Lentotukialusmuseo USS Midway on harvinaisuus

maanantai 28.09.2020
TEKSTI PASI PIRTTIKOSKI
KUVAT PASI PIRTTIKOSKI
Hangarikansi on valtava. Sinne on sijoitettu useita koneita sekä kaikki simulaattorit ja koneidenohjaamot joihin päästi tutustumaan. Myös kauppa- ja kahvio sijaitsevat tällä kannella.

Lentotukialus on museona harvinaisuus. Yksi näistä harvoista on USS Madway, mikä on museoitu San Diegoon Kaliforniaan.

Museo on erittäin suosittu, sillä viime vuonna siellä vieraili peräti 1 300 000 ihmistä. San Diegon alueella työskentelee nykyisin noin 95 000 merivoimien palveluksessa olevaa henkilöä. Lisäksi lasketaan, että noin 125 000 siviiliä saa elantonsa armeijan läsnäolon ansiosta. US NAVY onkin alueen selvästi suurin työnantaja.

Pisimpään käytössä ollut sota-alus
USS Midway on USAn merivoimissa pisimpään käytössä ollut sota-alus. Se otettiin käyttöön viikko II maailmansodan päättymisen jälkeen ja laiva palveli aina vuoteen 1992 saakka. Sodan aikana laivanrakennus oli nopeaa, USS Midway valmistui 17 kuukaudessa. Laiva osallistui palvelusaikanaan sotatoimiin sekä Vietnamin sodassa ja Operaatio Desert Stormissa Irakin suunnalla. Vietnamin sodan aikana laivalta lähteneet koneet ampuivat alas kolme MiG-konetta mutta menettivät peräti 17 omaa konetta. Laivalta ammuttiin myös saksalainen V-2-raketti vuonna 1947.

Palvelusaikana laivalle tehtiin kolme isoa huolto- ja muutostyötä. 1950-luvun puolessa välissä laivan kansirakennelma muutettiin kaksiosaiseksi, jolloin koneita voitiin lähettää ja vastaanottaa samanaikaisesti. Konemäärä pieneni koneiden koon kasvaessa 130:stä noin 70:een. Viimeisinä vuosina laivalla oli 36 meillekin hyvin tuttua Hornet-hävittäjää sekä 18 Intruder-konetta.

Tuhansien työpaikka
Palveluksessa ollessaan USS Midway oli valtava laiva. Miehistöä oli noin 4 300. Heistä lentohenkilökuntaa 200 – 300. Laivalla tarjoiltiin noin 13 000 ateriaa päivässä ja kahviakin meni reilut 10 000 kupillista. Laivan katapulteilla voitiin lähettää kone ilmaan 90 sekunnin välein ja laskut voitiin tehdä päivällä 45 ja yöllä 60 sekunnin välein. Kannella työskenteli noin 250 miestä lentotoiminnan ollessa käynnissä.
Nykyisin museona toimiva laiva on erinomainen käyntikohde sotilasilmailusta kiinnostuneille. Aikaa kannattaa varata puoli päivää, sillä nähtävää ja kuultavaa on paljon. Vapaaehtoiset, jotka ovat palvelleet aluksella kertovat niin lentotoiminnasta kuin komentosillan toiminnasta. Vierailijoilla on käytössään audiolaitteet, joilla voi kuunnella tietoja eri kohteista. Lentokoneita ja helikoptereita laivalla on nähtävänä noin 30. Lisäksi on simulaattoreita sekä tietysti pieni kahvila ja myymälä.

Paljon nähtävää
Tukialusmuseolle saavuttaessa tullaan lentokannen alle avonaiseen tilaan. Siellä on mahdollisuus saada audiolaitteet käyttöönsä sekä opaskarttoja. Vapaaehtoisia avustajia löytyy riittävästi. Ravintola- ja kauppapalvelut ovat myös tällä kannella. Lisäksi kannelta löytyy muutama ohjaamo, johon pääsee tutustumaan. Näistä kirjoittajaa kiinnosti ennen kaikkea F-14 Tomcatin ohjaamo. Konehan tuli tutuksi Top Gun (1986) elokuvan myötä; siinä Tom Cruise lensi näyttävästi kyseisillä koneilla. Kannelta löytyy myös ”Battle of Midway” osio, jossa esiteltiin kattavasti kyseisen taistelun tapahtumat ja tiedot.

