Turvallinen taitolentäminen kilpailuissa ja näytöksissä vaatii nöyrää asennetta, kovaa itsekritiikkiä ja omien rajojen tunnistamista, muistutti jo harrasteilmailun riskikartoitus vuonna 2014.
Näytöksissä paineet voivat kasvaa yleisön, kanssaesiintyjien, sään ja aikataulun aiheuttamina. Traficomin Taitolennosta tapahtumaksi -seminaari kokosi alan väkeä kuulemaan ja keskustelemaan lentonäytösturvallisuudesta.
OPS M1-2 määrittelee raamit
Lentonäytöksiä ja -kilpailuja sääntelevä OPS M1-2 -määräys vuodelta 1997 uudistuu. Vanhassa määräyksessä oli muun muassa siteerattu vanhentunutta lainsäädäntöä yleisötilaisuuksien järjestämisestä. Näytösten järjestämisessä tulee huomioida muun muassa kokoontumislaki, pelastuslaki, laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta ja ympäristönsuojelulaki. Traficomin juristi Leila Iikkanen ei pidä niiden luettelemista uudistetussa määräyksessä tarpeellisena, koska luettelo ei olisi tyhjentävä ja lainsäädäntö elää.
Lentoesityksiä koskevat vaatimukset päivitetään vastaamaan paremmin Ison-Britannian CAP-määräyksiä, Naton lentonäytösmääräyksiä sekä muiden EU-jäsenvaltioiden vaatimuksia, jotta ulkomaisten näytöslentäjien on helpompi niitä noudattaa.
Lentonäytösten ja -kilpailujen järjestämisestä ei ole EU-sääntelyä, vaan se kuuluu kansallisen viranomaisen toimivaltaan. Näytöksissä noudatetaan kuitenkin yleisellä tasolla EU:n lentotoiminta-asetusta 965/2012. Lisäksi EASA on julkaissut oppaan EGAST Leaflet GA 11 Flying Displays for Pilots.
Todistuksen voimassaoloaika muuttuu
Näytöslentäjän hyväksymistodistuksen (PDA) voimassaoloaika on uudessa OPS M1-2:ssa kolme vuotta. Voimassaolon jatkamiseksi pilotin tulee edeltävän 12 kuukauden aikana esiintyä näytöksessä vähintään kerran ja harjoitella vastaavaa liikesarjaa vähintään kymmenen kertaa.
Joka toinen PDA-jatko tehdään osoittamalla taidot Traficomin arvioijalle.
Lentokilpailut ja pienet näytökset
Uudessa määräyksessä selkeytetään myös lentokilpailujen vaatimuksia. Jos kyseessä on yleisötilaisuus, tulee näytöslentäjien vaatimuksia lukuun ottamatta noudattaa määräystä kaikilta osin. Silloinkin kun lentokilpailu ei vaadi lupaa, tulee siitä tehdä ilmoitus Traficomille 14 vuorokautta ennen tapahtumaa. Lupa vaaditaan aina kun tilaisuus järjestetään lentoasemalla, ohjelmaan sisältyy taitolentoa tai mukana on ulkomaalaisia osanottajia.
Uusi OPS M1-2 sisältää pienen lentonäytöksen määritelmän. Siihen ei osallistu taitolentoa lentäviä suihkukoneita, tapahtuma kestää enintään yhden päivän ja ohjelmanumeroita on enintään viisi. Näytöksen ja tapahtuman johtajana voi toimia sama henkilö. Vakuutusten, asiakirjojen, PDA:n sekä dronen kauko-ohjaajan osalta riittää esiintyjän oma vakuutus vaatimusten täyttymisestä.
Yksittäinen lentoesityskin vaatii lentonäytösluvan, jos se on suunnattu yleisölle ja sisältää taitolentoa, järjestetään lentoasemalla tai mukana on ulkomainen osallistuja. Esiintyjä itse vastaa turvallisuudesta eikä näytöksen johtajaa vaadita. Tapahtumasta on kuitenkin laadittava riskiarvio, sovitettava esitys mahdollisen yleisölennätyksen kanssa, ohjeistettava maakäsittely sekä sovittava ilmatilajärjestelyt ja pelastuspalvelu.
Miehittämättömän ilmailun osalta yli 25 kiloa painavan ilma-aluksen tai vapaasti lentävän lennokin käyttö lentonäytöksessä on sallittua vain Traficomin erityisluvalla.
Vaasan näytös uudella määräyksellä
Lentonäytöslupaa on haettava viimeistään kahdeksan viikkoa ennen tapahtumaa. Ilmailutapahtuman johtaja vastaa tapahtuman yleisestä turvallisuudesta ja lentonäytöksen tai -kilpailun johtaja lentotoiminnan turvallisuudesta.
Fly In -tapahtumat eivät jatkossakaan vaadi lentonäytöslupaa. Myös taitolentoleirit välttyvät lupaprosessilta, kunhan ne on suunnattu pienelle ryhmälle, eikä niitä mainosteta yleisölle.
