
”Vähennän tehoja 1500 kierrokseen ja kaarran finaaliin Kumlingen kiitotielle 15. Voi, kuinka pieneltä se näyttääkin tuo 600 metrin pituinen radanpoikanen, kauniilla saarella keskellä Ahvenanmaan saaristoa. Ja onpa jännää lentää finaalia meren yllä! Painan radion tangenttia ja huomaan keskittyväni, jotta finaali-ilmoitukseen tulee varmasti kentän nimi oikein, kun en ole oikein muualta kuin Nummelasta lentänyt. Ilmoitus sujuu kuin vanhalta konkarilta konsanaan, ja muutama minuuttia myöhemmin Grobin eli tuttavallisemmin ”Roopen” telinet osuvat punaiseen asfalttiin. Vakiopomppujen jälkeen rullaan pienelle asematasolle ja sammutan moottorin.
Ennen kun kerkeän nauttia hiljaisen kentän lintujen laulusta ja meren tuoksusta, avaan puhelimen ja kirjaudun Lentopaikkakisaan. Näpyttelen lentoni – EFNU-EFKG ja saan heti tuloksen; 157NM ja 1 piste. Tyytyväisenä totean, että pisteet nousivat seitsemään pisteeseen, millä olen sijalla 87 henkilösarjassa. Meikä on kova matkalentäjä! Sitten avaan kuomuun ja valmistaudun tutustumaan uuteen eksoottisen paikkaan. Täällä puhutaan kuulemma ruotsia. Hui!”
Harrastukseen sisältöä
Moottorilentoa voi harrastaa monella tavalla, eikä yhtä oikeaa tapaa ole. Yksi pitää taitolennosta, toinen yöllä lentämisestä ja kolmas taas osallistumisesta vaikkapa tarkkuslentokilpailuihin.
Kun lupakirja on saatu käteen, kaikki lentäminen tuntuu mahtavalta, ja jo yksin taivaalle pääsy riittää motivaatioksi lähteä kentälle lennon valmisteluun sekä pörräämään laskukierrokseen puoleksi tunniksi. Hyvä niin, harrastuksen alkuvaiheessa kaikki kokemus on kultaakin arvokkaampaa. Ajan myötä uutuudenviehätys kuitenkin hiipuu, ja sitä alkaa toivoa harrastukseltaan jotain muuta kuin tutun kentän kiertämistä tai muutamalla tutulla kentällä käymistä. Jos tässä vaiheessa lentämiseen ei hanki uusia haasteita, upean harrastuksen lopettaminen on aivan nurkan takana.

Lentopaikkakisa ideoitiin Malmilla
Lentopaikkakisan idea syntyi aikoinaan Malmilla, kun paikalliset ilmailukerhot miettivät tapaa, jolla saataisiin jäsenistö aktivoitua matkalentämisen pariin, ja ennen kaikkea tutustumaan toisiin lentopaikkoihin muutoinkin kuin pikaisen läpilaskun muodossa. Näin syntyi epävirallinen Lentopaikkakisa, joka oli tarkoitettu vain malmilaisia varten.
Kilpailun idea oli, että pisteitä sai jokaisesta vieraillusta kentästä, ja pistemäärä riippui siitä millä etäisyydellä Malmilta kenttä sijaitsi. Ulkomaisista kentistä sai lisäpisteitä. Lisäksi kilpailtiin lennetyissä maileissa. Kerhoilla oli myös oma sisäinen kilpailunsa. Lentäjät ovat todistettavasti kilpailuhenkisiä ja kisa sai aikaan mukavan piikin lentomäärissä, varsinkin matkalennoissa. Yksi kisan ideoista oli Kalle Reunanen. Malmin toiminnan (tilapäisen) loppumisen myötä, myös Lentopaikkakisa jäi tauolle. Myös pistelaskuohjelma tuotti ongelmia, koska ylläpito vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä.

Uusi lentopaikkakisa
Timo Hyvösen tultua Ilmailuliiton puheenjohtajaksi, hän halusi herättää henkiin Lentopaikkakisan. Hyvönen oli yhteydessä allekirjoittaneeseen ja aloimme yhdessä miettiä minkälainen olisi kilpailu, joka kattaisi koko valtakunnan moottorilentäjät.
Vanhan Lentopaikkakisan säännöt modifioitiin, niin että ne toimivat lennettäessä miltä tahansa kentältä. Lisäksi päätettiin tehdä web-sovellus, johon pilotti voi kirjautua ja syöttää lentonsa. Ohjelman tulisi olla mahdollisimman itsenäinen, eli laskea yksittäisten pilottien pisteet ja lennetyt mailit sekä pitää ajantasaista kirjaa kilpailutilanteesta kaikissa sarjoissa. Ohjelma valmistui kesäkuussa 2021 ja kilpailu potkaistiin alkuun saman tien.
Kuten kaikkeen uuteen, kilpailuun suhtauduttiin aluksi varovaisesti, jotkut jopa epäillen. Kilpailu sai kuitenkin tuulta siipiensä alle ja kun kilpailukausi 2021 päättyi, niin matkalentomaileja oli kertynyt yli 70 000, pilotteja oli ollut mukana 78 ja koneita 62. Vastaavat luvut vuodelta 2022 ovat maileja 145 000, pilotteja 113 ja koneita 90. Molempina vuosina Euroopan kenttiä koluttiin aina Suomen Ivalosta Espanjan Antequeraan.

Piloteilta kuultua
”Kun lomani aikana kävin viidettä kertaa Nummelasta kahvilla Räyskälässä, niin mietin että tämä on tylsää. Eräs lentäjäkaveri vinkkasi Räyskälän kahvilassa Lentopaikkakisasta, ja päätin tutustua kyseiseen kisaan. Nyt olen kiertänyt kymmenisen uutta kenttää Etelä-Suomessa ja olen suoraan sanottuna koukussa pisteiden keräämiseen.”
”Enpä edes tiennyt, että Torbackassa on laskukelpoinen (tosin lyhyt) kenttä”
”Pieni kilpailu innostaa käymään kentällä, joka muuten jäisi vaan vasemman siiven alle”
”Eivät ne pisteet niinkään, mutta paljon tuli uusia kokemuksia.”
Rekisteröidy ja lennä
Kilpailuun osallistuminen on maksutonta, eikä edellytä Suomen Ilmailuliiton jäsenyyttä. Rekisteröityminen osallistujaksi tapahtuu kilpailun sivustolla: https://lentopaikkakisa.ilmailuliitto.fi. Sivustolta löytyy myös edellisten vuosien tulokset.
Sivusto on suhteellisen helppokäyttöinen, mutta tarvittaessa saa ylläpidolta neuvoja. Ja sitten vain lentämään!
Tulokset
Henkilösarja
1. Antti Mäkelä 98 pistettä
2. Ilkka Toivanen 87.5 pistettä
3. Aaro Liukola 63 pistettä
Yksityiskonesarja
1. Antti Eskelinen 46 pistettä
2. Aaro Liukola 45 pistettä
3. Timo Hyvönen 44 pistettä
Kerhojen välinen sarja
1. Lappeenrannan Ilmailuyhdistys 216 pistettä
2. Vaasan Lentokerho 181.5 pistettä
3. Keski-Suomen Ilmailijat 103.5 pistettä
