Lennokkiharrastajat eivät kaipaa lisää sääntelyä!

tiistai 09.05.2017
TEKSTI Olli Borg

Lennokkiharrastajille ollaan puuhaamassa taas lisää sääntelyä. Maallikkojen hankkimien multikopterien määrä on lisääntynyt merkittävästi – samoin ymmärrettävästi myös huoli niiden aiheuttamista turvallisuusuhista.

On luonnollista, että tiheästi asutun Keski-Euroopan suunnalta tulee sääntelypaineita, mutta ei ole mitään tarvetta toteuttaa samanlaista sääntelyä Suomen oloissa! Olisi suuri virhe suunnata lisäsääntely koskemaan vastuullisia lennokkiharrastajia.

Tällä ei ratkaistaisi ongelmia, vaan aiheutettaisiin niitä lisää. Jos sääntelystä tehdään liian tiukkaa ja yliampuvaa, se kääntyy itseään vastaan ja aiheuttaa säännöistä piittaamattomuutta vastuullistenkin harrastajien piirissä. Kun ongelmana on markettikopterit, sääntelynkin pitää rajoittua niihin.

Vuoden ilmailukuvakilpailu pyörähtää jälleen käyntiin – lue Tom Arppen kaikille ilmailijoille sopivat mainiot kuvausvinkit Lasse Tuorilan jutusta. Kannustan kaikkia ilmailijoita lajista riippumatta ottamaan paljon hyviä kuvia ja lähettämään parhaita otoksia mukaan kisaan.

Yleisilmailun turvallisuus ei ole viime vuosina onneksi noussut otsikoihin, mutta itse turvallisuustyö ei oikeastaan koskaan tule valmiiksi. Turvallisuuden eteen on tehtävä jatkuvasti töitä, ja tärkeimpänä työkaluna on kaikista poikkeamista raportoiminen, jotta muutkin voivat niistä oppia. Juuri raportointikulttuuri ja tapausten huolellinen analysointi, oppien jakaminen kaikille toimijoille sekä oppien omaksuminen ovat kaiken turvallisuustyön perusta. Tätä lehteä varten Nils Rostedt on perehtynyt yleisilmailun viime vuosien raportteihin.

Talkootyö on monin paikoin muisto vain – ihmisillä tuntuu olevan entistä enemmän kiirettä ja vapaa-ajalta odotetaan tehokkuutta. Silti kalustoa ja kerhojen omaisuutta pitäisi huoltaa, ja ilmailukerhon pyörittämisestä löytyy monta muutakin tärkeää puuhaa. Meillä on lukumääräisesti aika paljon kerhoja, ja perinteisesti olemme puuhailleet omissa pienissä kuppikunnissamme.

Olisiko aika lyödä hynttyyt yhteen, yhdistää voimavarat sekä puolittaa byrokratia? Juuri näin tekivät Räyskälässä toimineet Espoon ja Hämeenlinnan ilmailukerhot. Kokemukset ensimmäisen vuoden jälkeen ovat rohkaisevia. Olisiko tästä ratkaisuksi muillekin kituville kerhoille? Riku Rissanen kirjoittaa jutussaan, mitä kaikkea hyvää yhdistymisestä on seurannut.

Ukrainalla on pitkät ilmailuperinteet muun muassa entisen Neuvostoliiton sotateollisuuden ajoilta. Nykyään siellä kehitetään ja tuotetaan innovatiivisesti uutta kalustoa kasvavan kevytilmailun eri lajeihin. Mikä estäisi meitä Suomessa tekemästä samaa? Ilmailuosaamista kun löytyisi Suomestakin! Jukka Juslin ja Heikki Pimiä kävivät tutustumassa Aeroksen tehtaaseen Kiovan lähellä ja he ovat kirjoittaneet meille varsin mielenkiintoisen matkakertomuksen

Toivotan kaikille mitä parhainta ilmailukesää!

Olli Borg

LISÄÄ AIHEESTA