Tätä kirjoitettaessa ei ole varmaa, milloin uusi OPS M1-2 tulee voimaan. Tavoite on ennen kesää mutta viimeistään syksyllä 2024.
—Määräyksessä on vielä työstettävää saatujen lausuntojen pohjalta. Tämän vuoden päälentonäytöksen järjestäjän kanssa on kuitenkin sovittu, että Vaasassa mennään uuden OPS M1-2:n mukaan, Leila Iikkanen sanoi.
Vain viimeaikainen kokemus ratkaisee
Traficomin lentotoiminnan ja koulutuksen ylitarkastaja, itsekin pitkän linjan näytös- ja kilpataitolentäjä Petteri Tarma alusti seminaarissa näytösohjelman suunnittelusta. OPS M1-2:n lisäksi on huomioitava oman näytöslentäjän hyväksymistodistuksen PDA:n minimit ja siinä määritelty taitotaso. Käytettävän koneen suorituskyky, ominaisuudet ja rajoitukset, esiintymispaikka, kiintopisteet, varalaskupaikat ja yleisön sijainti tulee nekin tuntea. Ja tärkeimpänä oma senhetkinen taitotaso, eli viimeaikainen kokemus.
Tarma painotti lento-ohjelman suunnittelua etukäteen. Tukimateriaali, kuten FAI:n Aresti-luettelo, on hyödyksi valmistelussa.
—Luettelosta löytyvät liikkeiden perusrakenteet, joihin on helppo lisätä elementtejä. Sarjan yhteenlaskettu vaikeuskerroin kertoo sen vaativuuden ja vastaako se omaa osaamista. Lisäksi se luo ammattimaisen ilmeen liikesarjalle.
Aresti-luettelon käyttö ei estä joustavuutta esityksen suunnittelussa, mutta vakiinnuttaa lentäjälle tavan lukea ”nuotteja” aina samalla tavalla. Viranomaista nuotitus helpottaa ymmärtämään liikesarjan sisältöä ja seuraamaan lentoa PDA-hyväksynnässä.
—Kilpailussa nuoteista poikkeaminen aiheuttaa pistemenetyksen, mutta näytöksissä turvallisuusriskin. Yhtään taitolentosuoritusta ei pitäisi lentää ilman nuotteja. Selkeä piirros apumerkintöineen aina mukaan ohjaamoon. Liikkeisiin tulo– ja poistumisnopeudet sekä korkeudet. Ohjelman alin liike määrittää ensimmäisen liikkeen aloituskorkeuden, Tarma painotti.
Tarma korosti, että näytösohjelma tulee osata niin hyvin, että kilpataitolennon arvosteluasteikolla jokainen liike lennetään vähintään arvosanalla 8.
—Ja jos huomaat liikesarjan aikana, ettei korkeus tai nopeus riitä seuraavaan liikkeeseen, keskeytä sarja ja tee näyttävä kaarto korkeutta keräten, jonka jälkeen jatkat ohjelmaa. Yleisö ei huomaa mitään.
—Taitolentoesityksestä voi tehdä upean taide-elämyksen puhtaalla ja hallitulla suorituksella ilman ylimääräistä repimistä, Tarma muistutti lopuksi.
Käsikirja pohjana Hornet-esityksille
Ilmavoimien Hornet esitykset koostuvat koneen Standard Operations Manualissa hyväksytyistä liikkeistä, joita jokainen ohjaaja lentää koulutuksensa aikana. Näytöslentämisen erityispiirteet huomioidaan esityslentokoulutuksessa. Liikesarja suunnitellaan niin, että se näyttää hyvältä yleisölle, pysyy lähellä esityslinjan keskipistettä ja on turvallinen suorittaa eri sääolosuhteissa, kertoo Ilmavoimien vuoden 2024 F/A-18 Hornet esityslentäjä, kapteeni Petteri Kairinen.
Air Boss johtaa näytöstä
Lentonäytöksessä ei koskaan saavuteta täydellistä turvallisuutta, mutta riskit voidaan minimoida, korosti Ari Tolonen, aiheenaan lentonäytösjohtajan tehtävät ja vastuut.
—Jos näytös on iso, tulisi Air Bossilla olla tiimi, johon kuuluu myös näytöslentokokemusta omaava henkilö. Isoissa näytöksissä päivät ovat pitkiä, ja Air Bossilla tulee olla varamies jakamassa kuormaa.
Harjoituspäivä on Air Bossin tärkein päivä, Tolonen sanoi. Silloin koneet yleensä saapuvat ja suoritetaan jokunen PDA. Keli voi olla matala ja lennetään matalan sään ohjelma, mutta näytöspäivinä onkin hyvä sää — tai päinvastoin. Tällöin toinen ohjelmista voi jäädä validoimatta. Esitysten riskitason arviointi harjoituspäivänä on Air Bossin vastuulla.
