Mikä lennokeissa koukuttaa, Tapio Linkosalo? Katso video!

keskiviikko 06.09.2017
TEKSTI Markku Kiiskinen
KUVAT Tapio Hanhilammi, Martin Larsson, Pekka Linkosalo

Kun Tapio Linkosalolta kysyy, miksi hän monien ilmailulajien joukosta on valinnut juuri lennokit ja erityisesti vapaasti lentävät lennokit, ei vastausta tarvitse kauaa odottaa. Hänen mielestään lennokit kiehtovat monipuolisuudellaan.

Tapio Linkosalo

Syntynyt vuonna 1965.

Ennen vuonna 1981 tapahtunutta liittymistään Kuopion Ilmailuyhdistykseen rakenteli Suomen Ilmailuliiton lennokkisarjoista Esko 1:n, Meritähden, Virin ja Tikan. Ennen Tikan valmistumista hänelle selvisi pari rakentamisen perusperiaatetta: lentääkseen hyvin lennokin tulee olla suora ja kevyt.

Kilpailu-ura ja totisempi harrastaminen alkoi Lappeenrannan yökilpailusta vuonna 1981. Ensimmäiset Wakefield-lennokit valmistuivat vuonna 1983.

Vuonna 1984 Romaniassa pidetyistä vapaasti lentävien EM-kilpailuista lähtien Tapio Linkosalo on edustanut Suomea monissa kansainvälisissä arvokilpailuissa. Hän on saavuttanut pari Suomen mestaruutta Wakefield-luokassa, yhden maailmancup-osakilpailuvoiton ja useamman mitalisijan. Sisälennokeissa hänellä on monia SM-mitaleita. Lisäksi suuret määrät Suomen Cupin voittoja ja muita mitaleita.

Sisälennokeissa hän on tehnyt 18 Suomen ennätystä.

Kerhot: KIY, KLK-Kihu, VLK, Suomen Ilmailuliitto.