Lentokoulu tilaa Piperilta 240 harjoituskonetta

perjantai 05.04.2019
TEKSTI Markku Pervilä

Ilmailualan kansainvälinen koulutusyhtiö L3 Commercial Aviation on tehnyt Piperin kanssa 240 pienlentokoneen jättikaupat. Ensi vaiheessa Piper toimittaa asiakkalleen 26 harjoituskonetta tämän vuoden aikana.
Harjoituskoneista 19 on Piper Arrow -konetyyppejä ja loput seitsemän kaksimoottorisia Piper Seminole -koneita. L3 sijoittaa uudet koneet harjoituskeskuksiinsa eri puolille maailmaa. Yhtiöllä on toimintaa Floridassa, Isossa-Britanniassa ja Uudessa-Seelannissa. Näiden lisäksi L3:n uusin yksikkö on Portugalin Ponte de Sorissa hiljattain avattu lentokoulutuskeskus, FlyingMag kirjoittaa.
- Merkittävän konekaupan myötä pystymme uudistamaan ja laajentamaan toimintojamme. Meillä on jatkuvasti kasvava tarve kouluttaa lisää lentäjiä asiakkaillemme eli lentoyhtiöille, L3 Commercial Aviationiin kuuluvan Airline Academy -tytäryhtiön johtaja Geoff van Klaveren sanoo.
Edullisempia harjoituskoneita
Floridan Vero Beachissa toimiva Piper on tehnyt muitakin avauksia juuri lentokoulujen suuntaan. Yhtiö on tuonut hiljattain markkinoille entistä edullisempia harjoituskoneiden malleja.
Uudet Pilot 100- ja 100i -tyypit perustuvat Piper PA-28 Archer TX:n teknologiaan, mutta ne ovat kotimaassaan Yhdysvalloissa jopa 100 000 dollaria halvempia kuin yhtiön aiemmat harjoituskoneet.

Piperin toimitusjohtaja Simon Caldecott kertoo FlightGlobalille, että lentokonevalmistaja on kehitellyt alihankkijoidensa kanssa "aggressiivisesti hinnoiteltuja uusia harjoituskoneita, jotka sopivat pilottikoulutukseen ja kaiken kokoisille asiakkaille.