Makupaloja Kaivopuiston lentonäytöksestä

torstai 07.10.2021
TEKSTI TIA HÄRKÖNEN
Pääesiintyjänä ilmassa taituroi Ranskan Ilma- ja Avaruusvoimien Armée de l’Air et de l’Espacen taitolentoryhmä Patrouille de France. Kuva: Antti Tuomela

Elokuisessa Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksessä Helsingin Kaivopuistossa keli suosi niin katsojia kuin esiintyjiä. Taivaalla nähtiin upea kattaus sekä siviili-ilmailun klassikoita että nykypäivän kalustoa sekä tietenkin HX-hanketarjoajien hävittäjäehdokkaita nykyisen Hornetin korvaajaksi.

Suomen Ilmailuliiton 6.–7.8.2021 järjestämä vuoden 2021 päälentonäytös keräsi aurinkoisena perjantaina paikan päälle Kaivopuistoon kymmeniä tuhansia ihmisiä. Varsinaisen Kaivari 21 -tapahtuma-alueen ulkopuolella eteläisen Helsingin rannoilla ja saarissa sekä merellä katsojia oli vielä runsaammin paikalla.

Koneet nousivat esitysvuorolleen sekä Helsinki-Vantaalta että Nummelan kentältä.

Kaivari 21 -tapahtuman tavoitteena oli tuoda ilmailua lähemmäs aivan tavallisia ihmisiä ja esitellä, mistä kaikesta siinä on kysymys. Sijaintinsa puolesta Kaivopuiston edusta oli esityksille upea paikka ja näytös näkyi laajasti kauempanakin kaupungilla sekä myös Vantaan ja Espoon puolella.

On harvinaista, että ainoa lentävä Saab B17-pommikone eli Blå Johan nähdään Ruotsin rajojen ulkopuolella. Mutta niin vain Saab toi sen Kaivopuistoon. Kuva: Antti Tuomela

Kaikkiaan Suomeen saapui keskiviikkona 4.8. kymmenen Alpha Jetiä. Taitolentoesityksissä on aina mukana varakoneita, esityksessä taivaalla lensi suunnitellusti kahdeksan. Kuva: Peter Forsgård
Tiesitkö, että jokaisessa Patrouille de Francen -esityskoneessa on takasiivessä erilainen Pikku Prinssi -hahmo? Kuva: Peter Forsgård
Yksi Kaivopuiston lentonäytöksen katsojia ihastuttaneesta esityksestä oli Saabin Gripen E, joka esiintyi Kaivarissa ensimmäistä kertaa niin yleisön edessä kuin myös upouudessa taktisessa kuosissaan. Saabin koe- ja näytöslentäjä André Brännström yllätti katsojat myös tarjoamalla odottamatonta liekitystä päästäessään lentopetrolia vuotamaan jättövirtaukseen ja sytyttäen sen näyttävästi suihkumoottorinsa jälkipoltolla. Kuva: Ahti Kannisto