Liiton urheilijapäivä Vierumäellä

torstai 15.03.2018
TEKSTI Pasi Pirttikoski
KUVAT Pasi Pirttikoski

Reilut 30 ilmailu-urheilijaa osallistui Vierumäen urheiluopistolla 10. maaliskuuta pidettyyn liiton urheilijapäivään. Liki kaikki liiton alalajit olivat edustettuna.

Urheilupäivän suurin ryhmä oli purjelentäjät. Heillä oli samana viikonloppuna maajoukkueen valmennustapahtuma maajoukkuevalmentajan vetämänä.

Urheilupäivän ohjelman tuotti urheiluopisto. Aluksi kuultiin uusinta uutta SUEK:n eli Suomen Urheilun Eettisen Keskuksen suunnalta (https://www.suek.fi). Monille ennestään tuttu Antidopingtoimikunta eli ADT on nykyisin osa SUEK:ia. Tällä kertaa aiheena oli kuitenkin tasa-arvo ja yhdenvertaisuus. Tällä osa-alueella liitto on ollut aktiivinen.

Liiton uusi yhdenvertaisuussuunnitelma löytyy verkosta osoitteesta https://www.ilmailuliitto.fi/wp-content/uploads/2017/01/yhdenvertaisuussuunnitelma-sil.pdf

Toisena aiheena oli ravitsemus osana suorituskykyä. Tämä kokonaisuus kiinnosti kovasti, sillä monissa ilmailulajeissa on tähän liittyviä haasteita. Esimerkiksi purjelennossa voi yksi kilpailu- tai harjoitussuoritus kestää jopa lähelle kymmenen tuntia. Ja se aika on istuttava pienessä lasikuitukopissa koneen nokalla. Laskuvarjohypyissä suorituksia voi tulla vain muutama päivässä, mutta silti kentällä on odotettava koko pitkä päivä.

Ravitsemusosuudessa kuultiin myös, ettei se voi ja kananmuna olekaan niin vaarallista, miten joistain iltapäivälehtien lööpeistä voisi päätellä. Lähtökohtana on, että perinteisen ruokalautasmallin mukaisesti syömällä selviää pitkälle. Syömisen lisäksi juomisen merkitystä ei saa unohtaa. Monet meistä juovat liian vähän. Nestettä olisi nautittava reilut kaksi litraa päivässä. Samalla on muistettava, että muun muassa kahvi poistaa nestettä, joten sen nauttiminen lisää nesteen tarvetta. Ravitsemusosuus päättyi sopivasti täyttävään lounaaseen.

Lounaan jälkeen oli ohjelmassa psyykkinen valmentautuminen. Nyt oli ryhmätöiden aika. Meidät oli sopivasti jaettu lajiemme perusteella ryhmiin. Teimme oman lajin psyykkisen lajianalyysin. Eli käytännössä, mitä esimerkiksi liidinlajit vaativat urheilijan psyykeltä. Tehtävää helpotti taulukko, jossa oli erilaisia osa-alueita, joiden merkitystä piti arvioida oman lajin kannalta. Esimerkkeinä osa-alueista ovat vaikkapa suorituksen kesto, suoritus–palautumisaika ja fyysisen riskin todennäköisyys.

Ryhmätyön aikana todettiin jälleen kerran, että esimerkiksi laskuvarjourheilun puolella on todella erilaisia alalajeja. Ilmailussa suoritusten kesto vaihtelee Canopy Pilotingin muutamasta sekunnista purjelennon liki päivän mittaisiin suorituksiin. Nämä äärilaidat vaativat erilaisia psyykkisiä ominaisuuksia.

Psyykkisen lajianalyysin jälkeen on mahdollista tunnistaa tarvittavia kehityskohteita. Siten pystyy hankkimaan joko itselle osaamista tai saada sitä valmentajalta. Samalla muistutettiin, että jos se kuuluisa ”joku” lupaa hoitaa jonkun psyykkisen osa-alueen kuntoon kerralla, on syytä miettiä, onko kyseessä markkinamiehen mainoslause vai totuus. Mainoslause kuulostaa uskottavammalta.

Osaavien valmentajien puute on kuitenkin konkreettinen ongelma valtaosassa ilmailun lajeista. Meillä on kyllä alkeis- ja jatkokouluttajia, mutta yleistä valmennustietoutta puuttuu. Urheiluilmailuopisto on käynnistänyt valmentajakoulutuksen, joka jatkuu verkko-opintojen merkeissä syksyllä 2018.

LISÄÄ AIHEESTA