Tolonen muistutti, että Air Boss voi määrätä näytösohjelman lennettäväksi korkeammalla kuin ohjaajan PDA sallii, tai määrätä näytösohjelmasta pois osia, jos turvallisuus edellyttää. Esiintyjä voi toki itsekin jättää ohjelmasta pois vaativampia liikkeitä, jos siltä tuntuu.
OTKES tutkii, jos jotain sattuu
Jos lentonäytöksessä tai -kilpailussa sattuu jotain vakavaa, seuraa onnettomuustutkinta. Onnettomuustutkintakeskuksen johtava ilmailuonnettomuuksien tutkija Janne Kotiranta kävi asiaa läpi yleisellä tasolla.
—Tutkinnan sisältö ei milloinkaan ole pelkkä onnettomuuslento. Tarkastelemme siihen johtanutta toimintaa joskus pitkältäkin aikaväliltä, sekä onnettomuuteen johtanutta päätöksentekoa. Teknisen tutkinnan lisäksi käymme läpi ohjaajan terveydentilaa, taitoa, kokemusta sekä näytöslentäjän hyväksymistodistuksen.
Case Mikkeli
Mikkelissä järjestettiin ilmailupäivä viime elokuussa. Lentoaseman päällikkö Sami Kahilakoski kertasi tapahtumaa, jonka johtajana hän toimi.
—Jo vuoden 1997 OPS M1-2 antaa hyvät eväät ilmailutapahtuman järjestämiselle ja sen mukaan menimme. Toisaalta pelkät kunnossa olevat paperit eivät riitä näytöksen onnistuneeseen läpivientiin. Mikkelissä mm. harjoiteltiin pelastustoiminta etukäteen, jotta nopea pääsy paikalle oli varmistettu, Kahilakoski painotti.
Näytöksen johtajan tulee tarvittaessa voida keskeyttää näytös myös silloin, jos maassa syntyy hälinää, tai yleisöä on väärässä paikassa. Esimerkiksi lippusiiman alta voi päästä pieni lapsi tai kotieläin, joten lippusiimaa järeämpi aita voisi olla parempi ratkaisu.
Huomioitavia asioita on myös rakettivarjojen kanssa toimiminen, jos mahdollisessa haverikoneessa on sellainen.
Varavarjokeikka avasi näytöksen
Perinteisesti lentonäytökset alkavat laskuvarjohypyllä. Mikkelissä avaushypystä tuli samalla varavarjokeikka, johon näytösorganisaatio reagoi välittömästi.
—Olin tapauksen sattuessa tornissa lennontiedottajan ja näytösjohtajan ominaisuudessa. Käskin sammuttaa lennätyskoneiden moottorit, koska irrotettu päävarjo olisi voinut päätyä pyörivään roottoriin tai potkuriin, Kahilakoski muisteli ja totesi lopuksi, että ehkä tärkein asia lentonäytöksessä on toimenpiteet osaava ja tarkasti ohjeistettu organisaatio.
Tämä vuonna Mikkelin ilmailutapahtuma järjestetään 25.elokuuta.
Lentonäytösluvan hakeminen
Ilmailumääräys OPS M1-2
Tarvittaessa muut Traficomin ilmailulain nojalla antamat määräykset ja ohjeet
Hakemus vähintään 30 päivää (uuden määräyksen mukaan 8 viikkoa) ennen tapahtumaa lomakkeella LU3629
Ilmatilavaraus vähintään 8 viikkoa ennen tapahtumaa lomakkeella LU3632
Näytösorganisaatio
Näytöksen johtajan nimi, yhteystiedot ja tausta
Tapahtumapaikka ja –aika
Ohjelma ja esiintyjät
Vakuutukset
Ilmatilavaraukset
Ajantasaiset kartat tai ilmakuvat
ATS yhteensovittaminen
Yleisölennätys
Pelastuspalvelu
Hakemuksen käsittely Traficomissa
Esiintyjien ja ilma-alusten tietojen tarkastus rekisteristä
Lausuntopyyntö Lennonvarmistusyksiköltä sekä Lentopaikat ja turva-asiat -yksiköltä
Näytöspaikan arviointi
Näytöslentäjän hyväksyntä (PDA)
Haetaan lomakkeella LU3168
Esitietojen tarkastaminen
Tieto- ja taitotason arviointi
Tutustuminen arviointipaikkaan
Asiakirjatarkastus
Näytöslennon arviointi haettavan taitotason mukaisesti
Suullinen palaute lennon jälkeen
Liite 1 ilma-alusten lentokelpoisuudet
Moni näytöksissä käytettävä kone on ns. Liite 1 ilma-alus, kuten historialliset ilma-alukset, tyyppihyväksymättömät entiset sotilasilma-alukset, itse rakennetut ilma-alukset, ultrat, yksi- ja kaksipaikkaiset autogirot, jäljitelmä ilma-alukset sekä yhden tai kahden hengen ilmapallot ja ilmalaivat.
Lentokelpoisuustodistus tai lupa ilmailuun
Lentokelpoisuuden tarkastus ja todistus AIR M16-1 määräyksen mukaisesti
Huoltotoiminta AIR M1-5:n mukaisesti