lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Liidokkikisa kysyy tiimipelitaitoja

torstai 03.12.2020
TEKSTI AURORA KOSKENSALO
KUVAT TOMMI VESANNON ALBUMI
Janne Laurén lennättää F3B-liidokkia ja Tauno Knuuttila avustaa.

Ruotsinpyhtäällä on oiva lennokkien lennätyspaikka

 

 

F3B-liidokkien Suomen mestaruuden voitti vantaalainen Tauno Knuuttila, 50. Kisakoneenaan hänellä on Samba Modelin Pike Precision 2. Se on täyshiilikuituinen liidokki, jonka lentopaino on 2–4 kiloa.

 

Vuoden 2020 kisakauteen Knuuttila on tyytyväinen, vaikkakin parannettavaa löytyy aina.
– F3B on siinä mielessä hyvä laji, ettei siinä voi olla täydellinen. Ei etenkään niissä kohdin, kun lennetään kelloa vastaan, Tauno Knuuttila selittää.

 

F3B-kisassa lennätetään aika-, matka- ja nopeustehtävä. Mitä niissä tehdään?
– Aikatehtävässä pitäisi pysyä taivaalla 10 minuuttia ja laskeutua lopulta maaliin, Knuuttila vastaa.
Hänen mukaansa vaaditun ajan saavuttaminen onnistuu jopa ilman nostavien ilmavirtausten apua, kunhan lennättäjä osaa kerätä hinauksessa riittävästi korkeutta ja hän taitaa puhtaan peruslentämisen.

 

Matkatehtävässä lennetään 150 metrin rataa neljän minuutin ajan. Tavoitteena on saavuttaa niin pitkä matka kuin mahdollista.
Nopeustehtävässä rataa kierretään kaksi kierrosta mahdollisimman nopeasti. Tätä varten lennokkiin lastataan lisäpainot. Niiden avulla vauhti kohoaa alkusyöksyssä jopa 200 km/h tuntumaan.

 

Aika- ja matkatehtävissä taivaalla saattaa olla viisikin liidokkia yhtä aikaa. Nopeustehtävää lennätetään turvallisuussyistä yksi liidokki kerrallaan.

 

 

Liidokin on taivuttava moneen
Haastavan F3B:stä tekee se, että kaikki kolme tehtävää pitää lennättää samalla lennokilla. Aikatehtävässä sen täytyy liitää äärimmäisen hyvin. Nopeustehtävässä rakenteen pitää kestää kovia voimia.

 

Knuuttila toteaa, että lennättäjän on syytä tuntea liidokkinsa käytös perinpohjin kaikissa tilanteissa. Myös ohjaintrimmien säätämistä riittää esimerkiksi sääolojen vaihdellessa.

 

Monipuolisuutensa ja lujuutensa vuoksi vanhat F3B-liidokit ovat suosittuja huvittelukoneita. Niistä on helppo rakentaa erinomaisia sähkömoottoriliidokkeja.

 

 

Apujoukot ovat tarpeen
Tauno Knuuttila harjoittelee F3B:tä Ruotsinpyhtään lennokkikentällä. Aiemmin hän treenasi talvellakin, mutta nykyään lähinnä keväästä syksyyn.

 

Yksinään lennättäjä kykenee treenaamaan oikeastaan vain aikatehtävää. Matka- ja nopeustehtävien harjoitteluun tarvitaan avustajia, jotka seisovat käännöspisteillä ja valvovat niiden oikeaoppista kiertämistä.

–Kun liidokki ohittaa käännöspisteen, he painavat nappulaa ja kaiuttimista kuuluu tietty ääni. Aina niin ei käy. Silloin on palattava takaisin, Knuuttila selittää.

 

Avustaja tai takamies on tärkeässä roolissa hinauksesta lähtien. Tavallisesti hän päästää tai heittää koneen matkaan, jotta lennättäjä saa keskittyä ohjaamiseen heti liidokin irrottua käsistä. Avustaja saa antaa lennättäjälle vinkkejä sekä ohjeita. Hän voi siis melkeinpä ajattaa liidokkia, kunhan hän ei koske tikkuihin.

 

Kilpailuissa kunkin lennättäjän avustaja tarkkailee, missä muiden osallistujien liidokit ovat, miten ne lentävät ja mistä voisi vaikka löytyä nosto. Suomessa piirit ovat pienet, joten F3B-kilpailijat avustavat pääasiassa toinen toisiaan.

 

Entäpä Suomen mestarin vinkit harjoitteluun?
Knuuttila kannustaa harjoittelun lomassa pohtimaan, miten omaa lennättämistä olisi mahdollista parantaa. Hän on todennut, ettei oma pähkäily välttämättä vie pitkälle.
– Siksi on tärkeää tulla joukkoon ja kuunnella muiden neuvoja, hän evästää.

 

F3B SM-lopputulokset 2020
1.Knuuttila Tauno, 2. Laurén Janne, 3. Råman Mikko, 4. Hanhilammi Tapio, 5. Vesalo Tommi, 6. Astikainen Heikki, 7. Nieminen Aki, 8. Kärkkäinen Jouni, 9. Heikkilä Esa,10. Alho Tero, 11. Lahtinen Jukka.