martti Koivulan välillä. Yhden välipäivän jälkeen tilannetta tasoiteltiin Nurmisen toisella päivävoitolla. Kerholuokassa Kim Topparin ja Mikko Ylihärsilän jälleen dominoidessa tilanne muuttui entistä jännittävämmäksi vain 20 pisteen erolla ensimmäisen ja kolmannen sijan välillä. Uusia kasvoja nähtiin jälleen kärkikahinoissa, kun racing-luokassa Antti Koskiniemen lisäksi jaetulla ykkössijalla riemuitsi ensimmäistä SM-päivävoittoaan Hannu Niemi pistäen tulostaulukon uuteen järjestykseen.

 

 

Uusi lähtömenetelmä käyttöön
Uutta pilot event -lähtömenetelmää päästiin kolmantena päivänä viimein kokeilemaan tositoimissa. Kilpailijat olivat pääsääntöisesti mielissään sen käyttööntosta teknisistä haasteista huolimatta.

 

Pilot event, eli PEV-lähdössä asetetaan odotusaika ja lähtöikkuna, jonka aikana tulee lähteä tehtävälle. Odotusaika lähtee käyntiin, kun kilpailija painaa lennontallentimestaan siihen tarkoitettua nappia. Tällöin muut kilpailijat eivät tiedä, milloin kukin on PEV-napin painanut, joten muiden kilpailijoiden peesaaminen hankaloituu.

 

Asetetun lähtöikkunan ulkopuolella lähteneitä rankaistaan pistesakoilla. Teknisistä haasteista johtuen PEV-merkintää ei muutamien kilpailijoiden lentotiedostoihin tallentunut, jolloin viidenkymmenen pisteen sakko oli tarpeeksi suuri pistämään tuloslistaa uusiksi kerholuokassa.

 

 

Epävakainen loppuviikko
Sateen ropinaa kuunnellessa toivoa loppuviikon suhteen oli vielä jäljellä, ja katseet suunnattiin kohti perjantaita. Lupaavan oloinen ennuste kääntyi päälaelleen perjantaiaamun valjetessa. Lauttaantuvan pilvikaton jäädessä vellomaan kentän ylle päätettiin päivä perua puolentoista tunnin hinausten siirtelyn jälkeen. Samanlaista koneiden siirtelyä maata pitkin oli luvassa seuraavanakin päivänä, kun massiiviset kuuropilvet alkoivat muodostua tehtävän suuntaan. Päätöstä päivän perumisesta tuki myös ensimmäinen maastoon laskenut saksalaisturisti noin 10 kilometrin päässä kentästä Portaassa.

 

Vaikka varsinaiset kisapäivät jäivät vähiin, oli kilpailut organisaation osalta järjestetty niin hyvin kuin näissä epävarmoissa olosuhteissa vain on mahdollista. Mikko Nurminen piti tiukasti 1. sijasta koko kilpailun ajan kiinni vieden ensimmäisen suomenmestaruutensa avoimessa luokassa. Hopealle sijoittui Martti Koivula ja pronssille Sami Rissanen. Racing-luokassa Kristan Roine vei kultaa huomattavalla piste erolla, 2. sijalla Antti Koskiniemi ja 3. sijalla Pasi Pulkkinen. Kerholuokassa nuoriso kapusi huipulle, ja ensimmäistä SM-kultaansa juhlisti Kim Toppari ja hopeaa Mikko Ylihärsilä. Pronssille sijoittui kisakonkari Sakari Pyörre.

 

Vauhdikkaita maaliintuloja ihailtiin kentän laidalla. Haastavista keleistä huolimatta maastolaskut jäivät vähiin. Kuvassa Martti Koivulan JS1 C Revelation 21 metrin kärkivälillä. Kuva: Katja Soikkeli