Laivalla pääsee kiertämään alakansien tiloja. Sieltä löytyy niin miehistön kuin upseerienkin majoitus- ja ruokailutilat. Luonnollisesti myös tarpeelliset keittiö- ja pesulatilat ja muut vastaavat tilat ovat nähtävissä. Elokuvista tuttuja paikkoja ovat varsinkin briefing-huoneet, joissa lentomiehistöt saavat tiedot tulevista tehtävistä. Jokaiselle laivueelle on omat tilat. Keulan ankkurikettingin koko yllättää. Se on oikeasti paksua rautaa, mutta laivan koon huomioiden täysin ymmärrettävän kokoinen. Myös konehuone on yksi mahdollinen käyntikohde.
Lentokannella on nähtävissä tukialuksella käytössä olleita lentokoneita sekä helikoptereita. Jo aikaisemmin mainittu F-14 Tomcat on yksi mielenkiintoisimmista mutta suomalaisille tutuin on F-18 Hornet -hävittäjä. Lentokannella vapaaehtoiset kertoivat, miten tukialukselta lähdetään katapulttilähdöllä sekä miten sinne laskeudutaan. Lisäksi oli mahdollisuus päästä tutustumaan ohjatusti komentosillalle. Komentosillalta näki myös lahden toisella puolella olevan USS Abraham Lincoln tukialuksen, joka oli käyntimme aikaan huoltokäynnillä San Diegossa. Kannella on myös Sea King helikopteri, joka on ollut poimimassa useita avaruuskapseleita merestä. Kopterin kyljestä löytyvät merkinnät Apollo-lennosta eli numerot 8, 10-13. Näistä Apollo 11 oli ensimmäinen kuulento.

Varaa riittävästi aikaa
Koronaepidemian tulo näkyi museolaivalla vain käsidesien muodossa. Käsidesin jakopaikkoja oli todella useita. Ja syytä olikin, sillä ahtaissa portaikoissa oli pakko pitää kaiteista kiinni. Maskeja ei sitä vastoin näkynyt kenelläkään eikä erillisiä suojautumisohjeita näkynyt missään. Myöskään varoitus- tai ohjeistuskuulutuksia ei ollut. Lentotukialus on niin iso, että siihen tutustumiseen kannattaa varata vähintään kolme tuntia tai puoli päivää. Mikäli haluaa lukea tai kuunnella kaikki tietolaatikot läviste, ei varmaan päiväkään riitä. USS Midway antaa kattavan kuvan niin historiasta kuin tukialustoiminnan nykypäivästäkin.

USS Midway
Vesillelasku 20.11.1945
Uppouma 45 000 t
Pituus 295 m
Levys 34,5 m
Koneteho 212 000 hv
Nopeus 33 solmua
Miehistö ~ 4 100
Miehistön keski-ikä alle 20 vuotta.
Lentokoneita 130 (1945) → 68 (1991)

Lentokannella hävittäjäpilotti kertoi sekä katapulttilähdöistä että laskuista tukialukselle. Haastavista laskuista noin 95% onnistui päivällä ja yölläkin peräti 88%. Käytännössä lentäjän on tuotava koneensa noin tenniskentän kokoiselle alueelle.

Sea King helikopteri

Komentosillalta on hyvät näkymät San Diegon suuntaan. Samalla sieltä saa hyvän käsityksen tukialuksen kannen valtavasti koosta.

Kannen alla on myös lennonjohdon tilat. Sieltä ohjataan ja varmistetaan lentoliikenne aluksen ympärillä.

Matkaseikkailua koronan varjossa

Lähdimme vaimoni kanssa matkalle maaliskuun alussa, jolloin koronasta oli vahvoja ennakkomerkkejä. Itse road tripillä länsirannikolla korona ei vaikuttanut meidän matkaamme mitenkään. Mutta saavuttuamme San Diegoon alkoi kaikki muuttua ja nopeasti. Ensin tuli sähköpostiviesti, että Finnair on perunut suunnitellun paluulentoni eikä korvaavaa lentoa ole. Paluulennon piti olla 10 päivän päästä Miamista. Nopea googlettelu näytti, että lentoja kuitenkin lähtee koko ajan. Alkuperäinen tarkoitus oli, että lennän reiluksi viikoksi laskuvarjohyppytapahtumaan Floridaan ja vaimoni aloittaisi kotimatkan suoraan Kaliforniasta.

Seuraavana päivänä USA ilmoitti sulkevansa rajat eurooppalaisilta. Se muutti ratkaisevasti suunnitelmiani. Tulevalle hyppyviikolle varaamani ja maksamani AirBnB talon sain onnekseni peruttua ja rahat takaisin. Kukaan muu eurooppalainen ei olisi enää päässyt hyppytapahtumaan rajojen sulun takia. Lentojen osalta päätin etsiä nopean paluureitin ja onnekseni pääsin samoille lennoille vaimoni kanssa. Siten paluumatka sujui ongelmitta.

Vakuutus ei tietenkään korvannut menetyksiä. Tappiota tuli USA:n sisäisen lennon ja uuden paluulennon välillä. Toistaiseksi Finnair ei ole käsitellyt korvaushakemusta. Viimeisin viesti on heinäkuun lopulta ”Käsittelemme hakemuksesi mahdollisimman pian. Keskimääräinen käsittelyaikamme on noin kahdeksan viikkoa, ja joissakin tapauksissa käsittely voi valitettavasti viedä pidempään.
Onneksemme kävimme USS Middwayllä torstaina 12.3. sillä perjantaina 13.3. Kalifornia sulki julkiset paikat kuten koulut ja museot. Pullovesi, käsidesi ja vessapaperi loppuivat kaupoista, mutta näkyvissä ei ollut juurikaan maskein varustautuneita henkilöitä. Perjantai-illan AHL jääkiekko-ottelukin peruttiin, joten sekin elämys siirtyi tulevaisuuteen.