Lopullinen F-35-tarjous toimitettu Suomen hallitukselle

perjantai 30.04.2021
TEKSTI MICHAEL JÄÄSKELÄINEN

Viidennen sukupolven F-35 tarjoaa Suomelle ainutlaatuista suorituskykyä, huoltovarmuutta ja teollista yhteistyötä.

Yhdysvaltain hallitus ja Lockheed Martin ovat toimittaneet Suomen hallitukselle 29.4.2021 lopullisen F-35-tarjouksen Suomen seuraavaksi hävittäjäksi.

F-35-tarjous on kokonaispaketti, joka sisältää F-35A-hävittäjiä sekä ylläpitoratkaisun, joka täyttää Suomen huoltovarmuusvaatimukset myös tilanteessa, jolloin Suomen rajat on suljettu poikkeusolojen takia. Lopullinen tarjous sisältää suomalaiselle puolustusteollisuudelle F-35:n suoraan valmistukseen ja ylläpitoon liittyen monia mahdollisuuksia, joita ei ole aikaisemmin tarjottu.

–F-35 tarjoaa suomalaiselle teollisuudelle huipputeknologian työpaikkoja, jollaisia mikään kilpailijamme ei pysty tarjoamaan”, sanoo F-35-ohjelman johtaja Bridget Lauderdale.

–Tuotantoyhteistyö jatkuisi yli 20 vuotta ja F-35:n ylläpidon yhteistyö 2050-luvulle saakka. Suomi ylläpitäisi omia F-35-hävittäjiään sekä lisäksi tukisi globaalia F-35-laivastoa valmistamalla merkittäviä koneen osia.

F-35-tuotannon ulkopuolella Lockheed Martin rakentaisi suomalaisten yritysten ja korkeakoulujen kanssa kumppanuuksia puolustusyhteistyön kehittämiseksi ja edistämiseksi epäsuoran teollisen yhteistyön hankkeissa.

Häiveteknologia, yliääninopeus, edistykselliset sensorit, suuri asekuorma ja pitkä toimintasäde tekevät F-35-monitoimihävittäjästä maailman edistyksellisimmän, selviytymiskykyisimmän ja parhaiten verkottuneen lentokoneen. Se on myös kustannustehokkain ratkaisu Suomen ilmavoimien tulevaksi hävittäjäksi tarjoten ainoan 5. sukupolven hävittäjän 4. sukupolven hävittäjän hinnalla.

Jo 13 valtiota on valinnut F-35:n, ja se palvelee 27 tukikohdassa ympäri maailmaa. Yhdeksän valtiota käyttää F-35:tä omalla maaperällään. Palveluskäytössä on tällä hetkellä yli 630 F-35-hävittäjää. Yli 1 300 lentäjää ja 10 380 mekaanikkoa on koulutettu koneen käyttöä ja ylläpitoa varten.