Lisää ilmailijoita yksi pieni hyvä teko kerrallaan

torstai 11.04.2024
TEKSTI Nuutti Luukkonen
Nuutti Luukkonen

Olin jokin aika sitten palaamassa ilmailutapahtumasta erään itseäni nuoremman ilmailijan kanssa. Jonkin aikaa päivän ohjelmasta juteltuamme keskustelu kääntyi kummankin ilmailu-uraan. Itselläni oli ilo päästä lennättämään tätä nuorempaa ilmailijaa purjekoneella SIL Eagles -tapahtumassa, kun hän oli vasta innokas 14-vuotias kotisimulaattoripilotti. Siitä lennätyksestä on alkanut aktiivisen ilmailijan polku kohti ammattia ilmailualalla, josta nuorempi ilmailija minua suuresti kiitti.

En oikein tiennyt miten tähän kiitokseen vastaisin. Tokihan olin ollut järjestämässä lentomahdollisuutta nuorille kyseisenä viikonloppuna, mutta itse kuitenkin pidän sitä osana omaa harrastustani. Lentäminen on minulle nautinto jo yksinkin lentäessä, mutta hauskanpidon jakaminen jonkun muun kanssa on ylivoimaisesti paras tapa lentää. Päällimmäisenä olikin tuntemus siitä, etten ollut tehnyt mitään merkittävää.

Jokainen meistä on harrastaessaan ilmailun mainoskasvo. Se, millaisen kuvan itsestämme annamme lajimme pariin tuleville ihmisille, edustaa väistämättä myös lajiyhteisöä kokonaisuutena. Usein positiivisen vaikutuksen lajista pystyy antamaan vain välittämällä oman kiinnostuksensa ja innostuneisuutensa toimintaa kohtaan. SIL Eagles -lennätysohjelmalla myös lentokokemuksien mahdollistaminen on helpottunut.

Vaikka positiivisella ja iloisella suhtautumisella uusiin ihmisiin voimme saada tartutettua oman kiinnostuksemme ilmailuun, voivat yksittäisetkin huonot sanavalinnat ja töykeät kommentit karkottaa innokkaita aloittelijoita. Näistä negatiivisista kohtaamisista räikeimpiä olisivat uuden ilmailijan syrjiminen tai huono kohtelu hänen henkilökohtaisten piirteidensä, ominaisuuksien tai vakaumuksien takia. Tähän kaikessa Ilmailuliiton alaisessa toiminnassa tulee olla nollatoleranssi. Ilmailuliitto on myös mukana oikeusministeriön johtamassa Syrjinnästä vapaa -kampanjassa. Kampanjassa mukana olevat järjestöt, yritykset ja yhteisöt sitoutuvat toiminnassaan kohtelemaan kaikkia asiakkaita ja henkilökuntaa yhdenvertaisesti. Haastankin kaikki ilmailukerhojemme jäsenet pohtimaan omaa suhtautumistaan erilaisiin ihmisiin ja huolehtimaan omalta osaltaan siitä, että jokainen ilmailun pariin saapuva ihminen tuntisi itsensä arvokkaaksi ja toivotuksi.

Pienet teot, jotka ruokkivat potentiaalisen ilmailijan kiinnostusta lentämiseen, lennättämiseen, hyppäämiseen tai liitämiseen, ovat usein merkittävin rekrytointikeino uusien jäsenien saamiseksi kerhoon. Muistan itse innostukseni purjelentoon heränneen edesmenneen Hyvinkään Ilmailukerhon puuhamiehen Timo Aaltosen esiteltyä minulle purjelentokonetta ollessani 14-vuotias. Voisi sanoa, että tämä Timon pitämä viidentoista minuutin esittely Alexander Schleicher K-8b -purjekoneesta toi HyIK:n ja myöhemmin Suomen Ilmailuliittoon yhden aktiivin lisää. Olkaa siis kukin ylpeä omasta lajistanne ja tavastanne ilmailla!

Kirjoittaja Nuutti Luukkonen on purjelentoa harrastava ansiolentäjä ja Suomen Ilmailuliiton hallituksen jäsen.