Me teimme sen!

perjantai 02.10.2020
TEKSTI

Harrastamastaan lajista riippumatta kaikki ilmailijat jakavat ainakin yhden yhteisen näkemyksen: ilmailu on elämyksellistä. Monesti elämyksellisyyden tunnetta kasvattaa erilaisten esteiden ylittäminen ja ongelmien ratkominen.

Kun ilmailua on harrastanut riittävän pitkään, moni mielii kilpailuihin tai ennätystentekoon. Yksi esimerkki tänä kesänä tehdyistä ennätyksistä on purjelennon vapaan kolmiolennon Suomen ennätys. Vaikka lentäjällä on takanaan 40 vuotta harrastusta, ennätyksen toteutuminen oli hänelle myös jonkinlainen yllätys. Voitokkaan kilpailusuorituksen tai ennätyksen teko vaatii vankkoja lajitaitoja ja hyvää säätä kärsivällisyydestä puhumattakaan – epäonnistuneita yrityksiä tulee väistämättä.

Onnistuminen ei oikeastaan koskaan ole vain yhden ihmisen tahdosta ja taidoista kiinni. Vaikka lentonäytöstä oli järjestämässä ammattitaitoinen ydinryhmä ja aktiiviset talkoolaiset, koronapandemian varotoimenpiteet laittoivat kapuloita rattaisiin. Siitä huolimatta Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös Kauhava Air Show 2020 toteutettiin onnistuneesti monipuolisella ohjelmalla.

Terveysviranomaisten tekemien Covid-19-pandemia-arvioiden vuoksi alkukesäksi suunniteltu päälentonäytös siirrettiin elokuun loppuun. Aikataulun muutoksesta huolimatta koronatilanne vaikutti myös loppukesällä olennaisesti järjestelyihin, joilla ulkomaalaiset esiintyjät pystyivät tulla näytökseen. Tarvittiin tehokasta viranomaisten yhteistyötä, koronatestejä ja omaehtoisen karanteenien toteuttamista. Näytösvieraiden näkökulmasta koronan varotoimenpiteet näkyivät ulkoilmatapahtumassa lähinnä vain käsidesin käyttönä ja etäisyyden pitämisenä muihin ihmisiin.

Kuten kaikki tietävät, ilmailu on turvallisuussyistä tarkasti säädeltyä. Rajojen rikkomistakin tarvitaan, jotta kehitystä tapahtuu tai se vauhdittuu täällä Pohjolan perukoilla. Kaksi suomalaista lentäjää toi tänä kesänä Suomeen maamme ensimmäisen ultrahelikopterin. Ilmailijoita ultrakopteri kiinnostaa, koska sen ostohinta ja käyttökulut ovat edulliset.

Ennen ultrakopterin lentämistä Italiasta Suomeen lentäjät lensivät Italiassa ultralight-helikopterilupakirjat ja kävivät koneen tyyppikurssin. Vielä toistaiseksi ultrakopteri on Italian rekisterissä ja sitä lennetään italialaisilla lupakirjoilla. Oma haasteensa on ultrakopterin rekisteröinti Suomeen, sillä Euroopan alueella ultrakevyet helikopterit on uusi ilma-alusluokka, jota koskevia lentotoimintamääräyksiä ei ole vielä tehty. Ultrakopteriluokka mainitaan EU:n ilmailun perusasetuksessa, mutta Suomessa niitä koskevien määräysten aikataulu on vielä avoin. Toivoa sopii, että maahan jo tuotu ultrakopteri vauhdittaa kansallisten määräysten valmistelua.

Näistä ja monista muistakin aiheista kerrotaan tässä Ilmailu-lehdessä. Yhteistä lehden artikkeleille on myös niiden syntytapa. Ilmailussa kerrotaan ilmailijoiden omista kokemuksista ja näkemyksistä niin, että kentillä harrastavat ihmiset pääsevät ääneen.

Kirsi Seppälä
päätoimittaja